خطیب نمازجمعه نکا:فلسفه همه تلاشهای اولیای خدا ،برای دینداری مردم بود

امام جمعه نکا درجمع نمازگزاران نماز عبادی سیاسی جمعه مصلای امام خمینی این شهرستان درخطبه دوم ضمن دعوت نمازگزاران و خود به تقوا و پرهیزکاری خاطر نشان کرد : فلسفه همه تلاشهای پیامبران و امامان این است که ما دیندار باشیم و تقوا پیشه کنیم. باید زندگی اجتماعی قالب تقوا پیدا کند. ظواهر و بواطن ما باید تقوا داشته باشد.
آیت الله محمدی لائینی از حضور پرشکوه مردم شهرستان نکا در مراسم ماههای محرم و صفر تشکر کردند و آرزوی شفاعت ائمه را برای آنان آرزو کردند.
شخصی به امام رضا(ع) عرض کرد من آدم امینی را در رأس کاری قرار دادم ولی او به من خیانت کرد. امام فرمود: «تو امین را در سر کار قرار ندادی بلکه خائنی را امین قرار دادی». این، برای همه مسئولان نظام درسی است که در انتصاب افراد در راس امور دقت نمایند تا آدمهای خائن را امین خود قرار ندهند.
فلاسفه در مورد مدینه فاضله صحبتهای زیادی کردند اما آنچه برای ایجاد مدینه فاضله در درجه اهمیت قرار دارد، این است که ما جامعه بالغ داشته باشیم یعنی جامعه ای که مردمش به بلوغ فکری، اجتماعی، سیاسی و… رسیده باشند. جامعه زمان امام حسن(ع) و امام حسین(ع) این بلوغ را نداشتند.
جامعه بالغه، فتنه ها را می شناسد و در مقابل آن موضع درست می گیرد. امروز مردم ما این بلوغ را دارند برای همین حضرت امام فرمودند: «مردم زمان ما از مردم زمان پیامبر و حضرت علی، بالاترند».


خلاصه خطبه اول
آیت الله محمدی لائینی در آغاز خطبه اول، نمازگزاران و خود را به تقوای الهی توصیه کردند و گفتند: آنچه که امروز می توانیم به وسیله آن به خداوند نزدیک شویم و ارواح طیبه رسول اکرم(ص) و ائمه اطهار را از خود راضی گردانیم این است که باتقوا باشیم. رفتار کج ما به پای مکتب ما نوشته میشود. آن وقت دشمنان ما می گویند: مسلمانان مدعی، اینها هستند و همینها هستند که ادعای پیروی از پیامبر و امامان خود را دارند.
خداوند می فرماید: «محمد(ص) رسول خداست. پیش از او هم پیامبران بسیاری آمدند. اگر او بمیرد یا کشته شود آیا شما بر میگردید به دوران گذشته و عصر جاهلیت یا اینکه در راه هدایت، ثابت قدم باقی خواهید ماند و…»
در گرماگرم جنگ احد صدایی بلند شد که «من محمد را کشتم» این صدا در میان مسلمانان اضطراب ایجاد کرد. اکثریت گفتند حالا که محمد کشته شد پس ما برای چه بجنگیم؟
یک عده هم گفتند: مگر ما با معرفت، راه اسلام و پیامبر را انتخاب نکردیم؟ فرض کن پیامبر بمیرد یا کشته شود، دین پیامبر که از بین نرفته است.
خطیب جمعه نکا به داستان صلح امام حسن(ع) با معاویه اشاره کردند و گفتند:
امام حسن(ع) بعد از صلح با معاویه که چاره ای جز آن نبود، به یارانش فرمود: شما بعد از این، روز خوشی را نخواهید دید. کار به جایی رسیده بود که خانه های کسانی را که در مورد شیعه بودنشان تردید داشتند، روی سرشان خراب می​کردند.

دیدگاه های این مطلب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *