سردار سلیمانی از سوی فرماندهی کل قواه نشان ذالفقار دریافت کرد /عکس

خلاصه خبر : حاج قاسم سلیمانی فرمانده نیروی قدس سپاه پاسدارن انقلاب اسلامی به دریافت نشان ذوالفقار از سوی فرمانده معظم کل قوا حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای مفتخر شد.

سردار سرلشگر پاسدار حاج قاسم سلیمانی _فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی_ به دریافت نشان ذوالفقار از سوی فرمانده معظم کل قوا حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای مفتخر شد.
به گزارش نیکا خبر ، به نقل از دفتر حفظ و نشر آثارحضرت آیت الله العظمی خامنه ای، سردار سرلشکر پاسدار حاج قاسم سلیمانی فرمانده نیروی قدس سپاه پاسدارن انقلاب اسلامی به دریافت نشان ذوالفقار از سوی فرمانده معظم کل قوا حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای مفتخر شد.
نشان ذوالفقار پر افتخار ترین نشان نظامی ایران است که پس از انقلاب برای نخستین بار توسط رهبری به سرلشگر سلیمانی اعطا می شود.
پیش از این پر افتخار ترین نشان نظامی ایران فتح بود که سلیمانی سه نمونه از آن را بر سینه داشت.
قاسم سلیمانی ۲۰ اسفند ۱۳۳۵ در روستای کوهستانی و دورافتاده قنات ملک در استان کرمان چشم به جهان گشود.
وی در ۱۲ سالگی، پس از پایان تحصیلات دوره ابتدایی، زادگاه خود را ترک کرد و مشغول به کار ساختمان در کرمان شد.
با شروع جنگ تحمیلی، وی راهی جبهه شد و کمی بعد، فرمانده بسیجی‌های هم‌ولایتی‌اش شد و سپس لشگری از بسیجی‌ها تشکیل داد که به لشکر ۴۱ ثارالله شهرت یافت.
وی در طول دوران دفاع مقدس، با لشگر تحت‌ امر خود در عملیات‌های زیادی از جمله، والفجر ۸، کربلای ۴، کربلای ۵ و تک شلمچه حضور موثر داشت.
قاسم سلیمانی اولین بار در آذر ۱۳۶۰ در عملیات مشترک ارتش و سپاه بنام عملیات طریق‌ القدس در غرب سوسنگرد بر اثر انفجار گلوله خمپاره از دست راست و شکم به شدت مصدوم شد.
باپایان جنگ، لشگر ۴۱ ثارالله به فرماندهی سردار سلیمانی به کرمان بازگشت و درگیر جنگ با اشراری شد که از مرزهای شرقی کشور هدایت می‌شدند.
قاسم سلیمانی پس از دوران دفاع مقدس تا زمانی که به سمت فرماندهی سپاه قدس منصوب شد، با باندهای قاچاق مواد مخدر در نزدیکی مرزهای ایران و افغانستان جنگید.
وی در سال ۱۳۷۶، از سوی حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، فرماندهی کل قوا، به تهران فراخوانده و مسوولیت سپاه قدس به او سپرده شد.
رهبر معطم انقلاب که بهمن ماه ۱۳۸۹ درجهٔ سرلشگری را به سلیمانی اعطا کرد، در تقدیر از عملکرد قاسم سلیمانی از او به عنوان «شهید زنده» نام برده است.
محبوبیت سردار سلیمانی بعنوان یک شخصیت بلند مرتبه نظامی از جنگ علیه داعش در خط مقدم عراق و سوریه شروع شد و هنوزم هم این حضور و محبوبیت پیوسته ادامه دارد.
دیوید پترائوس ژنرال ۴ ستاره ارتش آمریکا که بالاترین درجه نظامی در ارتش ایالات متحده محسوب می شود درباره حاج قاسم سلیمانی گفت: چیزی که من می توانم بگویم این است که وی فردی بسیار توانمند، مدیر و دشمنی شایسته است.
نیویورک تایمز، در سپتامبر ۲۰۱۳ او را به عنوان «دشمنی که هم مورد تنفر و هم مورد تحسین است» توصیف کرد. جان مگوایر افسر سابق سازمان سیا در عراق می گوید «او قوی ترین مامور مخفی در خاورمیانه است … و هیچ کس او را نمی شناسد.»
روزنامه امریکایی «مک کلثی» در سی ام مارس ۲۰۰۸ گزارش داده بود:«سلیمانی برای توقف درگیری ها میان نیروهای امنیتی عراق که بیشترشان شیعه هستند و نیروهای رادیکال مقتدی صدر در شهر بصره، پا در میانی کرده است. یکی از نخستین و مهمترین پیروزی های سلیمانی بر امریکا در عراق، ایجاد برتری سیاسی بود، نه نظامی.


زلمای خلیل زاد، سفیر سابق امریکا در افغانستان نیز می گوید:«همان قدر که مقامات امریکایی سلیمانی را به جنگ افروزی متهم می کنند، او در ایجاد صلح نیز برای رسیدن به اهدافش فعال بوده است. او در پایان دادن به درگیری های نیروهای مقتدی صدر و نیروهای عراقی در بصره، نقشی حیاتی داشت، تهدیدی که می رفت ناآرامی های آن گسترش یافته و پیامدهای وخیمی به ویژه برای منابع نفتی عراق در پی داشته باشد.»
یکی از نمایندگان مجلس عراق که از دستیاران ارشد نوری المالکی هم هست، درباره سردار سلیمانی می گوید:«او فقط یکبار در این هشت ساله به عراق آمده است. او فردی است که آرام سخن می گوید و منطقی و بسیار مؤدب است. وقتی با او حرف می زنید، بسیار ساده برخورد می کند. تا زمانی که پشتوانه او را نشناسید، نمی دانید چه قدرتی دارد، هیچ کسی نمی تواند با او بجنگد.»
یک مقام سابق ارشد عراقی نیز قاسم سلیمانی را فردی زیرک و استراتژیستی به‌شدت باهوش توصیف کرده و گفته بود: «زمانی که وارد اتاقی می‌شود که مثلاً ۱۰ نفر در آن حضور دارند، او جلو نمی‌آید، همان جا در طرف دیگر اتاق بسیار آرام می‌نشیند. صحبتی نمی‌کند، نظری نمی‌دهد و تنها می‏نشیند و گوش می‌دهد؛ و اگرچه قطعا همه ی در آن اتاق تنها به او فکر می‌کنند».
مجله فارن پالیسی در جدیدترین گزارش خود قاسم سلیمانی را در لیست ۱۰ متفکر برتر عرصه دفاعی امنیتی قرار داد.
این مجله با قرار دادن نام سردار قاسم سلیمانی، فرمانده سپاه قدس در فهرست ۱۰ نفره از متفکران سراسر جهان در عرصه دفاعی-امنیتی درباره وی نوشت: قاسم سلیمانی به مدت دو دهه است که تلاش‌های نظامی ایران را هدایت می‌کند اما نقش او هیچ‌گاه بزرگ‌تر از امروز نبوده است.
اکنون سلیمانی با دریافت نخستین نشان نظامی ذوالفقار در تاریخ جمهوری اسلامی ایران از دست رهبر معظم انقلاب در جایگاه پر افتخار ترین فرمانده نظامی کشور قرار گرفت.


پیش از این پر افتخار ترین نشان نظامی ایران فتح بود که سلیمانی سه نمونه از آن را بر سینه داشت.

دیدگاه های این مطلب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *