گزارش مکتوب ….. بحران طلاق در مازندران با وجود سند کاهش طلاق

با توجه به گفته های مسئولان و کارشناسان و بررسی های میدانی صورت گرفته، به نظر می رسد طرح های فرهنگی و اجتماعی حوزه خانواده در مازندران در میان تناقض گویی و نداشتن برنامه مسئولان گم شده است.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما ازدواج یکی از سنت های حسنه جامعه اسلامی است و توجه به آن در روایات و احادیث اهمیت آن را بیش از پیش آشکارمی سازد اما به دلایل مختلف ، همه ازدواج ها تا ابد پایدار نیستند و برخی منجر به طلاق می شوند.
طلاق عامل اصلی بروز آسیب های جدی در جامعه است و به عنوان دغدغه مهم اجتماعی، از ساختار اجتماعی و عوامل درون خانواده متاثر می شود.
از جمعیت بیش از ۳ میلیون و ۳۰۰ هزار نفری مازندران، حدود ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار نفر جوان هستند که اجرای برنامه های فرهنگی و آموزشی پیش از ازدواج در پیشگیری از طلاق و کاهش آمار آن موثر است .
مدیرکل دفتر امور بانوان و خانواده استانداری مازندران با بیان اینکه ‌تهاجم‌ فرهنگی و وجود شبکه‌ های ماهواره‌ای بنیان خانواده ها را تهدید می کند گفت: برنامه ‌های فرهنگی پیشگیری از طلاق به دلیل مشکلات مالی و قوانین دست ‌و پاگیر، اجرا نمی شود .
مریم جمشیدی با اشاره به اینکه آمار طلاق در مازندران نگران کننده است افزود: طلاق در شهرستان های مختلف استان در سالهای اخیر ۲ تا ۳۵ درصد افزایش داشته است.
کارشناس امور خانواده استانداری مازندران مهمترین عامل طلاق در استان را دخالت اطرافیان دانست و گفت : راضی نبودن والدین در امر ازدواج و دخالت اطرافیان رابطه تنگاتنگی با طلاق دارد بطوری که عامل بیش از ۶۰ درصد طلاق ها در استان
دخالت اطرافیان است و عواملی چون اعتیاد و بیکاری در رده های بعدی قرار دارند.
به گفته محمدزاده، سوء ظن و بدگمانی، ضعف در بلوغ فکری و استقلال زوجین، ضرب و شتم ، بد دهنی و تبعات ناشی از آن از دیگر علل طلاق محسوب می شوند .
کارشناس روانشناسی نیز معتقد است وجود حساسیت و رقابت های کاذب میان خانواده به ویژه خانم ها ، دور شدن از فرهنگ اصیل ایرانی و اسلامی و نداشتن مهارت های ارتباطی و زناشویی مناسب به ویژه در شرایط بحرانی ازدواج را به سمت به طلاق می کشاند .
متقی افزود : متاسفانه بیش از نیمی از طلاق ها در اوایل زندگی ( دو سال اول ) اتفاق می افتد که نشان دهنده این است که زوج ها و خانواده های آنان ، بدون شناخت کافی و آموزش های مناسب ، اقدام به تشکیل خانواده و ازدواج کرده اند.
بابانژاد پژوهشگر امور اجتماعی دادگستری مازندران هم با اشاره به اینکه حدود ۶۰ درصد کسانی که در مازندران طلاق می گیرند تحصیلات دیپلم یا پایین تر از آن دارند گفت: براساس آمار موجود در اداره کل بهزیستی استان ۴۰ درصد ازدواج ها در سن ۱۵ تا ۱۹ سالگی یعنی در دوران نوجوانی رخ می دهد که افراد به مرحله بلوغ و ثبات روانی ، عاطفی و اجتماعی
نرسیده اند که آموزش های پیش از ازدواج برای پیشگیری از طلاق در این سنین باید در اولویت فعالیت ها قرار گیرد.
مدیرکل بهزیستی مازندران با اشاره به اینکه طلاق علت اصلی افزایش آمار زنان سرپرست خانوار در استان است افزود: پایش شمار زنان سرپرست خانوار نشان می دهد حدود ۲۷ درصد زنان به علت طلاق ، سرپرستی خانواده را برعهده گرفتند.
سعید آرام افزود: درصد قابل توجهی از زنان سرپرست خانوار در سرشماری رسمی خانوار به عنوان سرپرست محسوب نمی‌شوند، اما همسرشان به دلایلی چون اعتیاد، بیکاری، بیماری، زندانی بودن و … از پرداخت هزینه‌ های خانواده بازمی مانند و این زنان، بار مسئولیت خانواده را بر دوش می‌کشند .
بر این اساس مهمترین نیاز امروز این زنان برای توسعه فعالیتهای اجتماعی، امنیت است که باید ابزارهای قانونی برای حمایت از زنان سرپرست خانوار رعایت شود چرا که این قشر در معرض آسیب‌های اجتماعی قرار دارند .
بر اساس آمارهای اداره کل بهزیستی مازندران، حدود ۱۰ هزار و ۵۰۰ زن سرپرست‌ خانوار زیر پوشش بهزستی هستند که این افراد سرپرستی حدود ۲۷ هزار و ۴۰۰ نفر را برعهده دارند.
این آمارها در حالی مطرح می شود که بنابر گزارش های منابع آگاه ، برخلاف گفته های مسئولان ، مهمترین عامل طلاق در مازندران به ویژه در شهرهای بزرگ، خیانت یکی از زوجهاست که بیشترین خیانت ها هم (حدود ۹۰ درصد) در خانواده هایی صورت می گیرد که بیینده برنامه های ماهواره به ویژه شبکه های من و تو و جم تی وی هستند .
علیرضا یونسی معاون سیاسی امنیتی استاندار مازندران نیز، با ابراز نگرانی از آمار طلاق در استان گفت : آمار طلاق ، مازندران را در شمار ۷ استان نخست کشور قرار داده است .
از سویی دیگر، این نگرانی ها و آمارها در شرایطی است که از حدود ۲ سال پیش، سند جامع کاهش طلاق در مازندران تدوین شده است که بر اساس آن، با توجه به چالشها و آسیبهای هر منطقه از استان، راهکارهای مناسب برای کاهش طلاق بررسی و تصویب شده است.
با توجه به گفته های مسئولان و کارشناسان و بررسی های میدانی صورت گرفته، به نظر می رسد طرح های فرهنگی و اجتماعی حوزه خانواده در مازندران در میان تناقض گویی و نداشتن برنامه مسئولان گم شده است و کارگروه بانوان و خانواده استانداری مازندران هم کارگروهی فرمایشی و ناکارآمد است چرا که در سالهای اخیر طرح تأثیرگذار و مهمی درباره تحکیم بنیان خانواده اجرا نشده است.

دیدگاه های این مطلب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *