شهردار نکا ازبرگزاری دومین جشنواره تمشک جنگلی ایران درنکاخبر داد/ تصویر

خلاصه خبر : دکتر سیدمهدی احمدی، شهردار نکا با بیان اینکه تمشک یک نماد تولید و اقتصاد برای شهرستان نکا است، گفت: تلاش شده تا ضمن برندسازی مناسب از این محصول، این جشنواره را ثبت ملی کرده و تمشک به عنوان یک برند شهرستانی و ملی مورد توجه باشد.

دبیر برگزاری حشنواره تمشک جنگلی ایزان درنکا از برگزاری دومین جشنواره ملی تمشک در نکا خبر داد.
به گزارش نیکا خبر ،دکتر سید مهدی احمدی با اعلام اینکه شهرستان نکا با تولید سالانه هزار تن تمشک جنگلی بیشترین ظرفیت تمشک جنگلی ایران را دارد، گفت: جشنواره ملی تمشک از ۲۹ خرداد به مدت پنج روز در شهرک شهید عباسپور این شهرستان برگزار می‌شود.
شهردار نکا با اشاره به اینکه افتتاحیه دومین جشنواره ملی تمشک ۲۹ خرداد ماه در شهرک شهید عباسپور با حضور مسئولان استانی برگزار می‌شود، افزود: این جشنواره شامل ۱۰۰ غرفه با حضور دستگاه‌های خدمات رسان است که یک غرفه به اصحاب رسانه تعلق دارد.
وی با بیان اینکه بازدید همه مردم در این جشنواره آزاد است،خاطر نشان کرد : برگزاری نمایشگاه ، همراه با اجرای موسیقی سنتی،برگزاری انواع بازیهای بومی محلی ، ارائه نمایشگاه صنایع دستی و دستاورد‌های بومی، ایجاد غرفه‌ های غذا‌های بومی و محلی نکا است.
دبیر بزرگترین جشنواره ملی تمشک جنگلی کشور با اشاره به اینکه دستگاههای مختلف دولتی در حال برنامه ریزی برای برگزاری هر چه بهتر حشنواره هستند تصریح داد :تمشک برند شهرستان نکاست تا بتوانیم با ارائه توانمندی های نکا در بخش ورزشهای بومی و محلی، هنر و موسیقی و گردشگری این شهرستان را در سطح کشور بهتر بشناسانیم .
دکتر احمدی با اشاره به پتانسل ها و ظرفیت ها و نیز منابع خدادادی موجود در شهرستان نکا گریزی به موانع توسعه نیافتگی در بخش های مختلف برای نکا زد و گفت : تمشک از جمله میوه‌هایی است که دارای فرآورده ای فراوانی بوده و می‌توانیم در صنایع مختلف به کار گیریم و تلاش کردیم ثبت ملی شود تا آن را به عنوان نماد گردشگری نکا معرفی کنیم.
وی افزود: شهرستان نکا دارای ظرفیت خوبی مانند نیروی انسانی، مدیریت منابع، امکانات طبیعی بوده که بسیاری از آنان شکوفا نشد و به فعالیت نرسید که باید با تعامل آن را کشف، شناسایی و به صنعت تبدیل کرد.

وی در زمینه برنامه شهرداری برای توسعه کشت و رونق اقتصاد تمشک خانواده‌ها بیان کرد: تهیه مزرعه تمشک در دستور کار شهرداری نکا قرار دارد.
شهردار نکا بیان کرد: هزار تن تمشک از شهرستان استحصال می‌شود که بخش زیادی از این محصول اسراف
می‌شود که برپایی جشنواره و نمایشگاه فرصتی جهت معرفی و ارائه بیشتر این محصول خواهد بود.
امیدواریم از ۲۹خردادماه که افتتاحیه این جشنواره برگزار می شود و با راه اندازی ۱۰۰غرفه نمایشگاه از صنایع دستی و بومی و محلی و توانمندی های نکا بهتر بچشم بی آید و و این نیز با برگزاری جشن های شبانه و خانوادگی تا ۵روز قطعا منتج به معرفی هر چه بهتر این شهرستان خواهد شد .

بوته تمشک در مناطق گرم و مرطوب، در جنگل‌ها و صحراها می روید و گاهی آن را می‌کارند.نام‌های دیگر تمشک، توت وحشی و سه گلی است. ساقه‌های تمشک نرم و به رنگ قرمز و دارای خارهای دراز است. برگ‌های آن متفاوت و بیضی شکل و اطراف آن کنگره کنگره و به شکل دندانه‌های اره ای است.

گل‌های تمشک به رنگ‌های سفید، صورتی یا به صورت خوشه در ماه‌های مرداد پدیدار می‌شود و تا مهر دوام می آورد. قسمت‌های مورد استفاده بوته تمشک شامل میوه، برگ، تخم، دانه و گل است.

این میوه خوشمزه و خوش رنگ که به وفور در شمال کشور و به ویژه مازندران یافت می‌شود به صورت وحشی نیز در شرق این استان سبب درآمدهای اقتصادی و اشتغالزایی برای اهالی منطقه شده است. به‌طوری‌که سال گذشته درآمد مالی نصیب مردم منطقه شد و اشتغالزایی جوانان را به دنبال داشت.

شناخت بهتر و بیشتر ظرفیت‌های تولید تمشک نیز بی تردید می‌تواند زمینه توسعه اقتصادی٬ اشتغال و رونق صنایع تبدیلی باشد. موضوعی که زمینه ای برای برگزاری دومین جشنواره شده است.

دیدگاه های این مطلب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *