مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوری:حدود ۲ هزار میلیارد تومان در بندر امیرآباد سرمایه‌گذاری شد

معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی بندر امیرآباد را به‌واسطه دارا بودن یک‌هزار هکتار پسکرانه و منطقه ویژه اقتصادی، یک بندر نمونه کشوری برشمرد که تاکنون یک‌هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری بخش خصوصی و ۶۷۰ میلیارد تومان نیز سرمایه‌گذاری دولتی انجام گرفته است.

به گزارش نیکاخبر، محمد راستاد پیش از ظهر امروز در حاشیه همایش بین‌المللی توسعه صادرات از مسیر دریا که به میزبانی بندر امیرآباد برگزار شد، با بیان اینکه خلأ بزرگی در بخش حمل و نقل دریایی وجود دارد، اظهار کرد: اگر می‌خواهیم صادرات از مسیر دریا شکل بگیرد مستلزم یک چارچوب منطقه‌ای هستیم و این می‌تواند مزیتی مناسب برای صادرات کالاهای غیرفله ایجاد کند.

وی افزود: نیازمند یک کنسرسیوم همکاری مشترک در زمینه حمل و نقل بین کشورهای ساحلی هستیم که می‌تواند منجر به بهبود کیفیت صادرات شود.

معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: در سال گذشته ۶ میلیون تن کالا از طریق بنادر شمال تخلیه و بارگیری شد – مشابه الگوی یک پنجم ظرفیت کل بنادر حاشیه خزر ـ و باید با استفاده بهینه و بیشتر، این ظرفیت را به حداقل ۲۵ میلیون تن در سال برسانیم.

راستاد همچنین با اشاره به مستندسازی بهره‌برداری از موقعیت چابهار و قراردادی که بین سازمان بنادر و شرکت IPGL هندوستان باید در زمینه تجاری‌سازی برقرار می‌شد، تصریح کرد: در آخرین مراحل تشریفات مستندسازی بهره‌برداری در این موضوع هستیم و تا این لحظه هیچ نگرانی وجود ندارد، قرار بود برای نیمه ماه ژوئن میلادی مشغول کار می‌شدند که مقداری تأخیر بانکی بین بانک‌های ایران و بانک طرف هندی از طریق شرکت IPGL وجود داشت که با پیگیری اخیر، طرف هندی توانسته است مشکلات را حل کند.

وی اظهار امیدواری کرد که کمتر از یک‌ماه آینده، شرکت هندی به‌عنوان بهره‌بردار پایانه چابهار فعالیت‌های عملیاتی خود را آغاز کند.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوری بیان کرد: تاکنون محموله‌های قابل توجهی از هندوستان به افغانستان از طریق بندر چابهار جابه‌جا شده است و تلاش این است که به‌واسطه بنادر شمال به‌ویژه امیرآباد و خط ترانزیتی روابط تجاری با کشورهای آسیای میانه داشته باشیم.

وی با اشاره به حجم ترابری دریایی ۳۰ میلیون تنی از ظرفیت ۱۳۵ میلیون تنی کشورهای حاشیه خزر، بیان کرد: ظرفیت قابل توجهی بلااستفاده مانده است و این در حالی است که دریا برای کشورهای ساحلی و پیرامونی محصور در خشکی، مزیت مهمی است.

این مسؤول با بیان اینکه شغل عمده بنادر در بخش کالاهای وارداتی است، اظهار کرد: اگر از ظرفیت صادراتی غافل شویم، از توسعه صادرات‌محور و پیشرفت اقتصادی عقب می‌افتیم، امسال سالی است که باید از ظرفیت‌های بلااستفاده استفاده حداکثری را ببریم.

راستاد بندر امیرآباد را به‌واسطه دارا بودن یک‌هزار هکتار پسکرانه و منطقه ویژه اقتصادی، یک بندر نمونه کشوری برشمرد که تاکنون یک‌هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری بخش خصوصی و ۶۷۰ میلیارد تومان نیز سرمایه‌گذاری دولتی انجام گرفته است.

وی با اشاره به اقتصادی بودن صادرات از مسیر دریایی گفت: برای جابه‌جایی یک محموله از طریق زمینی حدود ۶۷ دلار در تن هزینه پرداخت می‌شود اما این رقم از مسیر دریا حدود ۳۲ دلار در هر تن است که با در نظر گرفتن همه هزینه‌ها، مسیر دریایی به‌صرفه‌ترین مسیر حمل و نقل است.

فارس

دیدگاه های این مطلب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *