امامزادگان نکا در آغوش طبیعت بکر شمال

خلاصه خبر : بیش‌تر امامزادگان شهرستان نکا در مناطق کوهستانی و طبیعت بکر و چشم‌نوازِ البرز سربلند قرار دارند.

نام شهرستان نکا که می‌آید با خود نیروگاه شهید سلیمی، کارخانه سیمان، نکا چوب، دریاچه«استخرپشت» و آب معدنی «قُرمرض» را به همراه دارد.

آیات عظامی چون محمدی‌لائینی، لیموندهی، طبرسی، صادقی گلوردی و سرداران شهیدی چون طوسی و بردبار ،خاک این دیار را معنایی دیگر بخشیدند.

طبیعت هزارجریب نکا همانند سایر مناطق کوهستانی مازندران، چشم‌اندازی رویایی و بکر دارد که برای هر رهگذری آیینه‌ای از خلقت بی‌منت هستی‌آفرین بی‌همتا است.

در دل جنگل‌های سرسبز این دیار امامزادگانی آرمیده‌اند که قلب‌های مشتاقان را به سمت خود می‌کشند.

از مجموع ۵۵ امامزاده نکا، بیشترشان در روستاهای کوهستانی یا در دل جنگل قرار دارند.

هر کدام از امامزادگان همچون ستارگانی پرفروغ در جای‌جای این شهرستان می‌درخشند و نمی‌توان یکی را بر دیگری ترجیح داد اما شاید بتوان امامزاده یحیی روستای «سیکا» و امامزاده ابراهیم «سوچلما» را به دلیل داشتن زائرسرای مناسب‌تر و جمعیت گردشگران و زائرانی که به‌ویژه در ۶ ماه نخست سال به این کانون‌های معنوی می‌آیند، شاخص معرفی کرد.

از دیگر امامزادگان نکا می‌توان به امامزاده« پنج‌تن» روستای ارم، امامزاده قاسم و امامزاده ابراهیم «سوچلما»، امامزاده محمود قلعه‌سر، امامزاده «شاه‌رضا» در روستای لائی، امامزاده عبدالله «اطرب»، امامزادگان عبدالکریم و عبدالرحیم«نوذرآباد»، امامزاده عبدالله «لمرد» و امامزاده «سه‌تن» روستای «برما» اشاره کرد.

این مکان‌های زیارتی اگر علاوه بر اعتبارات اوقاف و امور خیریه از اعتبارات گردشگری بهره‌مند شوند و زائرسرا و استراحت‌گاه‌های خوبی برایشان ساخته شوند محل مناسبی برای گردشگری و اقتصاد سیاحتی ـ زیارتی خواهند بود.

از اینها که بگذریم، به امامزاده مفید خیابان آرامگاه، امامزاده عبدالله«میانگاله»، امامزاده حسن خیابان شهرداری و امامزاده زین‌العابدین سورک می‌رسیم که بیش‌تر از نظرها می‌گذرند.

امامزاده عبدالله«میانگاله» هر چند در جاده اصلی قرار دارد ولی زائرسرا ندارد و همین باعث شده تا توجه گردشگران را کمتر به سمت خود جلب کند، زیرا گردشگران و مسافران معمولاً در جاهایی توقف می‌کنند که امکانات اولیه برای استراحت داشته باشند.

به‌طور کلی وضعیت گردشگری زیارتی شهرستان نکا را می‌توان امیدوارانه و رو به توسعه عنوان کرد.

در حال حاضر گردشگرپذیرترین اماکن مذهبی نکا، امامزاده مفید خیابان آرامگاه و امامزادگان عبدالکریم و عبدالرحیم«نوذرآباد» هستند.

این شهرستان ظرفیت‌های مناسبی در بخش گردشگری زیارتی دارد که نیازمند نگاه توسعه‌ای و درآمدزای سازمان‌های گردشگری و اوقاف است.

اگر این دو سازمان توافقات و تعاملات فعلی را گسترش دهند، می‌شود به گردشگری زیارتی در شهرستان نکا امیدوارتر بود.

از طرفی با توجه به اعتبارات و بودجه‌های ناچیز سالانه، اهمیت تعامل بیش‌تر این دو سازمان در جذب اعتبارات اعم از استانی و جلب مشارکت‌های مردمی، روشن‌تر می‌شود.

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان نکا در گفت و گو با خبرنگار فارس گفت: در حال حاضر امام‌زادگان یحیی سیکا، محمود قلعه‌سر، میرمفید آرامگاه، شاه‌رضا لایی، عبدالکریم و عبدالرحیم نوذرآباد، زین‌العابدین سورک، عبدالله للرد، سه‌تن برما و امام‌زاده عبدالله تجرخیل، در حال ساخت هستند.

حجت‌الاسلام علی سلطانی تصریح کرد: از ابتدای سال‌جاری تاکنون ۲۰۰ میلیون تومان صرف هزینه عمرانی امامزادگان نکا شده است.

به گزارش فارس، در یکی دو سال گذشته با وجود اعتبارات اندک و مشکلات اقتصادی، فضای رسیدگی به امام‌زادگان و بقاع متبرکه به‌ویژه در مناطق صعب‌العبور مورد توجه قرار گرفت.

هفته آینده با گردشگری زیارتی در شهرستان میاندرود با ما همراه باشید.

عکس‌ها از روابط عمومی اداره کل اوقاف و امور خیریه استان مازندران

دیدگاه های این مطلب

5 نفر دیدگاه خود را در مورد این خبر بیان کردند. شما نفر بعدی باشید

  1. ولی امامزاده ابراهیم خرم چماز یه چیز دیگه ست . در ضمن عکساتون خیلی کم بود

  2. نکا از نظر گردشگری صفر است.

  3. رضی ترابی آبلویی در گفت:

    آقای یداللهی عکس امامزاده حمزه رضاآبلوراگذاشتیدولی نامی از این امامزاده بزرگوارنبردیدبارگاه امامزاده حمزه رضادرگلزارشهدای روستای ولایتمدارآبلو واقع شده است.

  4. محمد رضا سورتچي در گفت:

    جناب اقاي يدالهي خسته نباشيد
    خواهشمندم عكس امامزاده شاهرضالايي سايت نكا نيوز رونمايي كنيد با تشكر

  5. نکا جاذبه همراه دافعه دارد محیط جاذبه مدیریت دافعه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *