راز محبوبیت هاشمی رفسنجانی در ترکمنستان چیست؟

دیروز آذری جهرمی، وزیر ارتباطات در گزارش اینستاگرامی سفر به ترکمنستان از علاقه مردم ترکمن به آیت الله هاشمی رفسنجانی گفت، علاقه ای که شاید اکثریت مردم دلیل آن را ندانند️

?هاشمی بزرگترین حامی استقلال ترکمنستان

 شاید کسی نداند، در کشور ترکمنستان روستایی وجود دارد به نام «هاشمی رفسنجانی». حدود سی سال پیش، صفرمراد نیازوف به ایران می‌آید و به آقای هاشمی که آن موقع رئیس‌جمهور ایران است، می‌گوید ما می‌خواهیم مستقل شویم، اما می‌ترسیم، می‌دانیم که روس‌ها ما را تحریم می‌کنند و ما از گرسنگی می‌میریم. آقای هاشمی به او فقط یک حرف می‌زند، می‌گوید تو استقلالت را اعلام کن گندمت با من. او اعلام استقلال می‌کند، روسیه هم تحریم می‌کند و قحطی که شروع می‌شود ایران مرز را بر می‌دارد و همه سیلوهای مشهد خالی می‌شود و می‌رود سمت ترکمنستان.

?رییس جمهور ترکمنستان به آقای هاشمی پیشنهاد می دهد پول گندم را با پنبه تسویه کند، در آن زمان واردات گندم به ایران ممنوع بود، با تدبیر هاشمی رفسنجانی ایران پنبه را از ترکمنستان گرفت و مجددا صادر کرد و ترکمنستان توانست از شوروی مستقل شود.

? کار که تمام می‌شود آقای نیازوف می‌گوید در این شرایط ما رسم داریم که خیابانی، میدانی، و خلاصه یک جای عمومی را به اسم شما می‌کنیم، اما این بار خیابان و میدان کم است، ما فقط یک روستای شیعه‌نشین داریم و این روستا را به نام شما نامگذاری می‌کنیم. این روستا امروز هم با همان اسم وجود دارد.

?پس از ارتحال نابهنگام آیت الله هاشمی،مجلس ترحیم باشکوهی را با حضور جمع زیادی از مردم و مشارکت برخی شخصیت‌‌های سیاسی و روحانیون محلی در مسجد روستای رفسنجانی برگزار می‌نمایند که سخنرانان این مراسم یاد آیت‌الله رفسنجانی را گرامی می‌دارند و خاطرات سفر آیت‌الله را برای مردم یادآوری می‌نمایند.

?اکنون و پس از حدود سه دهه از استقلال ترکمنستان، و در جریان سفر جوانترین وزیر دولت ایران به این کشور، مردم باز هم مراتب قدردانی خود از آیت الله را اعلام می کنند ولی صد افسوس که در کشور ایران و در حالیکه هنوز دوسال از فوت ایشان نگذشته است، بسیاری از کسانی که به واسط لطف ایشان به جایگاهی در کشور رسیده اند گذشته خود را فراموش کرده اند، مثال بارز این رفتار را می توان در برخورد دانشگاه آزاد با یادگاران آیت الله دید!❗

دیدگاه های این مطلب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *