سمنانیها همچنان بدنبال انتقال آب دریای خزرند/ شمالی ها درخواب/ تصویر

در همایش تخصصی ضرورت انتقال آب دریای خزر مطرح شد؛
انتقال آب دریای خزر به سمنان مطالبه مردمی است/تصمیم گیری برای آب کاملا حاکمیتی است/منافع ملی در انتقال آب خزر تقویت می‌شود
انتقال آب دریای خزر به سمنان مطالبه مردمی است/تصمیم گیری برای آب کاملا حاکمیتی است/منافع ملی در انتقال آب خزر تقویت می‌شود
همایش علمی تخصصی ضرورت انتقال آب دریای خزر به استان سمنان با حضور چهره های علمی و سیاسی کشور از جمله پروفسور کردوانی، مصطفی کواکبیان، آیت الله اختری و جمعی از مسوولین کشوری و استانی در دانشگاه سمنان برگزار شد.
به گزارش مرآت، آیت‌الله محمدحسن اختری دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت(ع) صبح امروز در همایش علمی تخصصی ضرورت طرح انتقال آب از دریای خزر به استان سمنان در تالار امیرکبیر دانشگاه سمنان با بیان اینکه در حال حاضر از مرحله “ضرورت” گذشتیم و همگان به ضرورت انتقال آب به استان واقفند، گفت: امیدوارم هرچه زودتر عملیات اجرایی انتقال آب خزر به ‌استان سمنان آغاز شود.
دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت(ع) با بیان اینکه آب یک بحران بین المللی است، اظهار کرد: آب که در تمام دنیا یک مسئله اساسی است در پی آن هستند که چگونه از این بحران که شدیدتر هم خواهد شد، عبور کنند.
اختری در ادامه افزود: کارشناسان عنوان می‌کنند که این قرن، قرن جنگ آب است و معتقدند ملت‌ها برای آب وارد جنگ خواهند شد، ما نیز باید تلاش کنیم تا زمینه رفع بحران را به وجود بیاوریم.
وی با اشاره به اینکه خداوند در نظام آفرینش همه موجودات و انسان را موجود برتر قرار داده و راهکارهایی برای نیازهایش دیده است، بیان کرد: در قرآن موضوع خلقت و آفرینش آیات زیادی وجود دارد که یکی از آن‌ها به دریا اشاره کرده و برای آن اهدافی در نظر گرفته است. خداوند همه موجودات و اجزای آفرینش را در اختیار انسان قرار داده و انسان را بر آن مسلط کرده است.
به گفته دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت(ع)، بهره برداری از آب دریا حق شرعی و قانونی است در عین این که باید به ابعاد مختلف آن توجه داشت.
اختری به عنوان یک طلبه سمنانی، پروژه انتقال آب دریای خزر را یک پروژه مهم ملی دانست، چرا که برای کل جامعه و مردم است.
وی تصریح کرد: در دوره رییس جمهور گذشته نیز موضوع آب را بعنوان نیاز اصلی استان مطرح کردم
دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت(ع) با بیان اینکه زیان و ضرر و خسارت در همه امور وجود دارد، کار دلسوزانه این نیست که مسئولی به دلیل اینکه ممکن است ضرری وارد شود، آن را متوقف و مشکل ایجاد کند، گفت: اینکه می‌گویند انتقال آب محیط زیست را تخریب می‌کند حرف غلطی است، بلکه موجب رشد و گسترش محیط زیست است چرا که موجب حیات در نقاط مختلف می‌شود.
اختری با اشاره به اینکه اگر مشکلی احساس می‌شود باید با استفاده از دانش و تخصص آن را حل کرد، افزود: وظیفه دولت و حاکمیت در نظام اسلامی تامین نیازمندی‌های مردم و بازسازی و زنده کردن کشور است.


div>وی با بیان اینکه انتقال آب به کار بیشتری نیاز دارد و این نشست‌ها در سطوح مختلف دنبال شود، اظهار کرد: رسانه‌ها بخصوص صداوسیما و نخبگان نیز این طرح را برای مردم تبیین کنند تا مردم نیز احساس کنند که لازم است خودشان در این طرح شرکت و مطالبه گری داشته باشند.

دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت(ع) با بیان اینکه یک حرکت بین دو استان مازندران و سمنان لازم است صورت بگیرد، گفت: هم‌استانی‌های، ما در استان‌های شمالی زندگی و متقابلا آن‌ها هم در استان ما زندگی می‌کنند و لازم است پیوند این دو استان بیش از پیش تقویت شود و مسائل لازم بازگو شود.
انتقال آب خزر به سمنان از زمان مرحوم هاشمی مطرح بود/ انتقال آب خزر هیچ مانع قانونی ندارد
 احمد همتی نماینده مردم سمنان، مهدیشهر و سرخه در مجلس شورای اسلامی در همایش ضرورت انتقال آب از دریای خزر به استان سمنان در تالار امیرکبیر دانشگاه سمنان با اشاره به اینکه چالش‌های آب در مجلس در حال تشدید بود، گفت: نزولات آسمانی این شدت را کاهش داد و استان‌هایی که جلوی آب را می‌گرفتند، حالا تعارف هم می‌کنند، اما بازهم این چالش وجود خواهد داشت و باید راه حلی برای آن داشته باشیم.

وی با بیان اینکه در سه سال دوره دهم مجلس برای جلوگیری از این چالش‌ها مبنا را قانون و کار کارشناسی قرار دادیم، افزود: اصل ۴۵ قانون اساسی آب را یک مسئله حاکمیتیست دانسته و تصمیم گیری برای آن کاملا حاکمیتی است چرا که تبعات امنیتی و استراتژیک به دنبال دارد.
همتی اظهار کرد: انتقال آب خزر هیچ مانع قانونی ندارد و زمینه آن فراهم است که تلاش مسئولان استان در اجرای این طرح را می‌طلبد.

نماینده مردم سمنان، مهدیشهر و سرخه با اشاره به اینکه محیط زیست مورد دغدغه نمایندگان مجلس بوده و بهترین مصوبات زیست‌محیطی در مجلس دهم اتفاق افتاده است، بیان کرد: به محیط زیست باید نگاهی جامع داشت و در شرایطی که بیش از ۷۰ درصد آب‌های زیرزمینی مصرف شده و بحران‌هایی را در پی خواهد داشت.
همتی با بیان اینکه حجم دریای خزر ۷۸هزار میلیارد متر مکعب است که انتقال آب به سمنان بسیار ناچیز خواهد بود، گفت: ورودی آب به دریای خزر از رود ولگا این برداشت را جبران می‌کند و کمبودی اتفاق نمی‌افتد
نماینده مردم سمنان، مهدیشهر و سرخه تصریح کرد: استان سمنان به جهت موقعیت استراتژیک و امتیازات آن نیاز به توسعه بیشتر دارد که یکی از لوازم آن موضوع آب است
همتی با بیان اینکه استان سمنان در میزان بهره‌وری آب پیش‌گام است، اظهار کرد: این موضوع به تایید وزارت نیرو رسیده است با این حال در سال به ۲۰۰ میلیون متر مکعب آب نیاز دارد.
وی با اشاره به اینکه مقایسه ارومیه و خزر نیز اشتباه است، گفت: حجم آب دریاجه ارومیه با خزر قابل مقایسه نیست و نمایندگان ارومیه هم به آن اذعان دارند
همتی افزود: همان اندازه که خاک های سرزمینی اهمیت دارند آب‌ها نیز اهمیت داشته و باید مورد توجه قرار بگیرند.
به گفته نماینده مردم سمنان، مهدیشهر و سرخه، موضوع انتقال آب به سمنان از زمان ریاست جمهوری مرحوم هاشمی مطرح بود و زمینه سیاسی ندارد.
با روی کار آمدن دولت یازدهم پروژه انتقال آب خزر متوقف شد/ برخی مخالفت ها با انتقال آب خزر از خارج کشور هدایت می شود
 احمد ربیعی مدیرعامل بنیاد آب خزر در همایش ضرورت انتقال آب از دریای خزر به استان سمنان با اشاره به تاریخچه این طرح گفت: در سال ۷۴ مطالعاتی برای ایجاد یک آبراه صورت گرفته بود که پس ازمدتی رها شد.
ربیعی در ادامه گفت: طرح ایجاد آبراه در دولتهای نهم و دهم نیز تا حدودی دنبال شد اما به نتیجه نرسید.
وی با بیان اینکه مطالعات جدی انتقال آب خزر از سال ۸۸ آغاز شد اظهار کرد: در سال ۸۸ متوجه وجود خط لوله نفت از نکا تا ری شدیم و در سال ۸۸ مطالعات جدی پروژه انتقال آب خزر از مسیر این خط لوله نفتی انجام شد.


div>مدیرعامل بنیاد آب خزر با تاکید بر اینکه مسائل مالی پروژه انتقال آب خزر در گذشته حل شده بود تصریح کرد:  قرارگاه خاتم الانبیا (ص) پروژه را آغاز کرد و ۱۸ ماه به طور جدی دنبال کرد.

ربیعی اضافه کرد: در این پروژه تلاش شد از امکانات داخلی استفاده شود. ۵۰۰ دستگاه ماشین فعال و ۳ کارگاه ایجاد شد اما مخالفت هایی وجود داشت و با روی کار آمدن دولت جدید پروژه تعطیل شد.
وی با بیان اینکه بنا بود زمستان سال ۹۵ آب به سمنان برسد اظهار کرد:  پس از اجرایی شدن پروژه و روی کار آمدن دولت یازدهم با مخالفتهایی روبرو شدیم و آبان سال ۹۲ به این بهانه که طرح مطالعه ندارد پروژه تعطیل شد.
مدیرعامل بنیاد آب خزر با اشاره به مطالعات صورت گرفته در این طرح و پروسه مطالعه مجدد آن گفت: پس از وقفه دوساله و تخصیص اعتبار ۵ میلیاردی مجددا همان مطالعه به تایید رسید.
ربیعی برخی مخالفت ها با انتقال آب خزر را هدایت شده از سوی خارج نشینان دانست و افزود: بخشی از مخالفت‌ها از خارج کشور هدایت می‌شد و عناصری که در سازمان محیط زیست مخالفت می‌کردند اکنون به جرم جاسوسی در زندان به سر می‌برند.
وی از بی نتیجه ماندن برخی وعده ها گلایه کرد و گفت: پس از تایید مطالعات این پروژه  پیگیری‌های زیادی برای آغاز عملیات اجرایی شد اما با وعده های بی‌سرانجام روبرو می شد.
مدیرعامل بنیاد آب خزر از دعوت از حدود ۳۰ هیات از سرمایه گذاران داخلی و خارجی برای مشارکت در این طرح خبر داد و گفت: به منظور پیدا کردن سرمایه گذار مناسب سفرهای زیادی صورت گرفت، بسیاری از سرمایه گذاران خارجی گفتند اگر تحریمها و فشار آمریکا نبود در ایران سرمایه گذاری می‌کردیم.
ربیعی این پروژه را یک طزح بین المللی توصیف کرد و افزود: اروپاییها نگران پدیده مهاجرت ۵۰میلیونی به اروپا از خاورمیانه به دلیل بحران آب در منطقه بودند و از این جهت از از اجرای طرح انتقال آب خزر استقبال می‌کردند.
وی با انتقاد از اظهارنظرهای غیرواقعی گفت: برخی کارشناسان واقعیت‌ها را نمی‌گویند و مخالفتهای بی جهت دارند. می گویند ۱۵۰درخت ارس ممنوع القطع وجود دارد ولی واقعیت ندارد. برخی نمایندگان نیز برای رای خود روی این پروژه مخالفت می‌کنند.
مدیرعامل بنیاد آب خزر خواستار وحدت و جدیت مسئولان استان در اجرای این طرح شد و افزود: مسئولان استان باید وحدت نظر داشته باشند و نمایندگان در کنار مدیران اجرایی این پروژه را در اولویت قرار دهند
ربیعی با تاکید بر اینکه تاکنون زمان زیادی در عملیاتی شدن این طرح از دست رفته است تصریح کرد: انتظار می رود آغاز عملیات اجرایی طرح نهایتا طی سه ماه آینده به نتیجه برسد.
منافع ملی در انتقال آب خزر تقویت می‌شود/ اگر کرمانی‌ها و اصفهانی‌ها بودند، تاکنون آب را انتقال داده بودند
مصطفی کواکبیان نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در همایش ضرورت انتقال آب خزر به استان سمنان در سالن امیرکبیر دانشگاه سمنان مخالفتها با انتقال آب خزر را طبیعی دانست و افزود: بحث و مخالفت بر سر انتقال آب خزر به سمنان طبیعی است. این موضوع قبل از تصویب مجلس در سازمان برنامه و بودجه ردیف گرفته بود و برخی نمایندگان سعی در حذف آن ردیف داشتند که در حالت خوشبینانه می گویم که عوام‌اند.
کواکبیان با بیان اینکه رژیم حقوقی دریای خزر باید تصویب شود اظهار کرد: براساس معاهدات بین‌المللی با وجود ۵ کشور حاشیه خزر حداقل ۲۰درصد سهم خواهیم داشت. این ۵ کشور توافق کردند که پای هیچ کشور دیگری نباید به این توافق باز شود.
وی با اشاره به تاریخچه موضوع انتقال آب به فلات مرکزی ایران گفت: مرحوم هاشمی می گفت خزر باید به خلیج فهرس متصل شود و از لحاظ سوق الجیشی نیز  اتصال خزر به کویر مهم است.
عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: موضوع انتقال آب خزر یک بحث منطقه ای نیست و منافع ملی در انتقال آب خزر تقویت می‌شود.

کواکبیان این پروژه را یکی از ملزومات انتقال پایتخت سیاسی عنوان کرد و گفت: استان سمنان یکی از گزینه‌های قطعی انتقال پایتخت است و انتقال پایتخت نیاز به آب دارد از طرفی استان سمنان به عنوان استان معین پایتخت باید تامین آب شود.
وی همچنین اضافه کرد: ۸۰ هزار مازندرانی در استان وجود دارد و حداقل باید آب این عزیزان تامین شود.
عضو بنیاد توسعه و آبادانی سمنان با انتقاد از مخالفت های نمایندگان استان های شمالی گفت: برخی نمایندگان به جای کار ایجابی کار سلبی می‌کنند، نمایندگان استان‌های شمالی اگر نگران مردمشان هستند، انتقال آب خزر از غرب به شرق را پیگیری کنند
کواکبیان با تاکید بر لزوم پیگیری های بیشتر و تسریع در امور اجرایی گفت: متاسفانه مطالبه‌گری ما ضعیف است، اگر کرمانی‌ها و اصفهانی‌ها بودند آب راهم تا الان انتقال داده بودند.
وی خطاب به رئیس جمهور خواستار توجه بیشتر روحانی به زادگاه خود شد و افزود: آقای رئیس جمهور! ۳ سال فرصت نداری. اگر این پروژه زمان شما اتفاق نیفتد پس چه زمانی باید انجام شود؟ در زمان هاشمی برای کرمان و در زمان خاتمی برای یزد چه اتفاقی افتاد؟ اگر اراده رئیس جمهور تقویت شود اراده سایر دستگاه‌ها نیز تقویت خواهد شد.

دیدگاه های این مطلب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *