جلسات نقد کتاب در نکا با “راویان قصه‌های رفته از یاد” کلید خورد

نخستین جلسه نقد کتاب در نکا با بررسی کتاب راویان قصه‌های رفته از یاد کلید خورد تا فصل جدیدی از فعالیت‌های کتابخانه عمومی شهر نیکان باشد.

به گزارش نیکاخبر: به مناسبت هفته کتاب و کتابخوانی نخستین جلسه نقد کتاب در شهرستان نکا، سه‌شنبه شب با نقد «راویان قصه‌های رفته از یاد» با حضور رئیس کتابخانه عمومی نکا، نماینده اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی و جمعی از اعضای فعال کتابخانه و دوستداران تاریخ و فرهنگ نکا در کتابخانه عمومی شهر برگزار شد.

این کتاب که مشتمل بر نوشتار ۱۴ سفرنامه‌نویس در گذر از شهر نکا است، با جانمایه‌ای ادبی تاریخی سعی داشته است تا خواننده را با هویت بخش‌های مختلفی از شهر نکا در دورانی از تاریخ آشنا سازد.

راویان قصه‌های رفته از یاد به نویسندگی علی رستم‌نژاد و زبیده سورتیچی، نخستین کتابی است که در نکا مورد نقد قرار گرفته است؛ علی رحمان‌پرست جامعه‌شناس و محقق تاریخ محلی و محمود محمدی عضو انجمن شعرا و نویسندگان ساری نقدی بر این کتاب داشتند.

یکی از نویسندگان این کتاب در همان ابتدا به نواقص کتاب اعتراف کرده و می‌گوید: در پرداختن به پیشینه تاریخی نکا باید موارد بیشتری در نظر گرفته می‌شد اما به‌دلیل قلت زمان، این بخش دارای معایبی است.

علی رستم‌نژاد درباره اینکه چرا مرجع او برای نوشتن کتاب، سفرنامه برخی از سفرنامه‌نویسان بوده است، اظهار کرد: سفرنامه‌های زیادی را مطالعه کردیم اما از بین آنها، آثاری که بیشترین حجم را در بیان گوشه‌ای از تاریخ نکا به‌خود اختصاص داده‌اند، در اولویت قرار گرفتند.

* نام کتاب الهام‌گرفته از شعر مهدی اخوان ثالث است

دیگر نویسنده کتاب راویان قصه‌های رفته از یاد با اشاره به افتراق نقد و انتقاد، معتقد است که انتقاد بیشتر به بیان کاستی‌ها می‌پردازد و دامنه محدودتری نسبت به نقد دارد اما نقد با بررسی هوشمندانه به ارزیابی جنبه‌های مثبت و منفی یک موضوع و اثر می‌پردازد.

زبیده سورتیچی با وارد دانستن برخی از نقدها، درباره نام کتاب نیز حرف‌هایی داشت و آن را مناسب کتاب دانست، او اشاره‌ای به شعر «آخر شاهنامه» نوشته مهدی اخوان ثالث داشت که در بخشی از آن، جمله«راویان قصه‌های رفته از یادیم» آمده است و نام کتاب خود را نیز برگرفته از همین متن عنوان کرد، هر چند که این نام نتوانست منتقدان را قانع کند!

وی همچنین درباره ترکیب تاریخی – ادبی کتاب نیز حرف‌هایی برای گفتن داشت و آن را یکی از شاخصه‌های اثر خود عنوان کرد.

* مقدمه کتاب فنی و کارشناسانه نبود

یکی از منتقدان این کتاب با قدردانی از دست‌اندرکاران نشست که فرصتی را برای هم‌اندیشی در حوزه کتاب و کتابخوانی ایجاد کردند، می‌گوید: کتاب راویان قصه‌های رفته از یاد از این نظر که جای چنین آثاری در تاریخ نکا خالی بوده، قابل تقدیر و ارزش است.

محمود محمدی در ادامه با اشاره به مقدمه کتاب، اظهار کرد: بهتر بود که مقدمه مناسب‌تری بر کتاب نوشته می‌شد زیرا مقدمه فعلی کارشناسانه و فنی نیست، و البته ناشر نیز باید به این موضوع توجه می‎کرد.

وی معتقد است که باید انگیزه شهرداری و شورای شهر نکا به‌ویژه اینکه مقدمه کتاب از سوی شهردار سابق نکا نگاشته شده است، در این اثر مشخص می‌شد.

محمدی همچنین با بیان اینکه باید از منابع بیشتر و بهتری در جهت ارتقای کتاب استفاده می‌شد، افزود: سفرنامه‌های زیاد و مستندتری نیز وجود داشت و می‌شد از آنها کمک گرفت.

این منتقد وجود جدول‌بندی‌هایی که به نتیجه‌گیری و تقسیم‌بندی بهتر موضوعات عنوان شده از سوی سفرنامه‌نویسان منجر شده است را مناسب دانست.

* نویسنده باید برای نقد شدن اثر خود، آماده باشد

دیگر منتقد کتاب نیز ابتدا با اشاره به اینکه تألیف کتاب‌های تاریخی زحمت زیادی می‌طلبد، اظهار کرد: تاکنون به شهر نکا از این منظر که بدانیم در نگاه سفرنامه‌نویس‌ها چگونه بوده، پرداخته نشده بود و این کتاب به‌عنوان نخستین تجربه قابل تحسین است.

علی رحمان‌پرست از روایی و شیوایی کتاب نیز سخن گفت و اینکه جمله‌بندی‌ها در مجموع قابل قبول بوده و خواننده را خسته نمی‌کند.

وی در ادامه به برخی از ایرادات و قوت‌های فنی و نگارشی ازجمله تکرار کلمات، اشتباه تایپی و درج مناسب جدول اشاره کرد و برای حذف و اضافه برخی از نوشتارهای کتاب با ذکر صفحه پیشنهاداتی داشت و از نویسندگان خواست تا در چاپ جدید نواقص را برطرف کنند.

این منتقد، جلسات نقد کتاب را اقدامی ارزشمند دانست و اینکه هر نویسنده‌ای باید خود را برای نقد شدن آماده کند.

در پایان این نشست از نویسندگان و منتقدان کتاب راویان قصه‌های رفته از یاد با تقدیم هدایایی قدردانی شد و حضار نیز خواستار اختصاص فضای مناسب‌تر و اطلاع‌رسانی بهتر همچنین ادامه جلسات نقد کتاب در نکا شدند.

فارس

دیدگاه های این مطلب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *