سی حدیث نامدار حدیث بیست و نهم : « حدیثِ عفو » . پژوهش و نگارش : استاد احمد خیرخواه / تصویر

تقدیم بر اسطوره عفو و رحمت، مظهر مهر و شفقت، حضرت محمد (ص) که از باران احسان او دشت دل ها سر سبز است و لب لاله ها خندان .
با تبریک عید سعید فطر به شما مومنان گرامی و آرزوی قبولی طاعات وعبادات شما درماه میهمانی خدا.
حدیث منتخب :
قال علیٌّ (ع) اَلعَفوُ تاجُ المَكارِمِ .
ترجمه :
( گذشت، تاج فضیلت هاست )، غررالحکم و دررالکلم ص۲۴۵ ،ح۵۰۰۱
نکته ها :
۱-در اهمیت عفو همین بس که شخصیتی مانند امیر المومنین آن را تاج فضایل بر شمرده است .
۲-انسان در حیات فردی و البته درحیات مدنی خود نیازمند فضیلت های اخلاقی است.
۳-اهمیت اخلاق برای انسان تا اندازه ای است که پیامبر گرامی اسلام می فرماید: همانا مبعوث شدم تا فضیلت های اخلاقی را به درجه کامل برسانم .( انما بعثت لاتمم مکارم الاخلاق ).
۴-حدیث عفو، دلالت دارد که نیاز انسان به عفو در کنار همه فضائل اخلاقی آشکار تراست.
۵-اینکه علی (ع) عفو را به « تاج » تشبیه نمود، نشانه زیبایی عفو و افتخار آمیز بودن آن است.
۶-از تشبیه عفو به «تاج»، استفاده می شود که عفو کننده انسانی بزرک و بزرگوار است.
۷-کسی علیرغم توانایی ، از گذشت امتناع می ورزد سزاوار بزرگی نیست.
۸-عفو اخلاق الهی و ربانی می باشد ، خداست که متصف به صفت عفو است و « عافی و معافی » نامیده می شود .
۹-دلیل عفو خدای متعال بزرگی و عظمت او است و دلیل عفو انسان ها هم بزرگی آنهاست.
۱۰-دو انسان را در نظر بگیرید که هردو اهل عفو وبخشش هستند ، در این صورت هر دوی آنها بزرگ هستند.
۱۱- اگر یکی ازآنان گذشت و بخشش او بیشتر باشد، او بزرگ تر است.

۱۲-اگر بر فرض هیچکدام از آنان اهل گذشت نباشند، هیچکدامشان بزرگ نیستند.
۱۳- عفو یک دستور قرآنی است « خذ العفو » و آن خوی و سرشت برجسته حضرت محمد (ص) می باشد.
۱۴-عفو مطلوب پروردگار، عفوی است که زیبا باشد (فَاصفَحِ الصَّفحَ الجَميلَ).
۱۵-حضرت امام رضا (ع) فرمود مراد از « عفو جمیل » عفوی است که در آن مجازات وتندی و سرزنش نیست.
۱۶-رسول گرامی (ص) فرمود: « مَن كَثُرَ عَفوُهُ مُدَّ فى عُمُرِهِ » ( عفو و بخشش سبب عمر طولانی است ).
۱۷-پیامبر(ص) به ما می آموزد که هرگاه یک سیستم سیاسی و یا اجتماعی یا فرهنگی و یا هر سیستم دیگری، خطاکاران را مورد عفو و بخشش قرار دهد قاعدتا موجب پایداری بیشتر آن سیستم است.
۱۸-فراموش نکنیم که بزرگان گفته اند : خطا کاران با خطای نخستِ آنان مستحق تذکرند نه سزاوارِ نکوهش و مجازات.
۱۹-اینکه اگر مردم خطاکاری را نمی بخشند ، لزوما دلیل بزرگی جرم خطاکار نیست، بلکه شاید بخاطر کوچکی روح خود آنان باشد.
۲۰-عفو اصلا و ذاتا شایسته است مگر جایی که دلیل روشنی برای ناشایست بودن آن باشد.
۲۱-کسی که خطا کار را مورد عفو و بخشش قرار نمی دهد به یکی از دو دلیل است : ۱- نشانه حکمت او است ۲- نشانه عجز او است.
۲۲-پیامبر (ص) فرمود: یکدیگر را عفو کنید تا کینه ها از میان شما بر طرف شود . نهج الفصاحه
۲۳-علی (ع): بدترين مردم كسى است كه خطاى ديگران را نبخشد و عيب را نپوشاند.غررالحکم و دررالکلم
۲۴-پیامبر (ص) : هر كس از خطاها درگذرد، خدايش از او درگذرد و هر كس گذشت كند خدا نيز از او گذشت كند. نهج الفصاحه
۲۵-امیرالمومنین می فرماید: بهترین عفو ، عفو انسان کریم است زیرا سبب اصلاح امور است.

آرزومند سلامت ، سعادت و سرافرازی
روز بیست و نهم ماه میهمانی خدا ۱۴۴۰ ق
برابر با چهاردهم خرداد ۱۳۹۸ ش

دیدگاه های این مطلب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *