۱۶ سال درختکاری بدون چشمداشت

شهروند طبیعت دوست مازندرانی گفت: شخصاً حدود ۱۶ سال است با کاشت هزاران اصله نهال در هر جایی از شهر و محیط زندگی‌ام، حتی در مسافرت‌ها در کنار خیابان‌ها اقدام به کاشت نهال به صورت رایگان می‌کنم.

به گزارش نیکاخبر: وجود منابع طبیعی و جنگل‌ها در به چرخش درآمدن طبیعی حیات بشر و انواع موجودات روی کره زمین نقش غیرقابل انکاری دارد به طوری که تخریب و نابودی جنگل‌ها و منابع طبیعی حیات همه موجودات زنده را به مخاطره می‌اندازد.

* حراست از جنگل، وظیفه همگانی

حفظ و حراست از درختان جنگلی و حتی درختانی که در سطح شهرها کاشته شده‌اند وظیفه تک تک مردم و شهروندان است و البته متولیان دولتی این حوزه مانند سازمان جنگل‌ها و منابع طبیعی نیز باید پیشقراول در حفظ، نگهداری و گسترش جنگل‌ها و نهادینه کردن فرهنگ درختکاری باشند.

*فقط اسفند ماه زمان درختکاری نیست

درختکاری نباید فقط به هفته درختکاری در اسفند هر سال باشد که در این هفته نیز بیشتر به غرس نهال کاج اکتفا می‌شود که از نظر علمی برای خاک و منابع طبیعی مازندران به دلیل غیربومی بودن، بسیار مخاطره آمیز و بعضاً تخریب کننده جنگل‌‌های اطراف است.

* ضرورت افزایش آگاهی‌ عمومی

افزایش آگاهی‌های عمومی درباره اهمیت و جایگاه درخت در زندگی تک‌تک افراد بشر و نهادینه کردن فرهنگ درختکاری و حفاظت از آن در جامعه می‌تواند بار سنگینی را از روی دوش متولیان حفظ و حراست از جنگل و منابع طبیعی برداشته و از هدر رفت هزینه‌های مالی هنگفت در این زمینه جلوگیری کرد.

* کاشت رایگان انواع نهال

اگر چه چند سالی است که بحث پدیده جنگل‌خواری و قاچاق چوب به یکی از دغدغه‌های مهم حوزه منابع طبیعی و جنگل‌داری تبدیل شده است ولی جای بسی خرسندی است که در شرایط این‌چنینی، کسانی در گوشه و کنار شهر و دیارمان زندگی می‌کنند که عاشقانه و بدون هرگونه چشمداشت یا دستمزدی از دستگاه‌های متولی جنگل و منابع طبیعی و بدن منتظر ماندن برای هفته درختکاری، اقدام به کاشت رایگان انواع نهال در طول ایام سال در مناطق مختلف شهری و جنگلی می‌کند بی‌آنکه به دنبال منافع شخصی باشد.

برای آشنایی بیشتر با «عبدالرضا علی‌نژاد» شهروند چالوسی خوش‌فکر و طبیعت دوستی که ۱۶ سال به صورت خودجوش اقدام به درختکاری و توسعه فضای سبز جنگلی می‌کند گفت‌وگویی انجام دادیم که در زیر می‌خوانید.

*شناخت ارزش،کارایی و لزوم اهمیت درخت

وی با اشاره به اهمیت و لزوم کاشت درخت اظهار کرد: قبل از هر اقدامی در حوزه درختکاری باید ابتدا ارزش،کارایی و لزوم اهمیت درخت را برای مردم در زمینه‌های آزادسازی اکسیژن که از عناصر اصلی حیات است، جذب ریزگردها توسط شاخ و برگ درختان (همچون فیلتر هوا)، جذب گازهای سمی از جمله منو اکسید کربن و در نتیجه آسیب کمتر به لایه اُزُن که از عوامل اصلی گرما و اشعه‌های مضر است، جلوگیری از سیلاب‌ها، به وجود آمدن محیطی سرسبز و بسیار با نشاط و زیبا، یادآوری و تفهیم کرد.

*کاشت درخت، ضامن محیط‌زیست

این شهروند چالوسی افزود: با توجه به ازدیاد چند برابری جمعیت کره زمین، تولید چند برابری آلایندگی‌ها و مصرف چندین برابر درختان بر اثر استحصال و آتش‌سوزی و… توازن زیست‌محیطی برهم خورده و شاهد گرمای بیش از حد هستیم که با کاشت فراوان درخت، می‌توان شاهد کاهش چشمگیر دما باشیم.

* توسعه جنگل‌ها نجات‌بخش حیات بشریت

وی با تأکید بر اینکه نباید به راحتی اقدام به نابودی درختان شود بلکه نسبت به حفظ آن باید کوشا بود،گفت: مردم خودشان نیز تبلیغ کننده و فعال در زمینه کاشت درخت شوند و نیز با آگاه‌سازی از طریق رسانه‌ها و مرحله بعد اقدام جدی به کاشت، می‌توان به توسعه جنگل‌ها و در واقع به مقصود خود که نجات طبیعت، حیات خود و آیندگان است، دست پیدا کنیم.

عبدالرضا علی‌نژاد عنوان کرد: وجود هر یک درخت به منزله حیات سالم و پایدار برای همه موجودات روی زمین است و نباید ساده از کنار این موضوع گذر کرد چرا که یک درخت با یک جنگل تفاوت چندانی ندارد و قطع هر درخت به منزله قطع تکه‌ای از جنگل است.

*مسؤولان به درختکاری توجه خاصی کنند

وی درباره فعالیت خود در حیطه درختکاری، تصریح کرد: من کارمند منابع طبیعی یا جنگل‌بانی نیستم بلکه یک فرد عادی در جامعه هستم اما به دلیل اینکه اهمیت، لزوم و کارایی درخت را به ویژه در این برهه از

زمان با توجه به افزایش روزافزون دما در سطح کره زمین و طاقت‌فرسا شدن زندگی برای مردم و تلفات جانی که در چند سال اخیر شاهد آن هستیم، به مسأله درختکاری توجه خاصی دارم و از مردم و مسؤولان تقاضای همین نگاه ویژه در این زمینه را دارم و البته نه صرفاً تأیید این مطلب، بلکه اقدام عملی به کاشت درخت است.

*۱۶ سال درختکاری

این شهروند طبیعت دوست مازندرانی ابراز کرد: شخصاً حدود ۱۶ سال است با کاشت هزاران اصله نهال در هر جایی از شهر و محیط زندگی‌ام، حتی در مسافرت‌ها در کنار خیابان‌ها اقدام به انجام وظیفه‌ام می‌کنم و از این کار مثبت، به جا، واجب و لازم بسیار لذت می‌برم.

*هر شهروند یک درخت

وی بیان کرد: در صورت همگامی بیشتر مردم و مسؤولان، شاهد کاشت حجم انبوهی از درخت می‌توانیم باشیم و اینکه اگر در هر شهر فقط یک نفر یا یک تیم بسیار کوچک صرفاً کارش کاشت درخت باشد آن وقت در می‌یابیم که ما شاهد چه انبوهی از درختان زیبا با این همه کارایی رایگان در اطراف خود خواهیم بود.

* کاشت آسان و بدون هزینه درختان

علی‌نژاد همچنین تأکید کرد: تا زمانی که فرصت هست و روند افزایش گرما فرصت کاشت آسان و بدون هزینه درختان را به ویژه در مناطق معتدل‌تر از ما گرفته نشد می‌توان بسیاری از درختان را تنها با صرف چند دقیقه‌ وقت گذاشتن و با استفاده از قلمه زدن، غرس کرد.

*توجه به گونه‌های بومی منطقه

وی با اشاره به اینکه باید از این فرصت استفاده کنیم و تا می‌توانیم درخت بکاریم و این موضوع را ابتدا در سطح کشور و سپس در گستره جهانی مطرح و اهمیت دهیم، اظهار کرد: امروز کره زمین نیازمند به درختکاری است و برای درختکاری هم حتماً نباید هفته درختکاری باشد یا هزینه‌ای برای کاشت درخت انجام داد بلکه وقتی به اطرافمان نگاه کنیم، می‌بینیم بسیاری از گونه‌های درختی بومی منطقه ما، به صورت قلمه‌زنی قابلیت کاشت و جوانه‌زدن و رشد را دارند و بنابراین با این روش می‌توان از یک شاخه درخت، متناسب با هر فصل قلمه‌های زیادی را تهیه کرد و در محیط‌های جنگلی، شهری، کوچه و خیابان‌ها کاشت تا با توجه به رطوبت خاک شمال، جوانه زده و رشد و نمو کند.

*تداوم نهال‌کاری

این فعال زیست‌محیطی و علاقه‌مند به منابع طبیعی و جنگلی، گفت: به راهم برای کاشت نهال ادامه خواهم داد و هرگز از این کار دست بر نمی‌دارم و برایم فرقی نمی‌کند که نهال‌ها یا قلمه‌های نهال را در کدام نقطه از شهر و طبیعت بکارم چرا که برایم حفظ و توسعه درختکاری و منابع طبیعی مهم است و هیچ چشمداشتی از کسی و جایی ندارم.

فارس

دیدگاه های این مطلب

7 نفر دیدگاه خود را در مورد این خبر بیان کردند. شما نفر بعدی باشید

  1. حداقل یه عکس ازاین بنده خدامیزاشتین

  2. انسانهایی که بدون چشم داشت تشنه خدمت هستند ، خدمتکار واقعی هستند و اگر جولانگاه برای این ادمها فراهم باشد شاهد خدمات عام المنفعه مطلوبی خواهیم بود

  3. اینها باید بشن رییس سازمان جنگلداری

  4. ایشونو میشناسم در اینستاگرام صفحه ای بنام قاب نوشته به انگلیسی. دارند
    ghab.neveshteh

  5. تو اینستا صفحه ای بنام قاب نوشته دارن
    ghab.neveshteh

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *