امام جمعه نکا:نظام اسلامی به دشمنان بها نمی دهد و نوکری اینها را بر نمی تابد / تصویر

مشروح خطبه های نماز عبادی سیاسی جمعه درمصلای امام خمینی نکا به امامت” آیت الله حاج شیخ محمد باقر محمدی لائینی ”

همه شما بزرگواران، نمازگزاران، مردان و زنان با دیانت با ولایت با همیت و خودم را به تقوای الهی، و رعایت حلال و حرام و خطوط قرمز احکام دین، سفارش و توصیه می کنم. تقوا یعنی آنجایی که خدا حرام کرده وارد نشویم. هر کاری، هر ناهی، هر گفت و شنیدی، هر خوردن و آشامیدنی، هر پوشیدن و انجام دادنی که حرام است، تابلوی ورود ممنوع در آن گذاشته شده، شما در آن ورود نکن. هرچیزی که واجب است انجام بده. این معنای تقواست. باید سعی کنیم زندگی خودمان را همراه با تقوا کنیم. اگر زندگی ما می خواهد حیات طیبه، «متاعا حسنا»، آیه ۳ سوره هود، استغفار کنید و توبه کنید و خدا به شما متاع حسن می دهد، زندگی دلپذیر برای شما به وجود می آید، دغده های زندگی کم میشود، مشکلات زندگی کم میشود، گرانیها کم میشود، فراوانی میشود، نعمت و برکت زیاد میشود، تقوا بسیار نقش دارد در این زمینه ها، البته راهکارهای علمی به جای خودش محفوظ، آنها هم باید باشد، ضوابط و مقررات و مسائل دیگر، اما تقوا و مسائل اخلاقی هم بسیار تاثیر گذار است.

یک شنبه آینده ۱۲ اسفند شروع جنگ شهرها توسط عراق در جریان جنگ تحمیلی در سال ۶۳ که آغازگر نه تنها جنگ، بلکه آغازگر جنگ شهرها هم باز رژیم منحوس بعثی عراق بود. البته این جنگ شهرها برای ما تجربه ای شده که برویم به سراغ صنعت موشکی و برای تاسیس صنعت موشکی، ارتقا و حفظ صنعت موشکی در این زمینه کار کنیم. یعنی عدو شود سبب خیر. ما توانستیم، ملت توانست از این تهدید به این فرصت دست پیدا کند.

دوشنبه ۱۳ اسفند انعقاد معاهده پاریس بین ایران و انگلستان و جدا شدن افغانستان از ایران در سال ۱۲۳۵. یعنی حدودا ۱۶۰ سال قبل همین انگلستان مکار و پیر استعمار، در یک معاهده یک بخش بزرگی از ایران را که افغانستان امروز باشد از ما گرفتند. از این معاهده هایی که به ما تحمیل شده در طول تاریخ و در هر معاهده خارجی چقدر زمین از ما گرفته شده، چقدر امتیاز از ما گرفته شده و به ما تحمیل شده فراوان وجود دارد. حالا با این تجربه آیا امروز نباید ما حساب شده حرکت کنیم. حدیث داریم مومن دوبار از یک سوراخ نباید گزیده شود، نه ده بار و بیست بار. دوبار هم نباید باشد. حالا چه اصراری که الان سه چهار معاهده بین المللی از طرف مسئولین ما اصرار است که باید امضا و تایید کنیم.

تاسیس کمیته امداد(ره) در سال ۵۷ به دستور آن حضرت و به همین مناسبت هفته احسان و نیکوکاری. شما بزرگواران از این تصمیم حضرت امام برای تاسیس کمیته ای به نام امداد به بخش محرومین، استقبال کردید. مردم و بخش کمکهای مردمی هم در این زمینه چشمگیر و قابل توجه است و این نهاد خدمات بسیار بسیار زیادی را هم در داخل کشور و هم بعضا برای محرومین در بیرون کشور، در حوزه ای که مربوط به حوزه مقاومت میشود خدمات بسیار زیادی داشته که بنده به سهم خودم از مسئولین و همه پرسنل این نهاد تشکر و تقدیر دارم، به خصوص عزیزانی که در شهرستان خودمان مدیریت و کارگردانی این نهاد را دارند، جناب آقای مهندس بریمانی که انشاءالله دقایقی از صحبتهای ایشان استفاده خواهیم کرد. از ایشان و همکاران ایشان صمیمانه تشکر و تقدیر داریم.

سه شنبه ۱۴ اسفند جریان حمله گارد بنی صدر و منافقین همدست او به مسلمانان و امت حزب الله و شکل گرفتن اولین فتنه بعد از پیروزی انقلاب در ایران ما. فتنه ۱۴ اسفند و قائله بنی صدر. بعد از آن هم فتنه منافقین در ترورهای کور خیابانی و بعد هم فتنه پشت سر فتنه. سرآغاز فتنه ها همان جریان لیبرال و تبلورش در بنی صدر مزدور بود.

چهارشنبه ۱۵ اسفند روز درختکاری و آغاز هفته منابع طبیعی است. هم باید منابع طبیعی خودمان را حفظ کنیم و هم باید بر آن بیفزاییم و این نیاز به همت عمومی دارد و نیاز به مدیریت کارآمد مسئولین در این بخش دارد و اگر ما نگاهی به منابع طبیعی خودمان بکنیم از اول انقلاب تا امروز، این نتیجه را می گیریم که متاسفانه مسئولین در این بخش ناکارآمد بودند چون منابع ما کمتر از آنچه که از آغاز انقلاب داشتیم شده و مشکلات فراوانی که در این حوزه وجود دارد. نتوانستند آن درایت و کارایی لازم را انجام دهند و متاسفانه هنوز هم یک شیوه درستی را نه در رابطه با چگونگی استفاده بهینه مردم از منابع طبیعی و نه چگونگی استفاده و بهره برداری از منابع طبیعی و ممانعت از سوء استفاده کنندگان و مسائل دیگر.

پنج شنبه ۱۶ اسفند سالروز بروز قحطی در ایران در جریان جنگ جهانی اول از سال ۱۲۹۶ تا ۱۲۹۸. حدود ۱۰۱ سال قبل یک قحطی ویرانگر که عامل مهمش انگلستان بود. در هفته آینده دو مناسبت مربوط به جنایت و ظلم انگلستان هست. حالا یک سری از فرزندان مسئولین ما در انگلستان درس می خوانند. کسانی که آنجا درس می خوانند آنجا چه میشوند؟ آیا خدمتگذار ملت می شوند؟

این قحطی بسیار ویرانگر بوده و چند نمونه از اعتراف غربیها در این زمینه برای شما بگویم که در این قحطی متاسفانه حدود هشت تا ۱۰ میلیون نفر از هموطنان ما مردند از جمعیت حدود ۲۰ میلیون نفر یعنی حدود نیمی از جمعیت. فجایعی که تا سالها ادامه پیدا کرد و پس از این قحطی چهل سال طول کشید تا ایران به جمعیت قبل از قحطی اش برسد. یعنی به همان ۲۰ میلیون.

یک ژنرالی به نام دنس ویل در رابطه اقدام انگلیس در خرید غله در ایران. غله ها را می خریدند برای مردم چیزی نمی گذاشتد. می نویسد: در اثر خریدهای ما قیمت غله بالا رفت و هر افزایش جزئی به معنای مرگ بسیاری از افراد بود. در تاریخ فلان در همدان، قحطی اسفناک است، هر روز بسیاری می میرند و بسیاری نیز در راه کمک رسانی مرده اند. اکنون که برفها آب شده و بهار آغاز شده است، مردم میروند بیرون و مثل گاو در مراتع می چرند.

در ماه فروردین ۱۲۹۷ شخصی دیگری به نام فرانسیس واید دبیر سفارت آمریکا از بغداد به تهران سفر کرد و این وضع ناگوار را چنین گزارش میدهد: در سرتاسر جاده ها کودکان لخت دیده میشوند که فقط پوست و استخوانند. قطر ساقهایشان بیش از ۳ اینچ نیست و صورتهایشان مانند پیرمردان و پیرزنان ۸۰ ساله تکیده و چروکیده است. همه جا کمبود دیده میشود و مردم ناگزیرند علف و بونجه بخورند و حتی دانه ها از میان سرگین سطح جاده جمع می کنند تا نان درست کنند. در همدان چندین مورد دیده شده که گوشت انسان می خورند و دیدن صحنه درگیری کودکان و سگها بر سر جسد یا به دست آوردن زباله هایی که به خیابانها ریخته میشود عجیب نیست.

یک چنین فاجعه و بلایی را انگلسان حدود ۱۰۰ سال قبل بر سر ما آورد. یک بلای آنچنانی را ۱۶۰ سال قبل در آن معاهده افغانستان را از ما جدا کرد. این شیوه های این استعمار.

چرا امروز با ما سر ناسازگاری دارند؟ چون می بینند نظام جمهوری اسلامی به اینها بها نمی دهد. نوکری اینها را بر نمی تابد و ریشه قدرتهای ظالمانه اینها را از این مملکت کنده و این جریان را الگومی سازد برای ملتهای دیگر که آنها هم این درس را بگیرند، مقاومت را در منطقه گسترش داده. دیدار بشار اسد از ایران و از رهبر بزرگوار، به تعبیر جناب سردار سلیمانی، جشن پیروزی مقاومت بوده. این داعشیهای خطرناک هار را همین انگلستان و آمریکا به جان مردم منطقه انداختند که حزب الله و جمهوری اسلامی، عراق و فلسطین را بزنند و سرزمینهایی را به عنوان سرزمین خلافت گرفته بودند و اگرنبود همت مدافعان حرم همچون شما و کشورهای دیگر، اینها تا الان ایران را هم به سرزمین خلافت خودشان تبدیل کرده بودند. بنابراین جریان استکبار یک چنین جریانی است. باید خدا را شکر کنیم که خداوند ما را از نوکری این استکبار جانی و این مکاران استعمارگر نجات داده و به دنیای استعمار اعلام می کنیم که دیگر ایران به دامن استعمار و استثمار شما برنخواهد گشت. (تکبیر حضار).

امام بزرگوار مسئولین را به دلسوزی برای ملت سفارش کردند. در اواخر سال جاری و در آستانه سال نو باید این دلسوزی خودش را بیشتر نشان دهد. فرمودند: دولت واقعا باید با تمام قدرت آنطوری که علی(ع) برای محرومین دل می سوزاند، این هم با تمام قدرت دل بسوزاند، مثل یک پدری که بچه هایش اگر گرسنه بمانند چطور با دل افسرده دنبال این میرود که آنها را سیر کند، یک دولت تابع امیرالمومنین باید اینطور باشد. (صحیفه امام – جل ۱۸ ص ۱۵۹).

این جملات را باید مسئولین ما مقابل چشمشان در دفاتر کار و سالنها بنویسند و فراموش نکنند این ملت را. اینها باید دلسوز ملت باشند، در فکر مشکلات این ملت باشند.

رهبر عزیزمان هم در دیداری که جامعه مداحان و ذاکران با ایشان داشتند نکات بسیار جالبی را بیان فرمودند از جمله اهداف انقلاب: امروز همه مسئول هستیم و وظیفه ذاکران و مدیحه سرایان، سوق دادن مردم به سمت اهداف انقلاب یعنی شکل گیری جامعه ای شش مشخصه شکل گیری برای جامعه ای که اهداف انقلاب است، مومن، سالم و امن، همراه با رفاه مادی ، شوکت بین اللی و بهجت معنوی است.

فرمودند جامعه ای که هدف انقلاب است، شکل گرفتن چنین جامعه ای باید این شش مشخصه را داشته باشد.

پس بنابراین مردم عزیز ما باید بدانند که مشکلات اقتصادی هست اما ما برای یک هدف بسیار بسیار مهمی قیام کردیم. ما باید جامعه ای را شکل دهیم که اینطور نباشد فقط رفاه اقتصادی در آن باشد، با تمام آن مشخصه های مادی، معنوی، اخلاقی و بالاخره حیثیتی در آن باشد.

دیدگاه های این مطلب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *