۱۳ حقیقت جالب و شگفت انگیز درباره قدرت ذهن انسان که باورتان نمی‌شود

مغز انسان همانند خود او حتی چندین برابر وی خارق العاده و پیچیده بوده و قدرت‌های عجیبی و غریبی دارد.
به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، مغز انسان برای دانشمندان هنوز یک معمای بزرگ است. بسیاری تصور می‌کنند که ما فقط از ده درصد از پتانسیل مغز خود استفاده می‌کنیم، اما این تصور اشتباه است. در حقیقت، از آنجایی که عمده‌ی فعالیت مغز به صورت ناخودآگاه انجام می‌گیرد، ما متوجه بیشتر فعالیت‌های مغزی خود نمی‌شویم؛ و بدیهی است که ما از بعضی از ویژگی‌های ناخودآگاه خود استفاده می‌بریم، حتی اگر متوجه این مسأله نباشیم.

۱۳ حقیقت جالب و شگفت انگیز درباره قدرت ذهن انسان که باورتان نمی‌شود

بیشتربخوانید: ۱۰ حقیقت جالب درباره ذهن و روان که نمی‌دانستید!

اما آیا می‌دانستید که می‌توانید ناخودآگاه خود را فریب دهید؟ مثلاً تصور کنید که در یک تعطیلات نسبتاً طولانی، تقریباً هر شب را بیدار مانده اید و صبح‌ها خوابیده اید. در پایان تعطیلات، شما باید ساعت بدن تان را دوباره تنظیم کنید تا بتوانید سرحال و پر انرژی به سر کار برگردید. برای حل این مسأله یک ترفند ساده وجود دارد؛ کافی است مدت کوتاهی غذا نخورید! اما چطور چنین چیزی ممکن است؟ در ادامه به این سؤال پاسخ خواهیم داد. ب. حقایقی عجیب و جالب درباره‌ی ذهن انسان و ویژگی‌های ضمیر ناخودآگاه همراه باشید.

۱- رفتار آدم‌ها در حین مکالمه، نکات زیادی را در مورد جایگاه اجتماعی آن‌ها آشکار می‌کند

با یک نگاه به کسی که در حال صحبت با تلفن است می‌توانید به ثروتمندی یا فقیر بودن او پی ببرید. دانمشندان امریکایی در تحقیقات خود به این نتیجه رسیدند. طبق آزمایشات آن ها، افراد ثروتمند هنگام صحبت کردن با تلفن، اغلب حواس شان به چیزی پرت می‌شود. آن‌ها خودشان را با چیز دیگری مشغول می‌کنند یا با وسایل دم دست شان بازی می‌کنند. علت این مسأله آن است که افراد ثروتمند چندان به عقاید دیگران متکی نیستند، بنابراین علاقه‌ی چندانی به صحبت با دیگران ندارند.

۲- موسیقی می‌تواند حافظه را برگرداند

دانشمندان پی برده اند که موسیقی می‌تواند حافظه را فعال کند. شنیدن موسیقی حتی می‌تواند به کمک مبتلایان آلزایمر بیاید و بخش‌هایی از حافظه‌ی آن‌ها را برگرداند؛ بنابراین اگر تلاش تان برای به خاطر آوردن چیزی موفقیت آمیز نبوده، گوش دادن به موسیقی احتمالاً می‌تواند کارساز باشد.

علت این مسأله آن است که موسیقی می‌تواند روی تمام قسمت‌های مغز تأثیر بگذارد. علاوه بر این، ما احساسات خود را به موسیقی پیوند می‌دهیم و به همین خاطر است که وقتی موسیقی خاصی را می‌شنویم خاطرات مان را به وضوح به یاد می‌آوریم.

۳- آدم‌ها هنگام پیغام دادن بیشتر دروغ می‌گویند تا زمانی که در یک گفتگوی رو دو رو باشند

علت این مسأله آن است که دروغ گفتن به صورت رو در رو، به تلاش زیادی نیاز دارد. به علاوه، باید طبیعی به نظر برسید، حالت صورت تان را باور پذیر نگه دارید و زبان بدن تان پذیرا و رها باشد تا شحص مقابل حرف تان را باور کند.

اما هنگام پیغام دادن مجبور به انجام هیچ یک از این کار‌ها نیستید. تحقیقات جدید نشان داده است آدم‌ها هنگام پیغام دادن، بیشتر مواقع دروغ می‌گویند. دانشمندان برای پی بردن به این مسأله دست به آزمایش جالبی زدند. آن‌ها به نفر اول مقداری پول می‌دادند تا آن را با نفر دوم که از طریق پیغام با او در تماس بود، تقسیم کند. نفر دوم از مقدار پولی که در اختیار نفر اول قرار می‌گرفت اطلاعی نداشت. نتایج این آزمایش نشان داد که تقریباً همه‌ی شرکت کنندگان (۹۲ درصد) درباره‌ی مبلغ اولیه‌ی پولی که به آن‌ها داده شده بود دروغ می‌گفتند و به نفر دوم که از طریق پیغام با او در تماس بودند کمتر از مقداری که باید، پول می‌دادند. علاوه بر این، بیشتر کسانی که مسئول تقسیم پول بودند، اصلاً احساس گناه نمی‌کردند، چون کسی که با او از طریق پیغام ارتباط داشتند، به اندازه‌ی کافی برایشان واقعی به نظر نمی‌رسید.

۴- شخصیت آدم‌ها را از روی کفش هایشان می‌توانید تشخیص دهید

به گفته‌ی روانشناسان، شما می‌تواند با توجه به کفش‌های دیگران، به نکات زیادی درباره‌ی شخصیت آن‌ها پی ببرید. برای مثال، افراد دقیق و باریک بین، کفش‌های نو و تمیز به پا می‌کنند، چون دوست ندارند که وقتی چشم شان به کفش هایشان می‌افتد، احساس بدی پیدا کنند.

کفش‌های راحت تقریباً همیشه نشان دهنده‌ی خوب بودن شخصیت صاحب شان هستند. افراد خونسرد و آرام هم اغلب به دلایلی، کفش‌هایی می‌پوشند که راحت نیستند.

۵- نوشیدنی‌های ورزشی مؤثر هستند، حتی اگر از آن‌ها نخورید

نوشیدنی‌های ورزشی تبدیل به یک تجارت عظیم شده اند و پول زیادی را نصیب تولید کننده‌های خود می‌کنند. به همین دلیل است که تبلیغات زیادی برای آن‌ها می‌شود و تلاش می‌شود تا مردم را متقاعد کنند که این نوشیدنی‌ها فواید زیادی دارند. اما همه‌ی پیشرفت و بهبودی که با خوردن آن‌ها در عملکرد ورزشی شما ایجاد می‌شود، در برابر لذتی که نوشیدن قند فراوان این نوشیدنی‌ها برایتان دارد، هیچ است.

بله، نوشیدنی‌های ورزشی مؤثر هستند، اما نه به خاطر فرمول جادویی شان، بلکه به این دلیل که مغز شما قند موجود در آن‌ها را پاداش تلاش‌های شما تلقی می‌کند و بنابراین عملکرد شما بهبود پیدا می‌کند. در حقیقت، اصلاً نیاز نیست این نوشیدنی‌ها را بخورید و کافی است بدون قورت دادن، آن‌ها را در دهان تان بچرخانید و همان لذت را دریافت کنید.

اگر به دنبال یک جایگزین سالم و مناسب برای نوشیدنی‌های ورزشی هستید، برای خودتان اسموتی درست کنید یا یک عدد موز بخورید.

۶- کسانی که به آینده فکر نمی‌کنند، شادتر از کسانی هستند که برای آینده‌ی خود برنامه دارند

واضح است که بین فکر کردن به رانندگی با یک ماشین و رانندگی با آن در واقعیت، تفاوت زیادی وجود دارد. در حقیقت، فکر کردن به آینده فقط زندگی ما را خراب می‌کند.

شاید برایتان عجیب به نظر برسد، اما بعضی از زبان‌ها در دنیا هستند که زمان آینده در دستور زبان آن‌ها تعریف نشده. طبق تحقیقات، کسانی که به این زبان‌ها صحبت می‌کنند، در زمان و مکان فعلی بهتر تصمیم می‌گیرند و در مجموع افراد شادتری هستند.

۷- موسیقی به ما قدرت بیشتری می‌دهد

بیشتر افراد هنگام ورزش کردن به موسیقی گوش می‌دهند. دانشمندان معتقدند این کار نه تنها برای گوش‌های ما لذت بخش است، بلکه برای سلامت ما هم مفید است. طبق تحقیقات، موسیقی عملکرد ما را ارتقاء می‌دهد، باعث می‌شود بتوانیم وزنه‌ها را به مدت طولانی تری بالا نگه داریم و سرعت دویدن ما را بیشتر می‌کند.

این تأثیر به ویژه زمانی بیشتر می‌شود که ریتم موسیقی با ریتم ورزش کردن ما هماهنگ باشد. در اینصورت، به تلاش کمتری نیاز خواهد بود، اما ورزش کردن تان کماکان تأثیر خود را خواهد داشت. همچنین زمانی که ذهن ما درگیر احساسات مان نباشد و به جای آن، مشغول گوش دادن به موسیقی باشیم، طاقت و تحمل ما بیشتر می‌شود.

۸- خوشبویی، جذابیت تان را بیشتر می‌کند

تحقیقات دانشندان بریتانیایی نشان داده کسانی که بوی خوبی می‌دهند، از نظر دیگران افراد جذاب تری هستند. این دانشمندان در آزمایش خود، شرکت کنندگان را به دو گروه تقسیم کردند: یک گروه از عطر استفاده کردند و گروه دیگر نه. بعد از آن، از شرکت کنندگان فیلم گرفتند و آن‌ها را به یک گروه سوم نشان دادند تا میزان جذابیت هر یک از اعضای گروه‌های اول و دوم را با توجه به فیلم‌ها تخمین بزنند.

نتایج آزمایش حیرت انگیز بود: کسانی که به خود عطر زده بودند، جذاب‌تر به نظر می‌رسیدند، با وجود اینکه اعضای گروه سوم نمی‌توانستند بوی بدن آن‌ها را احساس کنند. به گفته‌ی دانشمندان، آدم‌ها وقتی می‌دانند که خوشبو هستند، اعتماد به نفس بیشتری دارند. بنابراین، فراموش نکنید که استفاده از عطر کمک می‌کند اعتماد به نفس بیشتری داشته باشید و جذاب‌تر به نظر برسید.

۹- با گرسنگی کشیدن می‌توانید ساعت بدن تان را تغییر دهید

برای همه‌ی ما، به ویژه در تعطیلات یا مسافرت پیش آمده که چندین شب را بیدار ماندیم و صبح‌ها خوابیدیم. اما بعد از مدتی شب بیداری مجبوریم ظرف چند روز ساعت بدن مان را دوباره تنظیم کنیم تا بتوانیم بعد از این مدت سرحال و پرانرژی به سر کار برگردیم. درست است که می‌توانیم با زودتر بیدار شدن، سعی کنیم برنامه‌ی جدیدی را به بدن مان یاد بدهیم، اما این به آن معنی است که تا وقتی که هنوز ساعت بدن مان تنظیم نشده باشد باز هم دیر می‌خوابیم و با زودتر بیدار شدن، خواب کمتری خواهیم داشت؛ بنابراین روش چندان خوشایندی نیست.

اما روش دیگری وجود دارد که بدن را از نو تنظیم و ساعت درونی آن را درست می‌کند. برای این کار کافی است که به مدت ۱۶ ساعت چیزی نخورید. نکته اینجا است که ساعت زیستی ما دقیقاً به همان اندازه به غذا وابسته است که به نور. بعد از حدود ۱۶ ساعت، بدن به تدریج کنترلش را از دست می‌دهد و تنها چیزی که می‌خواهد غذا است. بنابراین، همان زمانی که شما شروع به خوردن کنید را بدن «صبح» تلقی می‌کند و ساعت بدن تان از نو تنظیم می‌شود.

۱۰- خوابیدن به شما کمک می‌کند اطلاعات را به خاطر بسپارید

اگر مجبور هستید اطلاعات زیادی را یاد بگرید، بهتر است کار یادگیری را یک روز قبل از زمانی که به آن اطلاعات نیاز دارید، شروع کنید. به ادعای دانشمندان، بسیار مهم است که شب قبل از امتحان، خواب خوب و کاملی داشته باشید. تحقیقات نشان داده است اگر یادگیری چیزی را یک روز قبل از امتحان شروع کنید، تأثیر بیشتری خواهد داشت تا اینکه آن را بیست دقیقه قبل از امتحان یاد بگیرید.

وقتی خواب هستید، مغز شما اطلاعاتی که در طول روز به دست آورده را پردازش می‌کند. نحوه‌ی عملکرد آن مثل یک کامپیوتر می‌ماند: وقتی بقیه‌ی برنامه‌ها را می‌بندید، سیستم اصلی سریع‌تر کار می‌کند. این مسأله در مورد مغز هم صدق می‌کند. وقتی نیازی به کنترل بدن نباشد، مغز اطلاعات را بسیار سریع‌تر پردازش می‌کند.

۱۱- رنگ قرمز به برنده شدن شما کمک می‌کند

دانشمندان بریتانیایی به این نتیجه رسیده اند که تیم‌هایی که لباس قرمز رنگ دارند، در مقایسه با سایر تیم ها، شانس بیشتری برای برنده شدن در مسابقه دارند. این مسأله در مورد همه‌ی ورزش‌ها صدق می‌کند، هم ورزش‌های تیمی و هم ورزش‌های انفرادی.

البته اگر حریف شما قهرمان رشته‌ی خودش بوده باشد و بار اولی باشد که شما در یک رقابت شرکت می‌کنید، رنگ قرمز کمکی به شما نخواهد کرد. اما اگر شانس برابری با حریف تان داشته باشید، رنگ قرمز می‌تواند به شما کمک کند که مسابقه را ببرید. به اعتقاد دانشمندان، علت این مسأله آن است که رنگ قرمز تداعی کننده‌ی چیرگی و برتری است.

۱۲- هر وقت چیزی را لمس کنید، دیگر دوست دارید که آن را بخرید

فروشنده‌های باتجربه می‌دانند که اگر چیزی که می‌خواهند به شما بفروشند را لمس کنید، احساس خواهید کرد که می‌خواهید آن چیز را بخرید. به همین دلیل است که وقتی می‌خواهید ماشینی را بخرید، به شما اجازه می‌دهند که پشت فرمانش بنشینید و آن را امتحان کنید. ما حتی آمادگی آن را داریم که برای چیز‌هایی که لمس شان کرده ایم پول بیشتری بدهیم، چون یک بار که آن‌ها را لمس کنیم، از زمان دیگر آن‌ها را مال خودمان تلقی می‌کنیم.

این مسأله از زاویه‌ی دیگری هم صدق می‌کند. اگر اجازه‌ی لمس چیزی را به کسی ندهند، در بیشتر مواقع کسی آن را نخواهید خرید. علت این مسأله آن است که آدم‌ها فکر می‌کنند آن چیز قابل اطمینان نیست و می‌تواند به راحتی بشکند یا خراب شود.

۱۳- هر کدام از گوش‌های ما چیز‌ها را به شکل متفاوتی می‌شنوند

به ادعای دانشمندان، گوش چپ ما چیز‌ها را به شکلی متفاوت از گوش راست ما می‌شنود. گوش‌های چپ و راست ما به خاطر متفاوت بودن وظایف نیم کره‌های مغز، رشد متفاوتی از هم دارند. در نتیجه، ما صدای حرف زدن را با گوش راست مان و صدای موسیقی را با گوش چپ مان بهتر می‌شنویم.

منبع: روزیاتو

دیدگاه های این مطلب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *