دکتر شاعری :ثبت جهانی، ظرفیت حفاظت از جنگل‌های هیرکانی را افزایش داده است

شاعری با اشاره به کاهش ۱ میلیون هکتاری جنگل‌های هیرکانی طی ۵۰ سال اخیر، مطرح کرد:
احیای جنگل‌ها با کمک سازمان‌های بین المللی
عضو هیات رئیسه کمیسیون کشاورزی مجلس با بیان اینکه ثبت جهانی، ظرفیت حفاظت از جنگل‌های هیرکانی را افزایش داده است،گفت: ایران می‌تواند با همکاری سازمان‌های بین المللی قسمت نابود شده جنگل‌های هیرکانی را احیا کند.
جنگل های هیرکانی
علی محمد شاعری در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، با اشاره به اینکه جنگل‌های هیرکانی با قدمتی طولانی، جز میراث طبیعی بشریت به شمار می‌رود، گفت: وسعت این جنگل‌ها در گذشته ۳ میلیون هکتار بوده که ۱ میلیون هکتار آن در ۵ دهه گذشته به دلیل بی‌توجهی تخریب شده و کاهش پیدا کرده است.

نماینده مردم بهشهر، نکا و گلوگاه در مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه اگر از جنگل‌های هیرکانی به خوبی محافظت نکنیم، در آینده‌ای نزدیک از بین خواهند رفت، افزود: بسیاری از گونه‌های گیاهی و جانوری در طول سالیان گذشته به دلیل بی احتیاطی مردم و مسئولان از بین رفته و به موزه تاریخ پیوسته است.

شاعری با تاکید بر اینکه جمهوری اسلامی ایران طی سال‌های اخیر برای حفظ جنگل‌های هیرکانی تمام همت خودش را به کاربسته است، بیان کرد: در راستای حفظ و احیای جنگل‌ها، قطع درختان و بهره‌بردای از این جنگل‌ها طبق قانون ممنوع شده است.

ثبت جهانی، ظرفیت حفاظت از جنگل‌های هیرکانی را افزایش داده است

این نماینده مردم مجلس دهم، تصریح کرد: جنگل‌های هیرکانی با تلاش سازمان میراث فرهنگی و گردشگری ثبت جهانی شده و با این ثبت بین المللی ظرفیت حفاظت از این جنگل‌ها افزایش پیدا کرده است، از طرفی سازمان ملل این جنگل‌ها را به عنوان جنگل‌هایی که تنها متعلق به ملت ایران است نگاه نمی‌کند، چراکه کارکرد بین‌المللی و جهانی محیط‌زیست مرز نمی‌‍‌شناسد.

این نماینده مردم در مجلس دهم با تاکید بر اینکه سازمان یونسکو نسبت به حفظ جنگل‌های هیرکانی حساسیت نشان داده و با ثبت جهانی آن، گام اساسی در جهت حفظ جنگل‌های هیرکانی برداشته شده است ، افزود: قطعاً نکات فنی و اعتباری ویژه‌ای در جهت حفظ و احیای جنگل‌ها اختصاص پیدا خواهد کرد.

احیای جنگل‌های مخروبه با کمک سازمان‌های بین المللی

نماینده مردم بهشهر، نکا و گلوگاه در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه ایران با کمک سازمان‌های بین‌المللی می‌تواند جنگل‌های مخروبه را احیا کند، اظهار کرد: جمهوری اسلامی ایران با همکاری کشور‌هایی که تجربه نگهداری از جنگل‌ها را دارند، برای حفظ و احیا جنگل‌ها تلاش خواهند کرد چرا که سطح وسیعی از جنگل‌های هیرکانی مخروبه شده و باید احیا شود.

عضو هیات رئیسه کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی، خاطر نشان کرد: علی رغم تخریب‌هایی که طی، چند دهه گذشته بر روی جنگلهای هیرکانی، صورت گفته است، امیدواریم با رویکرد حفاظتی که در سال‌های اخیر جایگزین رویکرد بهره‌برداری شده، گام اساسی در جهت حفظ و احیای جنگل‌های هیرکانی در ایران برداشته شود. /

دیدگاه های این مطلب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *