امام جمعه نکا: اربعین کانون اقتدار مسلمین جهان است

امام جمعه نکا در خطبه های عبادی سیاسی جمعه در مصلای امام خمینی این شهرستان بر لزوم بکار گیری علم در جهت صلح و توسعه تاکید کرد .
حجت الاسلام محمد باقر محمدی لائینی با اشاره به روز جهانی «علم در خدمت صلح و توسعه» خاطر نشان کرد :هدف اصلی علم باید صلح و توسعه باشد، اما توسعه علمی و اقتصادی صرفاً بدون در نظر گرفتن اخلاق به این نتیجه منجر نخواهد شد.

امام جمعه نکا همچنین در بخش دیگر ازخطبه های با صلابت جمعه ضمن باز خوانی اربعین حسینی ازاجتماع عظیم اربعین بعنوان معجزه الهی یاد کرد و گفت :جاذبه اربعین بسیار مهم است میلیونها انسان برای اینکه گرد شمع امام حسین باشند عاشقانه و خالصانه لبیک گویان با عنایت پروردگار فرهنگ مهربانی و سخاوت و بخشش و نیزاتحاد مسلیمن را بنمایش می گذارند .
محمدی لائینی در ادامه گفت : اربعین امسال بدون داعش برگزار شد و این نشان از مقاومت مردم در برابر ایادی استکباریست


وی گفت: مقاومت مردم دشمنان را از انجام مامو ریت اسلام ستیزی ناکام کرد امروز آمریکا در مقابل کانون عظیم اقتدار مسلمین به زانو در آمده است این درس ایستادگی و مقاومت از سیره ابا عبدالله ونهضت عاشورا در جهان فراگیر شده است .
خطیب مصلای امام خمین نکا افزود : مردم مسلمان جهان آموختند که دربرابر دشمنان سازش مساویست با نابودی ومقاومت و پایداری و نیزصبر دربرابر ناملایمات پیروزی را بهمراه خواهد داشت .

مشروح کامل خطبه دوم

همه شما بزرگواران، ​مردان و زنان با ایمان، ​ارادتمند به دودمان نبوت و اهل بیت و خودم را به تقوا و پرهیزکاری سفارش و توصیه میکنم.
در این دوران که دوران فتنه و فساد است، ​دوران تزویر و نیرنگ است،​ واقعا بیش از همه به تقوا نیاز داریم. با عینک تقوا می‌توانیم بد خوب،​ زشت و زیبا،​ راه خدا و شیطان را از هم جدا کنیم.
گرچه انسانهای باتقوا امروز ممکن است بوسیله بعضی آدمهای بی تقوا مورد تمسخر قرار بگیرند. خدای بزرگ در سوره بقره آیه ۲۱۲ می فرماید «زیّن للذین کفروا…» برای کافران، دنیا آرایش داده شده و آدمهای مومن را مسخره می کنند. باید بر دین و اخلاق پایدار بمانیم و به این تمسخرها توجه نکنیم.
امام باقر(ع)​در رابطه با زیارت امام حسین(ع) که کانون تقوا می تواند باشد،​ می فرماید «لو یعلم الناس ما فی زیارة الحسین(ع)​…» اگر مردم می دانستند که در زیارت امام حسین چه فضیلتهایی است از شوق جان می دادند و از شدت حسرت از اینکه نرفتند به زیارت امام حسین(ع)، می مردند.
کسانی که حاضرند پولشان را خرج کنند و به کشورهای غربی بروند،​ ترکیه و آنتالیا میروند ولی هنوز کربلا نرفتند. در صورتی که تقوا ، دین و ولایت اینجاست.
امروز روز جهانی «علم در خدمت صلح و توسعه» است. آیا امروز آیا اینگونه است؟ در کارنامه علمی بشریت باید تامل و بازنگری کنیم. این کارنامه علمی که امروز دنیای بشریت دارد،​علم در خدمت صلح کمتر بکار گرفته شده است.


چهارشنبه آینده ۲۴ آبان روز کتابخوانی است به مناسبت درگذشت مفسر،​ فیلسوف و فقیه نامور حضرت علامه طباطبایی(ره).
مقام معظم رهبری می فرمایند: به گمان من یکی از بدترین و پرخسارت ترین تنبلیها، ​تنبلی در خواندن کتاب است. هر چقدر انسان به این تنبلی میدان بدهد بیشتر میشود. معدل کتابخوانی در کشور ما معدل خوبی نیست. باید نسل جوان و بلکه بالاتر از جوانها،​ همه عادت کنیم بخشی از فرصت عمر خود را به خواندن کتاب بگذرانیم.
۲۷ ماه صفر به عنوان روز وقف و آغاز هفته وقف است. بهترین صدقه جاریه همین است که انسان بخشی از اموال خودش را وقف کند برای مصارف خیر که بسیاری از این عزاداریهای ما،​ انفاقها و اطعامها، از همان ممرّ موقوفات است که آبا و اجداد ما گذاشتند. هم باید موقوفات را جدی بگیریم و اینها را بیخود اتلاف نکنیم. وقف هم مسئله خوبی است و هم مسئله بد. اگر وقف در زندگی ات به ناحق قرار بگیرد بیچاره ات میکند اما اگر درست استفاده کنی بسیار موفقیت خوب و مال بابرکت است.
مقام معظم رهبری می فرمایند:
شروع جاذبه مغناطیس حسینی در روز اربعین است که جابربن عبدالله را از مدینه بلند میکند و به کربلا میکشاند. این همان مغناطیسی است که با گذشت قرنهای متمادی در دل من و شما است.
امروز میتینگهای سیاسی برگزار میشود، میلیونها دلار هزنیه میشود اما تعداد محدودی شرکت می کنند در صورتی که امروز میلیونها انسان به دعوت یک منادی که ۱۴ قرن گذشته در عصر عاشورا در زمانی که همه اصحاب به شهادت رسیدند، یک دعوتی به عمل آورده، «هل من ناصر ینصرنی»، ​امروز می بینیم در جهان دهها میلیون و در خود کربلا ۲۰ میلیون جمعیت اینگونه عاشق و مشتاق،​ لبیک گوی این ندا هستند. این جاذبه واقعا معجزه ای است که جز عنایت خدا نمی تواند چیز دیگری باشد.
اربعین فرهنگ مهربانی، سخاوت و بخشش است. موکبهایی که برپا میکنند، آن خانواده مستضعف و حتی فقیر عراقی و ایرانی،​ با چه شور،​ عشق،​ علاقه و التماس تقاضا می کنند که به خانه آنها وارد شوند. در سال پس اندازهای خود را امروز مصرف میکنند. با این سخاوت و با این کرامت. اربعین می تواند فرهنگ بخشش و سخاوت باشد.


اربعین امسال ویژگیهایی داشت. یکی اینکه الحمدلله،​ در عراق، ​اربعین بدون حضور داعش بود. از عنایت خدا و پایمردی همه نیروهای مقاومت و بلکه سوریه تقریبا بدون داعش. سردار سلیمانی‌ حدودا سه ماه قبل فرموده بود ما انتقام شهید حججی را می گیریم و در صحبتی فرمود تا دو ماه دیگر داعشی دیگر وجود نخواهد داشت. الحمدلله تحقق پیدا کرد.
ویژگی دیگر اینکه با درایت در جبهه حامیان داعش تفرقه ایجاد شد. ترکیه ای که حامی و پرورش دهنده داعش بود از آنها جدا شد. قطر از آنها جدا شد و این ضربه به جبهه حامیان داعش بود. دیگر اینکه توطئه تجزیه عراق الحمدلله خنثی شده. خواستند اقلیم کردستان را با آن همه پرسی مضحکه ساخته صهیونیست جدا کنند،​ الحمدلله این توطئه هم با درایت از بین رفت. مسکلات و ناکامی های فراوانی در سردمداران سعودی و وهابیها به وجود آمده. اینها بسیار ناکام هستند. امروز می بینیم این جوان نپخته، صدها تن از شاهزادهها و اطرافیانش را بازداشت کرده و حسابهایشان را مسدود کرده و یک مشکلات عجیب داخلی در میان آنها بوجود آمده. ویژگی دیگر اینکه یمن برای اولین بار دست برتر پیدا کرده. موشکهایی که به فرودگاه ریاض و نقاط دیگر را در امارات و اعتلافیهای با عربستان را زدند.
این پیروزها جای سوال دارد که در کدام یک از این موارد دشمن دست برتر را داشته و در کدام یک شکست خورده:
در مواردی که مذاکره شد یا در مواردی که مقاومت گردید؟
مقاومت ما دشمن را ناکام کرده. بنابراین هزینه سازش با دشمن به مراتب بیشتر است. چالش با دشمن هم هزینه دارد.
امروز آمریکا در مقابل جبهه مقاومت و به خصوص نظام جمهوری اسلامی ایران، بر این سیاست تکیه کرده، یکی اینکه تحریمها را افزایش دهد و به خصوص سپاه توانمند ما و حزب الله را تحت فشارهای تحریمهای فراوان. آنها هم با سپاه ما مشکل دارند و هم با سلاح ما مشکل دارند. لهذا روی مسئله موشکی و سپاه خیلی درگیر میشوند با ما و برای همین میخواهد در منطقه ایجاد بحران کنند تا قدرت جمهوری اسلامی را به قول خودشان مهار کنند.
نخست وزیر یک کشور مستقل مثل لبنان را می دزدند. واقعا بازداشت شد «سعد حریری». او را می برند و استعفانامه دستش میدهند. بخاطر اینکه ایجاد آشوب در لبنان و منطقه کنند. سیاست آمریکا در منطقه همین است، ​ایجاد آشوب برای مهار قدرت جمهوری اسلامی و تحریم سپاه ما و فشار به خاطر سلاح و قدرت موشکی ما.
اینجاست که ما در مقابل آمریکا با این اقتدار که عاشورا کانون اقتدار است. اربعین کانون اقتدار ماست، ایستادیم، باید بدانیم که وظیفه ما در مقابل استکبار و آمریکا چیست؟
امام(ره) فرمودند: امروز دنیا، دنیای آشوب و جنگ و انفجار و هواپیما ربایی است و ایران از خیلی جاهای دنیا آرامتر است. ممکن است بعضیها که این چیزها را ندیده اند با خود بگویند با قدرتها باید ساخت ولی باید بدانند که سازش، امروز نابودی تا آخر است، دفن اسلام است تا آخر دنیا. مردم باید محکم بایستند و از اسلام و کشور دفاع کنند و از توطئه ها به خود هراس راه ندهند که اگر کمی عقب بنشینند باید دست از اسلام بکشیم. باید برای حفظ اساس اسلام، تا آخر ایستاد و پیشروی کرد. (صحیفه امام جلد ۱۹ ص ۵۶)
به روح پاک حضرت امام(ره) اعلام می کنیم و میثاق می بندیم که ما این وصیت و رهنمود ایشان را تا آخرین لحظه عمرمان انشاءالله عملی خواهیم کرد (تکبیر حضار)

دیدگاه های این مطلب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *