تلاش برای حفظ ذخایر ۴۰ میلیون ساله در کشور

رئیس سازمان جنگلها، مراتع و آبخیزداری کشور: ثبت جهانی جنگل‌های هیرکانی ، افتخاری بزرگ برای کشورمان است

به گزارش نیکا خبر و به نقل از خبرگزاری صداوسیما مرکز مازندران،رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشورصبح امروز در جلسه ستاد تسهیل رفع موانع تولید در شرکت صنایع چوب و کاغذ مازندران در ساری افزود: با ارزش‌ترین پدیده طبیعی با قدمت ۴۰ میلیون ساله در کشور ما قرار دارد و شاید این برای خیلی از کشورها آرزویی بزرگ باشد

خلیل آقایی تصریح کرد: امید است با ثبت جهانی این میراث بزرگ، تهدیدها مانند قطع غیرقانونی درختان و شکارغیرقانونی در با ارزش‌ترین جنگل‌های جهان به فرصتی برای بازیابی این جنگل‌ها و میراثی ماندگار برای آیندگان بدل شود.

معاون وزیر جهاد کشاورزی ، راه رفع مشکلات فراروی تولید صنایع چوب و کاغذ در کشور را واردات چوب اعلام کرد و گفت: راهی جز واردات نداریم و برای آن آمادگی داریم.

آقایی با اشاره به کاهش برداشت و سیرنزولی برداشت چوب از جنگل ها گفت: ما با واردات چوب مشکل نداریم و فرایند را تسهیل خواهیم کرد و برای اعزام کارشناس چوب برای کنترل از مبدا نیز آمادگی داریم.

وی درباره آلودگی و آفت شمشادهای شمال کشور افزود: این آلودگی و آفت از آن سوی مرزها به کشور وارد شده و حدود ۴۰ هزار هکتار از شمشادستان ها را دچار مشکل کرده است.

رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری خاطر نشان کرد: طرح تنفس جنگل، طرحی پنج ساله نیست و لازمه حیات جنگل‌های هیرکانی است و همه مشکلات بر گردن این طرح نیست.

آقایی با بیان اینکه از بابت قرارداد حفاظتی به نکاچوب و صنایع چوب و کاغذ بدهکار هستیم گفت: سعی کردیم بخشی از بدهکاری‌ها را پرداخت کنیم و مابقی را نیز پرداخت خواهیم کرد اما در زمینه جنگل کاری، باید جنگل واگذار شده را به ما تحویل دهند.

وی درباره درختان افتاده و شکسته در سطح جنگل گفت: برداشت این درختان از سال قبل شروع شده و ادامه خواهد یافت اما مشکل اساسی صنایع چوب و کاغذ با درختان افتاده و شکسته حل نمی‌شود.

آقایی تصریح کرد: درختان شکسته و افتاده با یک نظمی از جنگل خارج می‌شود اما تنها وظیفه سازمانی ما، حفظ جنگل و درختان است و برخی معتقدند که برداشت درختان خشک و افتاده، کاری اشتباه و غلط است اما راه فعال شده صنایع چوب و کاغذ برداشت درختان افتاده و شکسته نیست.

وی با بیان اینکه ۱۱ هزار هکتار زراعت چوب در منطقه تالش انجام می‌شود افزود: متأسفانه کیفیت برخی چوب و درختان مانند صنوبر از بین رفته است و باید در ۱۵ سال برداشت شود.

دیدگاه های این مطلب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *