زیبنده نیست که نقش رسانه درپدافندغير عامل نادیده گرفته شود!!!

در عصر حاضر، هیچ حوزه یا منطقه ای بدون توجه به نقش مثبت رسانه‎ها که واسط و حامل پیام های ارتباطی هستند، نمی‎تواند به توسعه و بهبود امور زندگی مردم بپردازد.
اهمیت رسانه‎ها به اندازه‎ای است که به صورت «معیار نهایی» درآمده است.
قطعا منطق و شکل هر رسانه در فراگرد ارتباطات توسعه‎ای موثراست.رسانه ها می توانند با توجه به شرایط کشور واقتضائات فرهنگی و اقتصادی جامعه عامل تغییر به مطلوب باشند. همه اجزای جامعه، بایستی متناسب با هم تغییر کنند تا توسعه‎ای اتفاق بیفتد.
رسانه ها، آگاهی را تا حد پدیده ای جهانشمول ارتقاء می دهند رسانه‎ها، بسترساز توسعۀ کشورند و «توسعه که بستر مفاهمه است»بایستی در قالب نقش های متفاوت رسانه ای محقق شود.
بنابراین بايد زمينه مشاركت مردم در موضوع پدافند غير عامل در تمام ابعاد فراهم شود، بی شک نقش رسانه در ترويج و تبيين پدافند غيرعامل و خودمراقبتي نباید نادیده گرفته شود
اينكه استفاده از ظرفيت هاي رسانه ها براي محتوا سازي برنامه هاي آموزشي، ترويجي و فرهنگي پدافند غير عامل بایدهمواره مورد توجه قرار گيرد و این مهم بر هیچکس پوشیده نیست .
يكي از اصلي ترين نامگذاري هفته اي به نام هفته پدافند غير عامل و تاكيدي كه رهبر معظم انقلاب اسلامي در نامگذاري روز پدافند غير عامل داشتند در حقيقت عمومي كردن پدافند غير عامل و توصيه اي است كه روي توجيح و تبيين عمومي اين موضوع مهم و با اهميت است.
تبيين و تبليغ و فرهنگ سازي در حوزه پدافند غير عامل در سطح جامعه باید جدی گرفته شود همانطور كه مردم در دفاع نظامي و در اوج آن دفاع مقدس هشت ساله بهترين مشاركت و عملكرد را داشتند و موجب افتخار تاريخ ايران شدند لازم است در بحث پدافند غير عامل نيز زمينه حضور و مشاركت مردم را فراهم كنيم.
قطعا هدف اصلي از برگزاري مانورها و برنامه هاي گوناگون در طول سال اين است كه جامعه به نوعي با اهميت موضوع پدافند غير عامل آشنا شود،
جداي از مردم، نخبگان جامعه، صاحب نظران، روحانيان و اهالي منبر و تريبون نيز بايد به حوزه پدافند غير عامل ورود پيدا كنند، البته با حفظ حساسيت هايي كه بايد توجه داشته باشيم در تبيين و توجيه مسائل پدافند غير عامل احساس امنيت در جامعه تحت تاثير قرار نگيرد.
بنابراین نقش رسانه ها در حوزه پدافند غير عامل بی بدیل و گفتمان سازي و فرهنگ سازي پدافند غير عامل در جامعه مهمترين اهداف و برنامه هايي است كه بايد به آن توجه شود.
در بحث پدافند غیر عامل دو رکن وجود دارد رکن اول دستگاهها و رکن دوم مردم هستند که مخاطب پدافند غیر عامل هستند و در این عرصه آموزش مردم حرف اول را خواهد زد و اگر دستگاهها اقدامات خود را انجام دهند اما مردم توجیه نباشند در زمان وقوع حادثه توفیقی نخواهیم داشت و در این میان صدا و سیما و رسانه ها نقش بسیار تعیین کننده ای دارندد و جراید و خبرگزاریها می بایست بمنظور آمادگی به مردم آموزش دهند و نکات مهم علمی و عملی زمان وقوع اتفاق را برای اقشار مختلف اطلاع رسانی و تبيين نمایند.
امید است منبعد مدیران شهرستان با توجه به نقش کلیدی رسانه حداقل در همراهی دیگر برنامه ها ضمن دعوت از رسانه و تلاشگران عرصه اطلاع رسانی با هدف اطلاع رسانی غفلت ننمایند

دیدگاه های این مطلب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *