ازدواج پسر و دختر ۱۲ ساله درمیاندورود!

خلاصه خبر : ازدواج، پیوند دو جنس مخالف، برپایه روابط پایاپای جنسی است، از سوی دیگر، روابط جسمانی بین دو انسان از دو جنس مخالف، به خودی خود، کافی نبوده و مستلزم انعقاد قرارداد اجتماعی‌ای است که این گونه روابط جسمانی را مشروعیت بخشد، به عبارت دیگر تحقّق ازدواج وابسته به تصویب اجتماعی است.

در یکی از محلات آسیب‌پذیر میاندورود یک دختر و پسر ۱۲ ساله به صیغه هم در آمدند تا بعد از رسیدن به سن قانونی عقد رسمی داشته باشند.
به عقیده جامعه شناسان، ازدواج، پیوند دو جنس مخالف، برپایه روابط پایاپای جنسی است، از سوی دیگر، روابط جسمانی بین دو انسان از دو جنس مخالف، به خودی خود، کافی نبوده و مستلزم انعقاد قرارداد اجتماعی‌ای است که این گونه روابط جسمانی را مشروعیت بخشد، به عبارت دیگر تحقّق ازدواج وابسته به تصویب اجتماعی است.

در مقایسه با دیگر ارتباطات، ازدواج ارتباطی است که تأمین نیازهای بی‌نظیری را برای افراد در ابعاد مختلف عاطفی، روانی، اجتماعی، زیستی و… به همراه می‌آورد از این رو در دین مبین اسلام، روایات بی‌شماری داریم که بر ضرورت ازدواج در بین جوانان تأکید بسیار دارند.

اما ازدواج زودهنگام و زیر سن قانونی در شرایط اجتماعی امروز چه تبعاتی را به همراه دارد و اینکه سیغه هم در زمره ازدواج و بروز ناهنجاری‌ها قرار می‌گیرد؟ این یک نمونه‌ای است که هفته گذشته در یکی از محلات آسیب‌پذیر میاندورود دو دختر و پسر ۱۲ ساله به سیغه هم در آمدند تا بعد از رسیدن به سن قانونی عقد رسمی داشته باشند.

سمانه خوش‌مکان مسئول اورژانس اجتماعی بهزیستی میاندورود در این باره گفت: اگر ازدواج زودهنگام باشد یکی از آیتم‌های کودک آزای به حساب می‌آید و بهزیستی به این موضوع ورود می‌کند.

خوش مکان بیان کرد: اما اگر دو طرف و خانواده آنها رازی باشند از قسمت کودک آزاری خارج می‌شود و اگر اجبار باشد ما به دادگاه نامه می‌زنیم تا جلوی این کار گرفته شود.

وی خاطرنشان کرد: اگر بهزیستی بعد از ازدواج از این موضوع مطلع شود با دعوت از دو طرف به اورژانس اجتماعی، مشاوره زندگی به دو طرف داده می‌شود تا آسیب‌های بعدی کمتر شود و آنها را از پیامدهای این ازدواج آگاه می‌کنیم.

خوش مکان تصریح کرد: مسائل حقوقی برای این موضوعات در حوزه اختیارات بهزیستی نیست و دادگاه باید در این زمینه ورود پیدا کند.

حجت الاسلام سید جواد هاشمی دادستان میاندورود نیز اظهار کرد: اگر ازدواج زیر سن قانونی انجام شود دادستانی از جهت اینکه آسیب‌های اجتماعی به‌وجود نیاید ورود پیدا می‌کند.

هاشمی افزود: اما در این زمینه چون صیغه منهای روابط زناشویی است و جنبه محرومیت دارد منعی وجود ندارد.
میانخبر
عکس آرشیو

دیدگاه های این مطلب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *