انگشت مسئولین روی دکمه فیلترینگ /دکتر محمد لطفی زاده

انگشت مسئولین روی دکمه فیلترینگ / جوانان در اینستاگرام چه می‌بینند؟
به نام خدای سبحان – سلام علیکم

(ارتباط مردم با دنیا را دولت دوازدهم حراست خواهد کرد / یک عده صبح که می‌آیند خواب‌های خودشان را تعریف می‌کنند، اون خواب‌ها تعبیر نمیشه! / ما دنبال فیلترکردن شبکه‌های اجتماعی نخواهیم بود / اینجا وزیر ما است (وزیر ارتباطات)، به مردم قول میده دستش روی دکمه فیلترینگ نخواهد رفت)

این اظهارات رئیس جمهوری اسلامی ایران در آذرماه ۱۳۹۶ در همایش بررسی راهکارهای رفع موانع حقوق شهروندی بود. حالا بحث فیلترشدن اینستاگرام مطرح شده است. یکی از مسئولین در این زمینه گفته چون عده‌ای از طریق اینستاگرام کلاهبرداری و سودجویی مالی کرده‌اند ما به دنبال فیلترکردن این شبکه اجتماعی هستیم … اول توجه شود که فیلترکردن منافاتی با تلاش برای فراهم‌کردن فضای تبادل اطلاعات سالم با ظرفیت بومی کشور ندارد. حالا چند سؤال مهم:

۱ – رئیس جمهور در قالب یک نظام اسلامی چرا باید به طور مطلق فیلترینگ را که یک ابزار جلوگیری از نفوذ فرهنگی دشمن است نفی نماید؟

۲ – کلاهبرداری مالی هرچند جُرم است و باید به آن توجه شود و باعث ضایع شدن حقوق مردم می‌شود، آیا اولویت بالاتری نسبت به حمله هدفمند اینستاگرام به اعتقادات و فرهنگ اسلامی و از هم پاشیده شدن خانواده‌ها و رواج و عادی‌سازی گناه دارد؟ دست مسئولین دولت اسلامی آیا به این دلیل نباید روی دکمه فیلترینگ برود؟

۳ – عمده کاربران اینستاگرام در ایران از این شبکه اجتماعی چه استفاده‌ای می‌کنند؟ مثلاً ضروریات زندگی را تأمین می‌کنند که اگر نباشد ضرر مهی متوجه آنان شود یا ارتباط علمی و گسترده تحقیقاتی با دنیا برقرار می‌نمایند؟! آیا اکثر جوانان و نوجوانان این کشور در اینستاگرام در معرض تصاویر زنان بی‌حجاب و برهنه و انواع فیلم‌های سرشار از اختلاط با نامحرم، رقص، گناهان جنسی و غیره نیستند؟ آیا این شبکه اجتماعی با هدف به اشتراک‌ گذاشتن تصاویر، بستر شکستن زشتی گناه را فراهم نکرده است؟

اکنون آیه ۴۱ سوره مبارکه حج را مرور کنیم: (الذینَ اِن مَکَنّاهُم فی الاَرض اَقاموُا الصَّلاةَ وَ آتَوُا الزَّکاةَ وَ اَمَروُا بِالمَعروفِ وَ نَهَوا عَنِ المُنکَر) یعنی کسانی که هرگاه در زمین به آنان قدرت بخشیدیم، نماز را به پا می‌دارند و زکات می‌دهند و امر به معروف و نهی از منکر می‌کنند… با توجه به این آیه شریفه آیا دولت که قدرت را به دست دارد باید انگشت خود را برای نهی از منکر روی دکمه فیلترینگ بفشارد یا لیبرالیسم فرهنگی را سرلوحه کار خود قرار دهد؟ اگر در این زمینه سستی به خرج داده شود، تبعات به گناه افتادن جوانان در روز قیامت متوجه چه کسانی خواهد بود؟

و صلی الله علی محمد و آله الطاهرین

دیدگاه های این مطلب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *