امیری :انجمن اولیاء و مربیان زیباترین الگوی راهبردی امرمشارکت درمدارس است
تاریخ انتشار خبر : ۹۲/۰۷/۱۸
شكل گیری انجمن خانه و مدرسه در ایران را می توان به عنوان یكی از الگو های راهبردی به منظور مشاركت مردم درعرصه تعلیم و تربیت قلمداد كرد در تاریخ نهم آبان ماه ۱۳۲۶ هجری قمری آیین نامه تشكیل انجمن های همكاری خانه و مدرسه از سوی شورای عالی فرهنگ به تصویب رسید بر اساس آیین نامه مذكور ،انجمن همكاری خانه و مدرسه در هر آموزشگاه از طریق انتخاب شش تا هفت نفر (برای دبستان) و هشت تا چهار ده نفر( برای دبیرستان ) از اولیاء دانش آموزان به همراه دانش ْآموزان و رئیس آموزشگاه و نماینده معلمان برای مدت سه سال تشكیل می گردد (۵:ص۲۲۵) وبا تصویب این قانون انجمن های همكاری خانه و مدرسه فعالیت خود را در آموزشگاه ها آغاز كردند.پس از پیروزی شكوهمند انقلاب اسلامی، بر اساس لایحه قانونی مورخه ۱۸/۱۲/۵۸ كه به تصویب شورای انقلاب جمهوری اسلامی ایران رسید مقرر گردید،دور جدید فعالیت این تشكیلات به نام انجمن اولیا و مربیان آغاز گردد.
عواملی كه باعث عدم استقبال اولیاء از جلسات انجمن و مربیان شده است :
مجموعه ای از عوامل باعث شده كه برخی از اولیای دانش آموزان تمایلی به حضور و تلاش بیشتر در انجمن نداشته باشند این عوامل ناشی از روحیات و نگرش اولیا است نسبت به شرایطی كه در آموزشگاه برای حضور اولیا به وجود آمده است. تحقیقات به عمل آمده در این زمینه كه توسط مركز پژوهش های نهاد ریاست جمهوری انجام گرفته است نشان می دهد علت عدم استقبال اولیا از جلسات انجمن عبارت است: ۱- فقر فرهنگی ۲- بی توجهی به سرنوشت فرزندان۳- گرفتاری های شغلی ۴- عدم شناخت نسبت به انجمن ۵- همچنین عواملی همچون ترس اولیا از درخواست وجه مالی ۶- ترس از برخورد خشن در مدرسه با اولیا ۷- تعداد زیاد فرزندان ۸- عدم اعتماد به مدرسه(ايين نامه انجمن اوليا و مربيان .۱۳۸۵)
معمولا مدیران مدارس به نقش اولیا توجه جدی ندارند ، در صورتی كه اعضای انجمن نماینده اولیا هستند و مدیران باید ارتباط تنگاتنگی با خانواده ها داشته باشند و تا زمانی كه مردم احساس نكنند كه نقش اساسی در امور مدرسه دارند . وارد عمل و مشاركت نخواهند شد.
مشكل بعدی نگرش اولیا نسبت به نقش مدرسه به عنوان تنها متولی تعلیم و تربیت باعث شده ، بعضی از خانواده ها تصور كنند كه فقط مدرسه مسئول تعلیم و تربیت فرزندانشان است و همه مشكلات باید در آن جا حل شود.
از این مشكل بگذریم طرز تلقی مدیران نسبت به مردم و فعالیت مردم اهمیت زیادی دارد. ممكن است برخورد بعضی از مدیران با انجمن اولیاء و مربیان صرفا یك برخورد اداری و خشك باشد در حالیكه برخورد خوب و مناسب یك مدیر با اولیای دانش آموزان یك وظیفه ملی و تربیتی و یك ضرورت احساس می شود.
انجمن اولیاء و مربیان و چشم انداز آینده :
علی رغم كاستی ها و مشكلات موجود در انجام وظایف انجمن، اغلب دست اندركاران و صاحب نظران تعلیم و تربیت این اعتقاد را دارند كه انجمن، بالقوه از توانمندیهای زیادی برخوردار بوده وتنها راه مشاركت اولیاء با آموزش و پرورش می باشد. نتایج تحقیق مؤید آن است كه ۷۴ درصد پاسخ دهندگان به این سوال كه نقش انجمن اولیا و مربیان در مشاركت مردم در امر آموزش و پرور ش چیست ؟ معتقدند تقویت انجمن اولیاء و مربیان مناسب ترین راه مشاركت مردمی است. و به همین علت انجمن را باید پل ارتباط مردم با آموزش و پرورش تلقی كرد.
انگیزه اولیاء برای مشاركت در امور مدرسه و گستردگی دامنه فعالیت انجمن اولیاء و مربیان از یك سو و اهمیت ارتباط با نهاد خانواده برای تسهیل در امر تعلیم و تربیت دانش آموزان از سوی دیگر، بقا و استمرار انجمن اولیاء و مربیان را اجتناب ناپذیر كرده است.
با رفع كاستی های موجود و ایجاد شرایط مناسب می توانیم موفقیت بیشتر انجمن اولیاء و مربیان را تضمین نمائیم.
علی امیری ارمی : کارشناس مسئول انجمن و اولیا مربیان اداره آموزش و پرورش نکا


























