درخشش نکا در جشنواره روستاها و عشایر دوستدار کتاب ایران

روستای دنگسرک و اومال از توابع شهرستان نکا، به مرحله نهایی پنجمین دوره جشنواره روستاها د عشایر دوستدار کتاب راه یافتند.
در پنجمین جشنواره روستاها و عشایر دوستدار کتاب ایران ۱۴۰۶ روستا و آبادی عشایری از تمامی استان های کشور موفق به ارسال آثار خود به دبیرخانه مرکزی این جشنواره شدند که نسبت به سال گذشته هم از نظر کمیت برنامه ها و روستاهای شرکت کننده و هم از نظر کیفیت طرح های معرفی شده رشد قابل توجهی داشته است.
در طرح های ارسالی برای این دوره از برگزاری این جشنواره، به خصوص در حوزه محتوایی و مستند سازی الگوهای جدیدی ارایه شده است. داوری این جشنواره در چهار مرحله صورت گرفت و ۴۳ روستا به مرحله نیمه نهایی داوری این جشنواره راه یافتند و پس از داوری این مرحله هیأت داروان این جشنواره ۲۰ روستا را برای رقابت در مرحله نهایی انتخاب کردند که پس از داوری نهایی ۱۰ روستا به عنوان روستای برگزیده و ده روستا به عنوان روستاهای تقدیری انتخاب خواهند شد. همچنین از سوی هیأت داوران این جشنواره یک روستا از روستاهای برگزیده ادوار قبل این جشنواره به عنوان برگزیده استمرار (برگزیده برگزیدگان) انتخاب می شود.
بر اساس فراخوان پایتخت کتاب ایران، شهر‌هایی که برنامه‌هایشان واجد ویژگی‌های زیر باشد، از اقبال بیشتری برای کسب عنوان پایتختی کتاب ایران را دارند. ۱-برنامه‌ها، فعالیت‌ها و اقدام‌ها به طور ویژه برای پایتخت کتاب طراحی شده باشد. ۲- متناسب با نیازهای محلی، آیین‌های بومی و ارزش‌های دینی و ملی باشد. ۳- تأثیرات پایداری در ارتقای سطح فرهنگ کتاب‌خوانی داشته باشد. ۴- از مشارکت مردمی و پشتیبانی شرکت‌های بزرگ تجاری، کارخانه‌ها و دستگاه‌های اجرایی برای تأمین هزینه‌ها و سرمایه‌گذاری برخوردار باشد. ۵- قابلیت الگوبرداری داشته باشد.

روستای دنگسرک از توابع شهرستان نکا نیز در میان این برگزیدگان، با همت فاطمه سادات جعفری رییس کتابخانه عمومی شهرستان نکا و همچنین باشگاه دانه های انار از روستای اومال با همت آمنه کارگر اومالی موجب کسب افتخار برای این شهرستان شده اند.
شایان ذکر است ضحی ابدالی از باشگاه کتابخوانی دانه های انار، در بخش فیلم های برتر سومین دوره جام باشگاه های کتاب و کتابخوانی کودک و نوجوان در سال ٩٧، حائز رتبه اول شهرستانی و رتبه دوم استانی و راه یافته به جشنواره کشوری سومین دوره جام باشگاه های کتاب و کتابخوانی شده است.

دیدگاه های این مطلب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *