شاهکار جدید مسئولان دولتی با رونمایی از «ایرانست»

انتقال تراکنش‌های بانکی و اطلاعات جایگاههای سوخت توسط ماهواره‌ای با مالکیت عربستان و امارات
ماهواره
سازمان فضایی در حالی طی روزهای اخیر از بهره گیری دستگاههای مختلف از خدمات ماهواره «ایرانست» سخن می گوید که بررسی ها نشان می دهد این ماهواره، همان محصول تحت مالکیت و اداره کمپانی «عرب ست» است.

قطع شدن تلفن ۶۰۰ روستای محروم و دور افتاده کشور در استانهایی چون سیستان بلوچستان، هرمزگان و کرمانشاه در روزهای اخیر که به علت قطع ارتباط ماهواره ای رخ داد،
بار دیگر اهمیت بحث انتقال اطلاعات و برقراری ارتباطات صوتی و تصویری به وسیله ماهواره را که از جمله مسائل مهم و نشان های توسعه یافتگی یک کشور به شمار می آید، نشان داد.

امروزه بسیاری از کشورها حتی برخی از کشورهای نه چندان توسعه یافته آفریقایی، سامانه های ماهواره ارتباطی خود را در اختیار داشته و امور مخابراتی و انتقال اطلاعات در سطوح عادی و موارد طبقه بندی شده خود را با استفاده از این ماهواره های متعلق به خود انجام می دهند و به عنوان مثال، کشورهایی مثل پاکستان، بنگلادش، اندونزی، قزاقستان، ویتنام و بولیوی از جمله کشورهای دارنده ماهواره های ارتباطی هستند که یا به صورت بومی یا با مشارکت کشورهای صاحب فناوری، این سخت افزارهای فضایی را ساخته ولی عمدتا کنترل آن را خود به دست دارند.

**داستان عجیب ایران و ماهواره های ارتباطی عرب ست
اما جمهوری اسلامی ایران به عنوان کشوری با ویژگی های حساس اقتصادی، سیاسی و اجتماعی که کشورهای مختلف منطقه ای و بین الملل، در تلاش برای دریافت اطلاعات دقیق و مفصل از زیرساخت ها و فعالیت های بخش های مختلف آن و البته ضربه زدن به اقتدار، امنیت و رفاه عمومی آن هستند، خدمات ماهواره ای خود را چگونه تامین و صدالبته “امن” می کند؟ این خدمات، چه بخش هایی را شامل می شود؟

بررسی ها نشان می دهد، حداقل موارد مهم و حساسی چون ارتباط شبکه‌ های بانکی کشور، جایگاههای توزیع سوخت و تعدادی از شبکه‌ های زیرساختی دیگر، از طریق پهنای باند ماهواره به کاربران دولتی و خصوصی، خدمات ارائه می‌کنند. اما نکته ای که با قطع شدن تلفن روستاهای فوق، جزییات مهم و قابل اعتنایی از آن منتشر شده، شریک خارجی نهادهای رسمی کشورمان در این ارتباطات ماهواره ای مهم و نیازمند امنیت است. پاسخ کلی؛ “عرب ست” است.

قبل از پرداختن به روابط قابل تامل ایران و عرب ست بهتر است ابتدا با این شرکت خدمات ماهواره ای آشنا شویم. شرکت خدمات ماهواره ای “عرب ست” یک مجوعه مهم ماهواره ای است که «سهام دار اصلی آن با حدود ۳۶ درصد، عربستان سعودی» بوده و مرکز اصلی این شرکت نیز در شهر ریاض پایتخت حکومت سعودی قرار دارد.

دیدگاه های این مطلب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *