امام جمعه موقت نکا/روحیه انقلابی،ملت مارادرجهان توانمندنمود/ تصویر

خطیب موقت جمعه مصلای امام خمینی شهرستان نکادرخطبه های با صلابت جمعه ، ضمن دعوت نماز گزاران به تقوا خواستاررعایت ادب و انصاف و تکریم بزرگان شد .
به گزارش نیکا خبر ، حجت الاسلام محمد صادق محمدی لائینی گفت : همه عزیزان را بعد از خودم به توصیه و رعایت تقوای الهی، رعایت حرام و حلال الهی می نمایم. مخصوصا در این ایام بازارهایی که می بینیم واقعا خیلی شلوغ است، خیلی کار و فعالیت می کنند. همین یک ذره ایمانی که داریم، تقوایی که هست، اخلاقی که هست، این انصاف و شرف و ادب نسبت به بزرگان، جامعه خودش احترام دارد. این احترامها را نباید از بین ببرند. اینجوری نباشد که این شادیهای ما آمیخته با معصیت و گناهان و گرفتاریها باشد که اینها را باید جواب دهیم. انشاءالله خداوند به همه ما توفیق عنایت کند و شیطان را از ما دور کند و ما را با امیرالمومنین محشور و مانوس بفرماید انشاءالله.

متن کامل خطبه دوم نماز جمعه به امامت حجت الاسلام محمد صادق محمدی لائینی…
امروز مصادف است با شهادت جمعی از عزیزان هموطنمان در حلبچه. شهری که توسط صدام خبیث بمباران شیمیایی شد. بمباران شیمیایی خیلی خطرناک است. هنوز هم هستند کسانی که ده سال، بیست سال، سی سال، دارند سرفه می کنند، یک جا را نگاه می کنند، خیلی برایشان سخت است، برای پرستارانشان چقدر سخت است. البته که اجرشان زیاد است. ولی واقعا سخت است تحملش. بمباران شیمیایی خیلی بد است، کثیفترین جنایت است. جنایت هم مراتبی دارد. بعضی از آنها جنایت و گناه است ولی بعضیها واقعا جنایت کثیف است. اینکه مثلا مثل خاشقچی را گرفتند بردند و کشتند و تکه تکه کردند و بدنش را سوزاندند جنایت کثیفی است. اتفاق می افتد، بعضیها را می دزدند، می برند، جنایاتهایی انجام می دهند درباره شان، عمل منافی عفت انجام می دهند، مثله اش می کنند. این جنایات کثیف است. بمباران شیمیایی هم همینجوری است.

طبق قوانین بین المللی، بمباران شیمیایی مطلقا ممنوع است. همانهایی که این قانون را نوشتند، همانها دارند عمل می کنند و بمباران می کنند همین آدمهای باسوادشان، درس خوانده شان، نمره بیست شان. در حالی که در اسلام ببینید پیغمبر چه فرمود، چقدر جالب فرمود. حتی مشرکین هم نباید مورد آزار و اذیت شما از این نظر واقع شوند. نهی کردند پیغمبر از اینکه القاء سم شود. یعنی همین بمباران شیمیایی. القاء سم حتی در بلاد مشرکین هم نکنید چون در بلاد مشرکین گروههایی هستند که با شما سر جنگ ندارند. یک سری سربازها هستند که با شما می جنگند و با اینها میشود جور دیگری رفتار کرد ولی کودکان هستند، بیماران هستند، پیرها هستند، حیونات هستند، اینها چه گناهی کردند؟

حلبچه گرفتار افراد فاسد و خبیثی اینجوری شد که همه را یکجا قلم کردند و از بین بردند، حیوان، انسان و همه چیز. این جنایت کثیف است.

این فرمایش پیغمبر را در کنار گفته های خاخام یهودی ساکن اسرائیل بگذارید، ایشان گفته اطفال حزب الله را بکشید، به آنها ترحم نکنید، اگر به آنها ترحم کنید نسبت به کودکان اسرائیلی نگاه بیرحمانه کردید.

در هر حال خدا کسانی را که در آن حادثه سخت از دار دنیا رفتند و شهید شدند، اجرشان را بالا ببرد، کسانی که معلول و مجروح شدند خدا به آنها شفا عنایت بفرماید.

یکشنبه ولادت امام جواد(ع). این ایام را گرامی بدارید. جلسات ولادت امام جواد، امیرالمومنین، مبعث پیغمبر، اینها را باید باشکوه برگزار کنیم که چشم دشمن انشاءالله کور شود.

روز چهارشنبه روز ملی شدن صنعت نفت است. نفت برای ما خیلی موضوعیت دارد. مسئله نفت در حقیت یک امر بزرگی است. درامد ملی نفت درآمد بزرگی است. خیلی می تواند کمک باشد. جمله زیبایی مقام معظم رهبری فرمود در این رابطه. فرمودند: نهضت ملی شدن صنعت نفت یک امر معنوی بود. حرکت همراه با معنویت بود. فرمایش خوبی است. چرا؟ برای اینکه هر حرکتی که دست استعمار و استکبار را از سر ملتی و کشوری کوتاه کند، این حرکت مقدس و معتبر است و این نهضت چنین بود و لذا فرمود یک حرکت معنوی است. این روز را هم ما گرامی میداریم.


ولادت آقا امیرالمومنین(ع) و ایام اعتکاف است. ایام اعتکاف ایام خوبی است. ایام البیض است که روز سیزدهم ولادت امیرالمومنین(ع) آغاز میشود تا سه روز. عزیزانی که می توانند و فرصت دارند از این ایام استفاده کنند، در مساجد بروند ثبت نام کنند و این سه روز را بروند خالص کنند برای خدا. یک حال و هوای عجیبی دارد. در بهترین مکان، بهترین زمان، ماه رجب مصادف با ولادت امیرالمومنین، انشاءالله خدا توفیقات شما را زیاد کند.

روز پنج شنبه نوروز باستانی است. روز نوروز، اول بهار مصادف با ۲۱ مارس. این روز روز خوبی است. در مورد نوروز روایت زیاد داریم. در مورد ایرانیان خیلی روایت داریم. ۲۰ تا ۳۰ روایت در شأن ایرانیان داریم که در شأن هیچ گروه و ملتی، پیغمبر و اهلبیت پیغمبر اینطور توصیه نکردند. درباره اهل یمن البته چند روایت داریم. جای دیگر من ندیدم، در مورد ایرانیان، به علم وافر می رسند، به ایمان کامل می رسند، حتی گفتند که اگر علم در ستاره ثریا باشد، ایرانیان به آنجا میرسند. ایمان اگر آنجا باشد ایرانیان، مردم فارس به آنجا می رسند.

امام صادق (ع) فرمود: ما در هر روز نوروزی که می آید انتظار فرج داریم. جزء ایام ما و ایام شیعه ما به حساب می آید. خطاب به عربها می کند که: عجمها این عید را حفظ کردند و شما عربها این را ضایع کردید. قدر این نوروز را عربها نمی دانند، فارس و عجم می داند.

آقایی است به نام هرمزان، استاندار خوزستان بود. زمان حکومت عمر رفت مسلمان شد و درمدینه اسکان شد. در روز عید نوروز خنچه ای درست کرد از خوردنیها و نوشیدنی ها، روپوشی روی آن گذاشت و برد محضر امیرالمومنین(ع). آقا فرمود این چیست؟ گفت عید نوروز است و ما جشن می گیریم، این هدیه نوروزی است آوردم محضر شما استفاده کنید. حضرت قبول کرد ولی ظاهرا استفاده نکرد. این جمله را فرمود: هر روز را برای ما نوروز کنید. یعنی از این هدیه ها هر روز برای ما بیاورید. در حقیقت شوخی کرد. وگرنه امیرالمومنین که نمی خواست از اینها استفاده کند. یک وقتی حلوا بردند برای امیرالمومنین. شیرین و مطلوب است. همه دوست دارند. حضرت انگشت زد و روی زبانش گذاشت دید خوب و شیرین است. فرمود: ای حلوا تو خیلی خوبی، شیرین هم هستی ولی من تو را نمی خورم. امیرالمومنین است، غذایش نان جو است، حداکثر با نمک است. شیر هم که آوردند میل نکرد. هدیه را گرفت، نباید پس داد ولی یقینا استفاده نکرد و بین فقرا تقسیم کرد.

ائمه، این نوروز را رد که نکردند، تایید هم کردند. بسیار کارهای خوبی در نوروز انجام میشود. امام صادق(ع) فرمود از ایام ما ائمه است، جزء ایام شیعه ماست.

عید نوروز وقتی عید است که در آن معصیت نباشد. مصیبت هم نباشد، نه معصیت کنیم و نه مصیبت. این چهارشنبه سوری را بلای جان ما کردند. هر سال عده ای تلفات می دهند و خانواده های عزادار میشوند. چرا اینطور باشد. این جشن بوده اما به خدا اینجور ترقه بازیها نبوده. آنها آتش را احترام می کردند، آتش را به عنوان یک خیرات، مظهر نور، روشنایی و برکت برای اموات روشن می کردند. نه اینکه از روی آن بپرند. نه اینکه ترقه بزنند و مردم را اذیت کنند. مصیبت و بلا به وجود بیاورند، اینطور نبود. اگر معصیت نباشد عید است. اگر مصیبت به بار نیاید عید است، اگر همه مردم مراقب خود باشند، مواظب خود باشند، حججابشان را، اخلاقشان را، حقوقی که نسبت به مردم دارند، حق مردم، حق بزرگترها، نسبت به زن، مرد، کوچکتر و بزرگتر، این حقوق را مراعات کنند، بهترین عید است. ما هم دوست داریم، شاد میشویم. کی بدش می آید از عیدی دادن و عیدی گرفتن، مهمانی دادن و مهمانی گرفتن. خیلی خوب است. برای مرده ها چقدر خوب است، برای زنده ها خوب است، شادی آور است و نشاط ایجاد می کند ولی باید مواظب باشیم که خوشحالیها و نشاط ما آلوده به گناه و معصیت و مصیبت و گرفتاری نباشد و نشود. اگر مشکلی داریم، کدورتی داریم، قهر هستیم، از بین برود، تمامش کنیم. به خدا عمر وفا نمی کند، تا سال دیگر نمی دانیم اینجا هستیم یا نیستیم. عمرها تمام میشود.

در صورتی این عید عید است که در دلمان کدورت نباشد. مشکلی با کسی نداشته باشیم. اگر مشکلی داریم، کدورتی داریم، برطرف کنیم، مراودات را بیشتر کنیم، آنقدر سفارش شده در مورد مراودات، زیارت مومنین، مرده، زنده، رفت و آمدها، کمکهایی که به هم می کنیم. این مال شیعه هاست. دستور امامان ماست. ما اگر عمل نکنیم کی عمل کند؟

مقام معظم رهبری فرمود: راه توانمندی و قوی شدن ملت ایران سه چیز است: یکی اقتصاد مقاومتی است. این برای یک سال نیست، برای همه سالهاست. اقتصاد مقاومتی. دوم توسعه علم و سوم هم روحیه انقلابی.

مولفه های اقتصاد مقاومتی سه چیز است: اول صرفه جویی است. صرفه جویی یکی از پایه های اقتصاد مقاومتی است. اگر می خواهیم اقتصاد ما رشد کند و موفق باشد. صرفه جویی یعنی چه؟ یعنی ۳۰ درصد مواد غذایی دور ریخته نشود. صرفه جویی یعنی در مرز کم آبی رسیدیم جنگ آب و بحران آب به وجود نیاید. مواظب باشیم در مصرف آب.

رهبر معظم در چند سال قبل فرمودند ما اسراف در نان را یک عیب ملی می دانیم. اینها را مواظب اباشیم. گاو می تواند علف بخورد. چرا نان را به گاو و گوسفند می دهیم؟ صرفه جویی یعنی مسئولین مملکت در سفرها و سمینارها، این همه هزینه نکنند. گاهی می بینید که هزینه یک سفرشان معادل هزینه آن پروژه ای است که می خواهند افتتاح کنند. چرا؟ از پول کی است؟ از خارج که نمی آید. صرفه جویی یعنی اینکه برای دو خط و سه خط نوشتن پیام و ابلاغیه، یک برگه آ۴ مصرف نکنی. ما از بزرگترها یاد می گیریم.چرا آنها این کارها را می کنند؟ این پایه اقتصاد مقاومتی است. از آنجا باید عمل شود تا ما یاد بگیریم. طبقه پایین باید یاد بگیرند. بزرگ خانه عمل نمی کند بچه ها هم عمل نمی کنند.

پایه دومش پرداخت مالیات و عوارض است. خیلیها فرار مالیاتی دارند. از انها بگیرید. چرا از این مستضعفینی که توان ندارند، به زور هم باشد می گیرند. خوب از آنها بگیرید.

می گوید ما خمس می دهیم، چرا مالیات بدهیم؟ مالیات می دهند می گویند ما پرداختیم. خیلی مالیات و عوارض دادیم، چرا خمس و زکات بپردازیم؟ این دو تا کدشان با هم فرق می کند، یکی نیستند. ربطی به هم ندارند. عوارض، مالیات پرداخت شود، مثل خمس، زکات، اگر پرداخت شود مملکت مشکلی ندارد، اصلا فقیری دیگر پیدا نمی شود. همه به حقشان می رسند.

سومین چیزی که جزء ارکان اقتصاد مقاومتی است حمایت از کالاهای ایران است. باید حمایت شود. تولید ایرانی حمایت شود. چرا بازار هلند در ایران داغ است، بازار چین در ایران داغ است؟ اگر حمایت شوند، اگر کیفیت کالاها بالا برود، مردم رغبت نمی کنند کالاهای خارجی بخرند. این مشکل داخل ماست. مردم و مسئولین. مشکل ماست، این مشکل را ما باید حل کنیم.

رکن دیگر، فرمودند راه تقویت ایران سه چیز است، یکی اقتصاد مقاومتی است، یکی هم توسعه علم است. یعنی اگر دانش تان اگر بالا برود دیگر دست نیاز به مجامع علمی دیگر و کشورهای دیگر دراز نمی کنید، این خودش زمینه وابستگی است. الحمدلله رتبه ایران از نظر علم در تمام زمینه ها خیلی بالا رفته. گاهی جزء ۱۰ کشور برتر دنیاست. غوغا کردند با این تحریمهایی که هستیم. اگر ما دانا شویم، اگر عالم شویم، اگر علممان بالا برود، آنها به ما وابسته میشود. یک جمله ای فردوسی گفته، همه تان هم می دانید. عین همین جمله ای است که مقام معظم رهبری فرمودند در توسعه علم که اگر دانا شوید، توانا میشود. «توانا بود هر که دانا بود» یعنی اگر دانا باشید توانمند میشوید. حضرت آقا هم فرمودند اگر دانش ما هم بالا برود آن وقت یک ملت قوی و توانمند میشویم. پیغمبر(ص) فرمود: اگر علم و دانش و ایمان در ستاره پروین هم باشد، ایرانیها به آن می رسند و انشاءالله که می رسند.

پایه سوم توانمند شدن ملت ایران این است که روحیه انقلابی داشته باشید. همان روحیه چهل سال قبل، همان روحیه ای که زمان امام حسین و امیرالمومنین داشتند. این روحیه از بین نرفت. امام زمان(عج) فرمود «انا سمسام المنتقم». برای همه زمانهاست. شمشیر برنده انتقام. مواظب باشیم این روحیه ما خراب نشود، ما را نخرند و نبرند. نشود که خدای نکرده سر از فتنه ها در بیاوریم.

– – –

دیدگاه های این مطلب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *