ضرورت نیازجامعه به تحصیل دانش آموزان در هنرستانها/ اسماعیلی ارمی

بسم الله الرحمن الرحیم
هدف نهایی از تحصیل در جامعه کسب درآمد و اشتغال پایدار می باشد در جامعه امروز ما بحرانی به نام اشتغال وجود دارد که همه افراد جامعه با آن روبه رو هستند، تغییر نگرش و ذائقه تحصیلی خانواده ها ایرانی از اشتغال در سمت های دولتی و حاکمیتی یک واقیعت است که باید با فرهنگ سازی و ایجاد بستر مناسب و فراهم نمودن الزامات کسب و کار اتفاق بیفتاد.
ازآنجائیکه همه کشور های توسعه یافته و در حال توسعه به دنبال کم کردن مشاغل دولتی و حاکمیتی هستند و با توجه به کوچک شدن دولت ها در ده های اخیر،فعال شدن بخش های خصوصی و صنایع تولیدی کوچک و بزرگ از عناصر تولید و رشد اقتصادی و توسعه پایدار در جامعه می باشد، لذا اهمیت موضوع تحصیل در هنرستانها و انتخاب رشته تحصیلی فنی و حرفه ای و رشد متوازن یادگیری علمی و عملی در کنار هم برای دانش آموزان و خانواده ها می تواند آینده شغلی آنان را تضمین نموده وبرون رفت از معضل بیکاری در جوامع بشری و کشور عزیزمان ایران می باشد.
تحصیل در هنرستانها در چند بعد برای اشتغال وجامعه مفید است :
اول، تربیت نیروی کار ماهر و نیمه ماهر برای صنایع کوچک و بزرگ، در حال حاضر هزاران نفر با مهارتهای آموخته شده در هنرسنانهای فنی و حرفه ای در این صنایع مشغول کار هستند، هنر آموزان هنرستانی در کنار دروس نظری مورد نیاز، موفق به کسب مهارت در رشته مورد علاقه خود می شوند و با اندک سرمایه و تشکیل شرکت های تعاونی تولیدی و صنعتی اشتغال پایدار را برای خود ایجاد نمایند و نیاز به اشتغال در سمت های دولتی نمی باشند و مشکل دولت ها در بخش اشتغال تا حدودی مرتفع می گردد.
دوم، دانش آموخته های هنرستانهای فنی و حرفه ای علاوه بر کسب دانش نظری دارای مهارت تخصصی و شغلی بوده و این دانایی و توانایی می تواند به عنوان یک نیروی کار ماهر در تولید، صنعت و اشتغال پایدار چه از نظر کمّی و کیفی موثر واقع گردد. چرا که آشنایی با آخرین فن آوری های تخصصی می تواند کمک بزرگی به چرخه اقتصاد صنعتی کشور در حوزه های مختلف باشد.
سوم، دانش آموختگان هنرستانهای فنی و حرفه ای این توانایی را پیدا می کنند که با آموختن آموزش ها ی نظری و کارگاهی و کشف استعداد های فنی ومهارتی،مهارت لازم را برای تبدل شدن به یک کار آفرین را کسب کنند.
کار آفرین در حالت عام به کسی گفته می شود که با ایجاد یک فعالیت تولیدی و اقتصادی علاوه بر ایجاد اشتغال برای خود،برای سایر اعضا جامعه اشتغال ایجاد نماید و این امر در کاهش بیکاری نقش مهمی را ایفا می نماید.
چهارم ،در شهرها و مناطق مهاجر نشین و کلان شهرها، فقر و آسیب های اجتماعی از شدت بیشتری برخودار است ،با توجه به گستردگی و تنوع رشته های تحصیلی در هنرستانها،هنر آموزان می توانند همراه تحصیل، با آموزش به خانواده و بستگان کسب در آمد و ثروت نموده و کمک بزرگی به اقتصاد خانواده و کاهش فقر در جامعه نمایندو در نهایت در جلوگیری از ناهنجارهای اجتماعی تاثیر گذار باشند.
ابوالقاسم اسماعیلی ارمی/معاون آموزشی هنرستان فنی شهید مطهری نکا-بهمن۱۳۹۶

دیدگاه های این مطلب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *