بازارسازی به جای بازاریابی/ به قلم محمد صادق مطهری فرد

برخی از جامعه شناسان و روانشناسان معتبر و متعهد، چندیست با دلسوزی به شیوع و تنوع ناهنجاری های اجتماعی پرداخته و رشد آنرا تذکر داده اند.
یکی از عرصه های مهم و راهبردی جامعه ما و بلکه هر جامعه ای، عرصه اقتصادی آن است و در هنگامه ای که مسئولین بلند پایه ما اعلان هجمه و آغاز جنگ تمام عیار دشمن با ما را در عرصه اقتصادی فریاد زده اند، ناهنجاری های عرصه اقتصاد بیشتر مورد توجه قرار گرفته و باید متولیان امور فرهنگی و اقتصادی کشور و آحاد مردم جامعه با دقت بیشتری مراقبت داشته باشند و سنگرسازی و مرزبندی کنند.
امروز با گستردگی فضاهای مجازی و تبلیغاتی؛ شاهدیم که در فضای مجازی و در رسانه‌های صوتی، تصویری و مکتوب، تبلیغات و شوهای تبلیغاتی بسیاری وجود دارند.
هر صفحه‌ی اینترنتی را که باز می‌کنیم اولین آیتمی که باید حذف کنیم تا به مطلب اصلی برسیم تبلیغات است .
در سریال یا فیلم سینمایی‌ای که از رسانه‌ی ملی پخش می شود در ابتدا و میانه‌ و پایان آن تبلیغاتی وجود دارد.
البته که تبلیغات و جذب مشتری کار پسندیده‌ای است و لازمه فعالیت اقتصادی و کسب و کار است اما امروز در فضای تبلیغاتی با معضلی به نام بازارسازی به جای بازاریابی مواجه هستیم.
در واقع باید گفت و پذیرفت که سال‌هاست شرکت‌ها دیگر بدنبال بازاریابی نیستند بلکه بدنبال بازارسازی هستند.
به عنوان نمونه بنگاه‌ها و سرمایه داران بین المللی، ابتدا ذائقه‌ها را به سمتی خاص گرایش می‌دهند و وقتی توانستند در این ذائقه‌ی مشخص دلها را جذب کنند و مشتری پیدا کنند بعد از آن به انتشار کالای خود می‌پردازند.
چیزی شبیه به همان کاری که بعضی از کارخانه‌های اسلحه سازی یا دارو سازی انجام می‌دهند، ابتدا در میان قبایل یا ملت‌ها ایجاد جنگ می‌کنند یا به انتشار بیماری‌ دست می‌زنند و بعد از آن به عرضه‌ی محصولات خود می‌پردازند.
آنها نیازهایی را ولو دروغین و دسته چندم و کاذب در ما بوجود می‌آورند سپس خودشان و محصولشان را برطرف کننده این نیاز معرفی می‌کنند و چون این نیاز کاذب در بازار ایجاد شده است این بنگاه‌ها مشتری‌های فروانی را برای خود جذب می‌کنند.

اشکال این فرآیند در نشانه رفتن سبک زندگی و فرهنگ ملت ها و جوامع است بویژه اینکه نیازهای کاذبی ایجاد می کنند که هیچ سنخیتی با فرهنگ ملی و دینی مردمان ندارد. در واقع این یک سیاست و مبارزه نرم در راستای استثمار ملت هاست که در این فرآیند ملت ها با میل خود و بدون استفاده از ابزار زور و اجبار تن به پذیرش استعمار می دهند.
بهترین راهکار برای جلوگیری از بازارسازی، انتخاب یک سبک زندگی خوب و درست و به دور از هیجانات اجتماعی است تا هم در هزینه‌ها صرفه جویی صورت گیرد و هم این هیجانات منجر به برهم ریختگی اجتماعی در زندگی افراد و جامعه نشود.

محمدصادق مطهری فرد

دیدگاه های این مطلب

6 نفر دیدگاه خود را در مورد این خبر بیان کردند. شما نفر بعدی باشید

  1. سلام حاج آقا
    ممنون از یاداشت های فوق العاده شما
    خواستم بپرسم در مورد نت ورکینگ و فارکس هم اطلاعاتی دارین؟

    • سلام شهروند گرامی
      متشکرم از توجه شما
      در مورد فارکس که متاسفانه این روزها فعالیت گسترده ای رو انجام میده در راستای تخریب فضای اقتصادی کشور ما باید عرض کنم که:
      با توجه به اينکه فارکس شرايط شرعيه معاملات را ندارد، شرعا جايز نيست.

      در مورد نت ورک و به طور کلی فعالیت های هرمی و بازاریابی شبکه ای از قبیل گلدکوئست و marketing و نت ورک و لاتاری که همه از جهت ماهیت از یک قماش هستند منتهی با تفاوت در اسمهم باید عرض کنم:
      تنها در صورتي که بازاريابي به صورت شبکه اي و زير مجموعه اي نباشد و سود حاصله فقط به بازارياب اول تعلق گيرد اشکالي ندارد و غير آن جايز نيست. البته ممکن است در طرح هاي جديد، بعضي از اشکالات اين کار برطرف شده باشد ولي هنوز اشکال اصلي که استفاده بازارياب هاي بالواسطه مي باشد و نوعي اکل مال به باطل است وجود دارد.

  2. سلام
    آیا شما بعنوان آخوند مملکت
    در زندگی الگوی خوبی ارائه میدهید
    زندگی خودتان چطوریست؟؟
    رعایت سبک زندگی اسلامی میشود!!!!

    • سلام بر شما
      ممنونم که یاداشت رو مطالعه کردید.
      اگر من الگوی درستی ارائه بدم اما مخاطب من منفی نگر باشه و خودش نخواد، دیگه از من کاری برنمیاد.
      پس نبایداین رو هم فراموش کنیم که هم الگو باید درست باشه و هم مخاطب، الگو پذیر.
      در واقع سعی همه ما این هست که از سبک زندگی برتر و والای دینی استفاده کنیم و بنده هم تا به الان تلاشم در همین راستا بوده.

      برای آشنایی بیشتر با سبک زندگی و الگویی که ارائه میشود کافی هست به کانال تلگرامی بنده با عنوان خانواده موفق سری بزنید
      https://t.me/kh_movafaq

    • و البته اگر من جای شما بودم اینطور سوال میکردم که:
      سبک زندگی درست چه ویژگی ها و پارامترهایی داره؟

  3. عرض سلام وادب و احترام محضر استاد عزیز و بزرگوار
    درود بر شما بخاطر اطلاع رسانی دقیق و جامع و کاملتون ،
    و اینکه حساسیت شما نسبت به تبلیغات مخرب مخصوصا اسلحه که متاسفانه بلادغرب تمام تلاش خود را بکار گرفته که ساخته های خود را بین کشورهای مسلمان تبلیغ کند ودر اصل به نیت خودشان آنها را به جان یکدیگر بیندازند ،
    ان شالله که با یاری خدا و اگاهی ملت ایران نقشه های شوم انها نقش برآب شود

    واز خدای منان برای شما سلامتی و عمر پرخیر و برکت آرزومندم
    در پناه حق

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *