ششمین جشنواره ‘ انار اشرف’ از ۲ تا ۶ آبان ماه در شهرستان بهشهر برگزار است

جشنواره ‘ انار اشرف ‘ به منظور معرفی توانمندی های تولید کنندگان این محصول شامگاه چهارشنبه با حضور باغداران و مسؤولان استانی و کشوری در بهشهر برپا شد.
این جشنواره از دوم آبان ماه لغایت ۶ آبان ماه در مجتمع تفریحی – گردشگری هوتو در شهرستان بهشهرادامه دارد.
شهرستان بهشهر با دارا بودن ۱۰ هزار هکتار باغ انار و تولید ۵۸ درصد از انار استان مازندران، یکی از قطب‌های تولید این محصول در استان وکشور است.
مدیرکل دفتر امور میوه های گرمسیری و نیمه گرمسیری وزارت جهاد کشاورزی در این جشنواره گفت: طرح اصلاح، مدیریت فنی و نوسازی باغات از جمله برنامه های مهم در برنامه ششم توسعه است که ۲۱ هزار هکتار ازن اصلاح و نوسازی باغات انجام شد که ۲۵۰ هکتار از این اصلاح باغات در بخش اصلاح انار بوده است.


مسعود لطیفیان با اشاره به اینکه مازندران، زمینه توسعه محصول انار را دارد، افزود: با توجه به تغییر اقلیم در ایران، باید ارقام و گونه‌های مناسب ‌تری که تجاری‌ تر و مقاوم ‌تر به تنش‌های مختلف باشد، در این مناطق کاشته شود و امیدواریم با برنامه ریزی مناسب در بخش انار، شاهد گسترش و توسعه این محصول دراستان باشیم.
وی با اشاره به تکثیر گونه های مختلف انار در مازندران و رساندن آن به بیش از ۹۰۰ رقم بیان داشت: این کار یک تلاش مهم در جهت حفظ ثروت ملی است و باید در این بخش از این تولیدکنندگان حمایت کرد.
مدیرکل دفتر امور میوه های گرمسیری و نیمه گرمسیری جهاد کشاورزی گفت: امید است با حفظ این گونه ها و ایجاد ارقام جدید انار با برند تجاری توسط باغداران و تولیدکنندگان حاصل شود تا این محصول دچار نوسان نشود.
لطیفیان گفت: جهاد کشاورزی در صدد است تا با اصلاح باغات، هرس، مبارزه با آفات و بیماری ها، تکثیر انار سالم و استاندارد، بازسازی باغات، توسعه مکانیزاسیون و حمایت از صنایع تبدیلی از باغداران و تولیدکنندگان حمایت کند.
** ایجاد نهالستان و تکثیر و ازدیاد محصول انار در دستور کار است
رییس سازمان جهاد کشاورزی مازندران هم در این مراسم اظهار داشت: بخش کشاورزی در مازندران می رود تا جایگاه اصلی خود را پیدا کند و تنوع کشت محصولات باغی و زراعی به همت والای کشاورزان، کارشناسان و مروجان سبب شد که امروز تراز کشاورزی مازندران با تولید حدود ۷میلیون تن محصول، ۸درصد تولید کشور و ۱۰درصد ارزش اقتصادی دارای سهم خوبی در کشاورزی کشور باشد.
عزیزالله شهیدی فر افزود:امروز انار جایگاه خاص خود را دارد و امیدواریم با حمایت همه جانبه در تولید و ورود بخش خصوصی، تهیه و ایجاد نهالستان انار در انتقال به استان های همجوار موفق باشیم.
** ششمین جشنواره انار فرصتی ارزشمند برای توسعه اقتصاد منطقه
معاون برنامه‌ریزی و توسعه فرمانداری بهشهر هم در سخنانی اظهار کرد: از بیش از ۷۰۰گونه انار کشور ۲۸گونه انار در مازندران است که از این تعداد ۱۶ گونه در بهشهر است.
اسحاق علی کشاورز افزود: ششمین جشنواره انار از ارزشمندترین کارها در حوزه توسعه و اقتصاد است تا فرصت های شغلی و اقتصادی پویا شود.
وی با اشاره به اینکه ۹۰ درصد انار تولیدی در شهرستان بهشهر ارگانیک است؛ بیان داشت: توسعه باغات انار این میوه بهشتی با همکاری جهادکشاورزی در دستور کار است تا صرفه اقتصادی بیشتری حاصل شود.
به گزارش ایرنا، مازندران با دارا بودن هزار و ۵۰۰ هکتار باغ انار و تولید ۲۲ هزار تن رتبه یازدهم را در کشور داراست که با احتساب ۱۲ هزار هکتار درختان انار ترش خودرو در خلیج میانکاله بهشهر، این استان رتبه دوم در کشور را به خود اختصاص داده است؛ اما همچنان از وجود صنایع تبدیلی محروم است.
اگر چه سابقه کشت انار در مازندران به درستی مشخص نیست و اطلاعاتی از اولین کشت انار در مازندران وجود ندارد، اما بقایای بدست آمده از انار در غارهای بهشهر بیانگر آن است که کشت این میوه بهشتی به سال های قبل از میلاد برمی‌گردد و بیش از ۳ هزار سال قبل، بقایایی از انار در زندگی انسان هایی که در غارها زندگی می کردند به دست آمده است.
شهرستان بهشهر هرساله با تولید حدود ۱۰ هزار و ۴۵۰ تن انار، تولید کننده حدود نیمی از انار استان مازندران است، با این همه، حتی یک واحد فرآوری و بسته‌بندی این محصول در این شهرستان وجود ندارد و به این دلیل بیشتر محصولات تولیدی آن بصورت فله ای به دیگر نقاط استان و کشور حمل شده و پس از بسته بندی به بازار ارائه می شود.
در این مراسم علاوه بر جشنواره انار اشرف بهشهر از انار باستانی مفرغی ۳ هزار ساله که درکاوش‌های باستان شناسی گوهر تپه کشف شد؛ رونمایی و نمایشگاه صنایع تولیدی، دستی و بومی با حدود ۷۰ غرفه افتتاح شد.
ششمین جشنواره ‘ انار اشرف’ از ۲ تا ۶ آبان ماه در شهرستان بهشهر برگزار است .

دیدگاه های این مطلب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *