کشف ۱۰۰ گور دخمه‌ای در محوطه باستانی وستمین

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مازندران با اشاره به کشف۱۰۰ گور دخمه‌ای در محوطه باستانی وستمین چهاردانگه ساری، گفت: سال آینده ادامه کاوش‌ها در این منطقه را خواهیم داشت.
به گزارش نیکاخبر، محوطه اشکانی وستمین در۸۰ کیلومتری جنوبی مرکز مازندران واقع شده که نخستین فصل کاوش آن از سال ۹۴ همزمان با ثبت این محوطه باستانی در لیست آثار ملی کشور آغاز شده و تاکنون سه مرحله کاوش را پشت سر گذاشته است.

گورستان وستمین کیاسر یکی از مهم‌ترین محوطه‌های باستانی کشور است که در جریان عملیات حفاری به منظور انتقال خط لوله گاز از دامغان به ساری از دل خاک نمایان شد.
این محوطه باستانی تاکنون سه مرحله کاوش را پشت سر گذاشت که در هر فصل یافته‌های کم‌نظیری کشف شد و همچنان برنامه‌ریزی برای ادامه کاوش‌ها در دستور کار قرار دارد.

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مازندران در این‌باره در گفت‌وگو با فارس، اظهار کرد: ۳۳ دخمه در فصل سوم کاوش‌ها کشف شده و تاکنون تعداد دخمه‌ها به ۱۰۰ دخمه رسیده است.
عبدالمطلب شریفی با اشاره به اینکه فصل سوم کاوش‌ها در منطقه وستمین ادامه کاوش‌ها در فصل دوم بوده است، افزود: تعداد گمانه‌ها در تعیین حریم و عرصه‌ها به ۴۰ مورد رسید.

وی با اعلام اینکه وستمین به‌عنوان سایت موزه تعریف می‌شود، تصریح کرد: به‌طور حتم برای سال آینده ادامه کاوش‌ها در این منطقه را خواهیم داشت.

فارس

دیدگاه های این مطلب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *