امام جمعه نکا:بهترین مبارزه ما با آمریکا خدمت به این مردم است

نماز عبادی سیاسی جمعه در مصلای امام خمینی نکا با حضور مومنین روزدار در صفوف بهم فشره با شکوه خاص به امامت
آیت الله محمد باقر محمدی لائینی برگزار گردید .
متن کامل سخنان امام جمعه شهرستان نکا:
همه شما خوبان، روزه داران، مردان و زنان، جوانان و نوجوانان بادیانت، با فرهنگ،​ با اعتقاد، با احساسات پاک دینی و ولایی و خودم را به تقوای خداوند سفارش و توصیه می کنم. بیاییم برای احکام خدا ارزش بیشتری قائل باشیم. بیاییم برای «حرمات الله» حرمت قائل شویم، تعظیم کنیم «و من یعظّم حرمات الله». هرکسی که حرمتهای خدا راتعظیم کند جزء تقواست «و انها من تقوی القلوب». بنابراین از ماه رمضان و حرمت گزاری بر این ماه، اینکه حرمت این ماه را حفظ کنیم، اگر هم معذور،​مسافر و بیمار هستی، نباید علنا روزه بخوری و روزه خواری کنی،​ ترویج منکر خودش منکر بزرگی است، معذور روزه بخورد منکر نیست اما علنا روزه بخورد منکر است و اگر هم دیدید مسافری و معذوری در اثر غفلت روزه خواری می کند نهی از منکر کنید، همه ما باید حفظ حرمی و حرمت احکام خدا را در زندگی مان داشته باشیم و دیگران را توصیه کنیم.

علی(ع) می فرماید: «من تمسک بنا لحق و من تخلف عنا …» هر کسی به ما تمسک کند با ما خواهد بود، ​هر کسی از ما جدا شود، محو خواهد شد. از بین می رود و نابود میشود. «من اتبع امرنا لحق، ​من سلک غیر طریقتنا سحق» هرکسی که دستورات ما را پیروی کند به سعادت میرسد و با ما خواهد بود و هرکسی که غیر راه و روش ما را بخواهد ادامه دهد، او زیر پا قرار میگیرد و از بین می رود. (تحف العقول صفحه ۱۱۱).

چگونه باید بدانیم که به دستوراتشان عمل کردیم، به آنها ملحق هستیم یا نه؟ معیار و ملاکش، یکی​ تقواست. اگر تقوا داشته باشیم به دستورشان عمل کردی، به آنها ملحق شدی و دچار عقوبت و هلاکت نخواهی بود.

انشاءالله خدا به ما توفیق دهد که بتوانیم طبق نظر آنها، ​دستور آنها عمل کنیم و از خدای بزرگ هم در این ماه دعا می خواهیم خدایا به ما توفیق پیروی از دستورات اهل بیت، ​زندگی پرهیزکارانه داشتن را بهتر از گذشته عنایت بفرما.

ماه مبارک رمضان آغاز شده، ​فضیلت این ماه را در خطبه اول عرض کردیم، وظایف این ماه و حکمتها و آثار در هفته ای دیگر خدمت شما عرض خواهیم کرد و همه ما وظیفه داریم از مجالس و محافل و فرصتهای فرهنگی، ​مذهبی این ماه استفاده کنیم،​برادران مبلغ ما،​ روحانیت بزرگوار ما زحمت کشیدند، ​مطالعات کردند،​از قم و مشهد و حوزه های علمیه تشریف آرودند و از تریبون مقدس تبلیغ دارند پیام خدا و اهل بیت را می گویند. پس همه، مردان و زنان و جوانان، حضور چشمگیر در مسجد، ​در برنامه ها و مناسبتها داشته باشیم و در این ماه انشاءالله مساجد را پر کنیم در همه ماهها به خصوص در این ماه حداکثر استفاده را داشته باشیم. و انشاءالله تریبونها هم تریبون وعظ، ارشاد، امر به معروف، ​نهی از منکر، ​توجه به آسیبهای اجتماعی موجود، شرایط امروز،​ نیازهای جامعه امروز، نیازهای جامعه انقلابی ما در این روز، اینها را باید مدنظر داشته باشیم. بستر اصلی بحثها یک بستر اخلاقی، قرآنی، روایی اما حاشیه هایی از مسائل سیاسی، از آسیبهای اجتماعی، از مصالح ملی و منافع که ما امروز باید به آنها توجه داشته باشیم.

روز بزرگداشت حکیم عمرخیام، روز ملی جمعیت، مناسبتهای هفته پیش روی ماست. روز اهدای عضو اهدای زندگی، چقدر جالب است. بعضیها سفارش میکنند که اگر برایشان مشکلی، مسئله ای پیش آمده، اعضای قابل استفاده شان را برای بیماران دم خطر بگیرند و استفاده شود،​اهدای زندگی می کنند.

روز بهره وری و بهینه سازی مصرف. خیلی باید در مصرف مدیریت درست داشته باشیم، ​عقل معاش، تدبیر معاش حرف اول را می زند، به خصوص ماه مبارک رمضان،​ افطار می دهیم، سحر می دهیم، دعوت می کنیم، اینها از اسراف و تبذیر باید جلوگیری کنیم. انواع غذاها و اطعمه را، تشریفات را کنار بگذاریم، ساده تر، در سفره ما اغنیا باشند، فقرا باشند، متوسط باشد، زیرمتوسط، همه جوره حضور داشته باشد. در مصرف آب، برق، صرفه جویی کنیم بخصوص مسئله آب یک مشکل جهانی است ومشکل کشوری است و مشکل استانی و شهرستانی ما هم هست.

روز بزرگداشت ملاصدرا که افتخار عالم تشیع و عالم اسلام است و سالروز وفات حضرت ابوطالب عموی پیامبر بزرگوار اسلام، چهارشنبه ای که در پیش رو داریم سالروز وفات این مرد بزرگ است که حق بزرگی به گردن همه مسلمانها دارد به برکت زحمات و حمایتهایی که ایشان از پیغمبر اکرم(ص) فرمودند، بالاخره پیغمبر(ص) توانست به نتایج مطلوب برسد، اسام پیروز شود.

مسئله فتح خرمشهر در عملیات بیت المقدس که به حق روز مقامت، ایثار و پیروزی نام نهاده شده. امروز، جریان فتح خرمشهر به عنوان سوژه و الگوی مقاومت در عراق، ​در لبنان، در سوریه، در غزه، فلسطین، یمن، افغانستان، پاکستان، در همه این منطقه ​این الگو دارد پیاده میشود و ناراحتی دشمنان هم همین است و اصرارشان برای مسئله برجام و پاره کردن برجام و بیرون رفتن از برجام و شرط و شروط جدید گذاشتن برای برجام، یکی اش همین است که ایران، جمهوری اسلامی ایران، پای خودش را از منطقه بکشد بیرون. چون می بیند واقعا آن کسی که روحیه و مقاومت را تزریق و پمپاژ میکند در کالبد منطقه، این نظام مقدس است. این ملت بزرگوار الهام بخش است، ​اینها هم برگرفته از همان عملیات بیت المقدسهاست، فتح خرمشهرهاست، بنابراین برای ما بسیار مهم است.

در این ماه مبارک رمضان، مسئولین بزرگوار، امنیت را باید در شهرستان و جامعه انشاءالله ایجاد کنند در پرتو امنیت در مزارع و در محله و خانه، مردم بتوانند با آسودگی خاطر به مسجد بروند، به محفل بروند، به مجالس و محافل شرکت کنند.

از کسبه بزرگوار، بازاریان عزیز که همواره در کنار انقلاب بودند، در کنار مردم بودند و امروز هم متاسفانه این عزیزان با این وضع رکودی که حاکم هست، اینها واقعا با شرایط سختی بالاخره زندگی میکنند یا ادامه کار دارند می دهند، بازار کساد است و از خدای بزرگ می خواهیم انشاءالله بازار کار و کاسبی صنفی بازاری و کارگری و کشاورزی، را انشاءالله رونق ببخشد و مشکلات را برطرف کند.

ما از کسبه بزرگوار می خواهیم کسانی که می توانند و دستشان باز است، رعایت حال مصرف کنندگان را داشته باشند. ما نمی آییم بگوییم که آقای بازرگانی، شما نظارت بیشتری بر بازار بکنید و بر نرخ ها بکنید، نه، از این طرف به خود کسبه عزیز میگوییم که شما خودتان یک مقداری رعایت کنید، در این ماه به سود کمتری قناعت کنید و حال روزه داران و مصرف کنندگان را درنظر بگیرید.

مسئله دیگر،​انشاءالله همان صرفه جویی ها را رعایت کنیم، همه ما، ​اقتصاد، صرفه جویی و قناعت، مازاد را بدهیم به فقرا. مازاد اگر هست بدهیم به خیرات و امور خیریه، از جمله بازسازی عتبات عالیات، ببینید چه صحن زیبایی در نجف اشرف است، صحن حضرت زینب(س) در کربلا، اینها همه افتخارات شماست، ​صدها سال دیگر می گذرد،​این ابنیه می ماند و همه یادگار شماست و خاطره شماست و افتخار شما و صدقه جاریه برای شما خواهد بود.

مسئله دیگر، از یک طرف جریان دیپلماسی برای مسئله برجام در جریان است، ما تشکر می کنیم از اینکه متولیان دیپلماسی کشور دارند بالاخره حرکت را ادامه می دهند و آن توصیه ای که رهبر بزرگوارمان فرمودند که شرطها و تعهدهای سنگین کتبی حتمی گرفته شود که ما در آینده چیزی مثل آمریکا در کشورهای اروپایی مشاهده نکنیم، دنبال این هستند اما اروپایی ها هم در مکر و فریب و خیانت کم از آمریکا ندارند. به صراحت، آن خانم مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا وقتی از او سوال می کنند آیا شما به ایران تعهد می دهید برای مسئله برجام؟ به صراحت می گوید که نه،​ ما تعهدی نمی دهیم اما سعی می کنیم تجارت خودمان را با ایران حفظ کنیم. و بلکه بالاتر از این ]توهینی هم کرد[ در یک گفتار دیگری هم گفته ما از رئیس جمهور ایران تعهد گرفتیم که از برجام خارج نشود.

به جای اینکه ما از آنها تعهد بگیریم حالا اینها اینقدر پررو شدند که آنها متوقع هستند ما به آنها تعهد بدهیم و آنها از ما تعهد بگیرند. اینها یک چنین موجوداتی هستند که برای منافع خودشان هیچ معیار اخلاقی را نمی شناسند و رعایت نمی کنند. ما باید حواسمان جمع باشد.

متاسفانه در همین جریان مذاکراتی

که داشتند مسئولین دیپماسی کشور با زحمت و تلاش خودشان، بعضی از نمایندگان می گویند حتی اگر اروپا هم خارج شود ما برجام را ادامه دهیم. این یعنی از پشت خنجر زدن به جریان مذاکره و دیپماسی یعنی چراغ قرمزی است که اروپایی ها، ​شما امتیاز ندهید، خاطرتان جمع باشد که اینجا ما برجام را ادامه خواهیم داد، برای ترس از ادامه ندادن امتیاز ندهید. معنایش این است دیگر. نباید اینگونه باشد.

همه باید بدانند که چگونه باید حرف بزنند، یک حرف باید بزنند، همه حلقوم رهبر را نگه کنیم، همه دهان مبارک رهبر را نگاه کنید، یک موضع واحد باید بگیریم تا انشاءالله بتوانیم پیروز باشیم.

مسئله دیگر این است که ما در این جنگ اقتصادی که مهمترین جنگی است که الان در آن هستیم باید خودمان را از سلطه دلار خارج کنیم و دلار را از معادلات تجای خودمان، از معاملات تجاری خودمان با کشورها باید حذف کنیم و باید پول ملی را بین خودمان و کشور دیگری، کارشناسان می گویند اگر با ده تا کشور ما دلار را حذف کنیم و پول ملی خودمان را در برنامه تجاری خودمان قرار دهیم، ۷۰‌درصد از سلطه دلار بیرون می آییم. با ده کشور اگر این کار را بکنیم. بنابراین باید پیوستگی خودمان را با دلار قطع کنیم.

بهترین مبارزه ما با آمریکا خدمت به این مردم است، اگر به این مردم خدمت شود، اگر رضایت مردم جلب شود، آمریکا هیچ غلطی نمی تواند بکند، اگر رضایت مردم باشد،​پشتیبانی مردم باشد،​ پشتوانه مردمی باشد، دشمن می خواهد با فشارهای اقتصادی مردم را ناراضی کند و نظام را از پشتوانه مردم خارج کند (شعار حضار : ملت ما بیدار است از آمریکا بیزار است).

نکته پایانی،​ جریان انتقال سفارتخانه آمریکا از تلاویو به اورشلیم یعنی بیت المقدس،​ به آن معناست که این شهر باید پایتخت اسرائیل غاصب شمرده شود و قرار بگیرد. این مسئله برای آمریکا خیلی مهم بود بخاطر اینکه در جریان این انتقال، ​در مراسم، اولا هیات بلندپایه ای را فرستاد که دختر خود ریس جمهور، داماد رئیس جمهور و سیصد نفر از نمایندگان کنگره آمریکا در این هیات بودند و آمدند برای شرکت در این مراسم. پس معلوم میشود که مسئله برای آنها خیلی مهم است و به همین اندازه هم برای ما مسئله حساس، حیاتی و مهم است و همه مسلمانها باید حواسشان جمع باشد، همه باید اعلان بیزاری و اعلان مخالفت کنند. متاسفانه ارتجاع عرب و دولتهای مرتجع، یا هم دست و هم داستان هستند یا با سکوت خودشان دارند دشمن را یاری می کنند و ما از همینجا اعلان می کنیم که این حرکت را از جانب آمریکا و کشورهایی که حامیش هستند، به شدت محکوم می کنیم (تکبیر حضار).

والسلام

دیدگاه های این مطلب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *