زیارت امین الله ،با نوای خوش استاد سماواتی

زیارت امین‌الله زیارتنامه‌ای است که امام سجاد(ع) هنگام زیارت مزار حضرت علی(ع) خوانده است. امین‌الله از جهت سند، متن و معنا معتبر دانسته و در كتب معتبر شیعه نقل شده است.
زیارات امین‌الله زیارت مخصوص حضرت علی(ع) در روز عید غدیر و نیز از زیارات جامعه‌ای ست كه نزد قبور هر یک از ائمه(ع) می‌توان خواند.

اعتبار زیارت امین الله

شیخ عباس قمی در مفاتیح الجنان، زیارت امین‌الله را دومین زیارت امام علی(ع) نقل كرده، می‌گوید: «زیارت دوّم، زیارت معروفه به امین‌الله است كه در نهایت اعتبار است و در تمام كتب مزاریه و مصابیح نقل شده است، علامه مجلسی گفته: آن بهترین زیارت است؛ از جهت متن و سند بسیار معتبر است و باید در جمیع روضات مقدسه بر آن مواظبت نمود.»

علامه مجلسی در بحارالانوار نیز می‌گوید:

«ما این زیارت را از چند جهت نقل كردیم و تكرار نمودیم: ۱. از جهت اختلاف الفاظ. ۲. دیگر آنكه این زیارت از نظر سند صحیح‌ترینِ زیارت‌ها است. ۳. از نظر مورد و جاهایی كه می‌توان آن را خواند، از همه آنها عمومی‌تر است و در همه جا می‌توان آن را خواند».

فضیلت

امام باقر(ع) در مورد فضیلت این زیارت فرمود: «هر كه از شیعیان، این زیارت و دعا را نزد قبر امیرالمؤمنین(ع) یا نزد قبر یكی از ائمه بخواند البته حق تعالی این زیارت و دعای او را در نامه‌ای از نور بالا برد و مهر حضرت محمد(ص) را به آن زند و هم چنین محفوظ باشد تا تسلیم نماید به قائم آل محمد(ع) پس استقبال نماید صاحبش را به بشارت و تحیت و كرامت.»

این زیارت، هم از زیارات مخصوص حضرت علی(ع) در روز عید غدیر و هم از زیارات جامعه است كه نزد قبور هر یک از ائمه(ع) می‌توان خواند.

کیفیت زیارت امین‌الله

زیارت امین‌الله، از طرق مختلفی نقل شده که تقریبا همه آنها در الفاظ زیارت به یک شکلند هرچند در برخی فرازهای آنها اختلافاتی وجود دارد. روایت مشهوری که از زیارت امین‌الله در مفاتیح الجنان نقل شده، از جابر، از امام محمد باقر(ع) است كه حکایت کرده است: امام زین العابدین(ع) به زیارت امیرالمؤمنین آمد و نزد قبر آن حضرت ایستاد و گریست و این زیارت نامه را خواند.

بنابر روایت، امام(ع) بخش اول زیارت را در حال ایستاده و در حال گریه خواند و در بخش دوم زیارت یعنی از قسمت «اللهم اِنَّ قلوبَ المخبتین الیك و الهِةٌ…»، امام صورت خود را بر قبر امام علی(ع) گذاشت و بقیه زیارت را خواند.

محتوا

در آغاز زیارت، چند جمله كوتاه درود و سلام به امام معصوم آمده و سپس به بعضی از خصوصیات امام گواهی داده شده است.

بخشی مهم از زیارت به درخواست آنچه موجب سعادت و كمال و كرامت انسانی است، اختصاص یافته است.

پس از مطالب پیشین، راز و نیاز با پروردگار بی‌نیاز آمده است.

مطالبی آموزنده برای تعلیم و تربیت نیز در دعا موجود است.

دیدگاه های این مطلب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *