۲.۵ میلیارد نفر درجهان به توالت دسترسی ندارند

سازمان ملل متحد در «روز جهانی توالت» اعلام کرد که بیش از ۲.۵ میلیارد نفر در جهان به امکانات بهداشتی اولیه نظیر توالت دسترسی ندارند.

سازمان ملل می‌گوید عدم دسترسی به امکانات اولیه بهداشتی نظیر توالت تبعات منفی بسیاری را برای سلامت، منزلت و امنیت انسان به همراه دارد. روز جهانی توالت امسال با شعار «برابری، منزلت و ارتباط میان خشونت‌های وابسته به جنسیت با مسائل بهداشتی» برگزاری داشته می‌شود. این روز با هدف افزایش آگاهی نسبت به تهدید خشونت جنسی علیه زنان و دخترانی برگزار می‌شود که از ضعف حریم خصوصی نظیر نابرابری‌های موجود در استفاده از توالت و سرویس‌های بهداشتی رنج می‌برند.

روز جهانی توالت همچنین به‌ منظور نشان دادن این حقیقت که توالت‌ها عمدتاً برای افراد دارای معذوریت‌ها و نیازهای خاص ناکارآمد هستند نامگذاری شده است. به‌عنوان مثال افراد معلول و سالخورده و دختران و زنان نیازمند امکاناتی هستند تا برای رعایت موارد بهداشتی خود یک حریم خصوصی داشته باشند. امروزه عدم دسترسی به توالت یک معضل جهانی است. به‌عنوان مثال در ماه فوریه، روزنامه «تایمز آو ایندیا» به نقل از پلیس ایالت «اوتارپرادش» که در این ایالت دو دختر به قتل رسیده بودند اعلام کرد: ۹۵ درصد از موارد تجاوز جنسی و آزار و اذیت هنگامی رخ می‌دهند که زنان و دختران برای رفتن به توالت خانه‌های خود را ترک می‌کنند.

«لوئیز جورجز آرسنالت» نماینده یونیسف می‌گوید: حدود ۶۵ درصد از جمعیت روستایی هند در ملأ عام قضای حاجت می‌کنند. به‌همین دلیل زنان و دختران ترجیح می‌دهند شب‌ها اقدام به این کار کنند که این مسئله امنیت آن‌ها را به‌شدت به خطر می‌اندازد.

در حال حاضر یک سوم مردم جهان به امکانات ابتدایی بهداشتی نظیر توالت دستری ندارند ضمن این‌که ۱۵ درصد از جمعیت جهان نیز در ملأ عام قضای حاجت می‌کنند. در حالی که شش میلیارد نفر در جهان تلفن همراه دارند اما تنها ۴.۵ میلیارد نفر از آن‌ها به سرویس بهداشتی دسترسی دارند که این یک آمار تأسف‌آور است.

به گزارش ایسنا به نقل از روزنامه هندوستان تایمز، تمام میکروب‌های بیماری‌زا نظیر ویروس‌ها، باکتری‌ها، تک‌یاخته‌ها و انگل‌ها در مدفوع انسان‌های مبتلا به بیماری‌ها وجود دارند که این میکروب‌ها از راه آلوده کردن آب، خاک و غذا، راه خود را به درون بدن سایر انسان‌ها پیدا می‌کنند. به‌عنوان مثال اسهال به تنهایی سالانه ۱۰۰ هزار کودک زیر ۱۱ ماه را در هندوستان تلف می‌کند و آمار فوق این بیماریِ وابسته به آلودگی آب و غذا را پس از ذات‌الریه به دومین قاتل کودکان بدل می‌کند.

در همین حال ۱۵ بیماری که می‌توان با بهبود بهداشت و فراهم کردن دسترسی به توالت با آن‌ها مقابله کرد شامل کمبود آهن و سوء‌تغذیه، انگل آسکاریس، کمپیلوباکتر، وبا، سیانوباکتر، تب دانگ، هپاتیت، التهاب مغزی (آنسفالیت) ژاپنی، لپتوسپیروز، مالاریا، کچلی یا گری، جرب، شیستوزوم، تراخم، تیفوئید و تب پاراتیفوئید گوارشی می‌شوند.
ایسنا

دیدگاه های این مطلب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *