شانزدهمین سالگرد ارتحال علامه ایازی و یادواره ۱۱۲ تن از شهدای روحانی برگزار شد

همزمان با ایام محرم حسینی، شانزدهمین سالگرد ارتحال علامه ایازی، دو فرزندش و یادواره ۱۱۲ تن از شهدای روحانی حوزه علمیه جعفریه رستمکلا شهرستان بهشهر روز پنجشنبه با حضور جمعی از علما، فضلای کشور، مسئولان و مردم در مسجد جامع این شهر برگزار شد.

به گزارش نیکاخبر: نماینده ولی فقیه در استان سیستان و بلوچستان در این مراسم گفت : صاحبان علم و ادب همواره در جامعه ماندگار و زنده اند و عالمان دینی به واسطه علمی که دارند همواره زنده و جاوید هستند.
حجت الاسلام و المسلمین عباسعلی سلیمانی افزود : علامه ایازی و دو یادگار ارزشمندشان امروز در میان ما نیستند اما آنچه از علم و عمل و تقوای آنان برای ما مانده است ، آنان را برای ما زنده و ماندگار کرده است.
وی با اشاره به شخصیت آیت الله ایازی و عالمان دینی ، گفت : شناختن شخصیت و ویژگی های زندگی این عالمان دینی برای نسل امروز و جوان جامعه یک ضرورت مهم زمانی است که نباید فراموش شود.
سلیمانی افزود : مردم داری ، ساده زیستی، خشوع، خضوع، تواضع ، ادب، کرنش و عبادت از جمله ویژگی های عالمان دینی و محبوب مردم است که علامه ایازی با دارا بودن چنین ویژگی هایی در دل ها جای گرفته بود و اکنون با گذشت ۱۶ سال از عروج ملکوتیش اینچنین مراسم با شکوه و با حضور خیل مشتاقان برگزار می شود.

امام جمعه زاهدان گفت : نسل امروز ما بیش از هر زمان دیگری نیازمند عمل و تجربه های زندگی عالمان دینی است و باید با مطالعه در زندگی این عالمان دینی مسیر به جوانان ما نشان داده شود.
وی افزود : عالمان دینی سرمایه های واقعی جامعه ما هستند و ادب، تکریم و بزرگداشت عالمان دینی مهم ترین وظیفه ما است و باید زندگی این بزرگان در قالب یک کتاب به نسل جدید منتقل شود تا برای آنان درس آموز باشد.
نماینده ولی فقیه در استان سیستان و بلوچستان با تاکید بر مطالعه در زندگی عالمان دینی گفت : زندگی عالمان دینی الگوی کاملی برای ما و نسل های آینده است چرا که آنان زندگی دنیوی را مزرعه آخرتشان می دانستند و باید چنین زندگی و آموزه هایی سرمشق زندگی ما باشند.
آیت الله حاج شیخ ابوالحسن ایازی در سال ۱۳۱۰ هجری شمسی در رستمکلا از توابع شهرستان بهشهر به دنیا آمد و مراحل ابتدایی تحصیل را در محضر پدرش مرحوم آیت الله حاج شیخ حیدر ایازی گذراند.
علامه ایازی سپس وارد حوزه علمیه کوهستان شد و در محضر آیت الله کوهستانی کسب فیض کرد و مدتی هم در حوزه علمیه ساری به فراگیری علوم حوزوی پرداخت و پس از آن به حوزه علمیه قم سفر کرد و از محضر آیات عظام بروجردی، امام خمینی و علامه طباطبایی بهره برد.
وی پس از ۱۲ سال تحصیل در مکتب این بزرگان بنا به پیشنهاد استادش آیت الله کوهستانی به حوزه علمیه نجف اشرف رفت و هشت سال در جوار بارگاه امیر دل ها، حضرت علی (ع) از محضر بزرگانی چون آیات عظام سید محسن حکیم ، سید ابوالقاسم خویی ، سید محمود شاهرودی ، میرزا باقر زنجانی و میرزا هاشم آملی بهره برد.
آیت الله حاج شیخ ابوالحسن ایازی پس از سال ها مجاهدت در امور دینی و تربیت طلاب فراوان در حوزه علیمه رستمکلا یکشنبه ۲۶ اسفند ماه ۱۳۸۰ برابر با دوم محرم الحرام ۱۴۲۳ بر اثر بیماری دار فانی را وداع گفت.
دو فرزند این عالم ربانی به نام های حجت الاسلام محمدرضا ایازی و محمد جواد ایازی نیز دار فانی را وداع گفتند.
محمدرضا ایازی مدتی مدیرکل دادگستری استان گلستان بود و محمدجواد هم مدیریت حوزه علمیه جعفریه رستمکلا را بر عهده داشت.
یه گزارش ایرنا، روحانیون استان مازندران در طول جنگ تحمیلی خوش درخشیده و پیشتار بودند و تنها لشگری که گردان مستقل روحانی داشت لشگر عملیاتی ۲۵ کربلا بود.
از ۱۰ هزار و ۴۰۰ شهید استان مازندران ۴۰۰ نفر از طلاب و روحانیون بودند و با توجه به جمعیت آن روز روحانیون در زمان جنگ ، روحانیون پیشتاز و پیشگام بوده اند.
بهشهر در شرق مازندران واقع است و رستمکلا از شهرهای این شهرستان است.
ایرنا

دیدگاه های این مطلب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *