سرمشق الفبای دموکراسی/محمدعلی فتح اللهی

انتخابات تجلی اراده ی ملی است ،برای گزینش الیت سیاسی ، فرهنگی ، اقتصادی. در این عرصه است که ملت با یک خرد جمعی مصلحت عمومی را رقم میزند و با یک تصمیم نهایی برگزیده ی خود را برای مدت چهار سال معرفی میکند .

انتخابات ریاست جمهوری اسلامی ایران تا چند روز آینده و با اعلام نهایی نظر شورای نگهبان قانون اساسی به آخر خط خود خواهد رسید و دوازدهمین دوره ی ریاست جمهوری با آن آغاز میشود .

انتخاباتی که به فرموده ی رهبر فرزانه ی انقلاب : روز انتخابات برای جمهوری اسلامی روز جشن و شادی و شور است برنده ی اصلی ملت ایران و نظام جمهوری اسلامی است .
اما آنچه پس از برگزاری انتخابات و مشخص شدن رئیس جمهور منتخب ، جلوه گر شد پیام تبریک جناح ها و رقیبان به رئیس جمهور منتخب و پیام هایی که طرفداران آنها با دادن شاخه گل هایی در مراسم جشن و پایکوبی به جناح اصلاح طلب نمایان است . مواردی که در شهر های قم و چالوس رقم خورد بیانگر آن است که رقابت پس از برگزاری انتخابات جای خود را به همبستگی و تلاش برای رشد و ارتقای ایران اسلامی میدهد ، این سبقه در گذشته هم وجود دارد ،در انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۷۶ نیز شاهد تبریک زودهنگام جناح رقیب و پذیرش شکست در انتخابات و شاهد برخورد منطقی و قبول قاعده ی دموکراسی از همه ی طیف ها بودیم اما صد افسوس که در جریان انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۸۸ گروهی با خدشه وارد کردن به اصل انتخاب مردم و با اردوکشی خیابانی و خارج شدن از ضوابط و قانون ، هشت ماه کشوررا درگیر مسائل حاشیه ای کردند که هزینه ای عظیم بر نظام اسلامی وارد شد ، انتخاباتی که میتوانست نقطه ی اتکا و قوت برای دولت مردان در رویارویی با مسائل مهم جهانی شود با عملکرد اصحاب فتنه موجب سوختن این فرصت استثنائی شد .

چناچه پذیرش منطقی نتیجه انتخابات کنونی نیز از طرف همه ی جناح های سیاسی قطعا موجب همبستگی و یک پارچگی ایران اسلامی و کمک به رئیس جمهور منتخب برای پیش برد اهداف نظام اسلامی خواهد شد ، پذیرشی که اصلاح طلبان باید از آن سرمشق بگیرند و بیاموزند که درصورت پیروز نبودن ، الفبای دموکراسی و قاعده ی بازی را رعایت کنند.

محمدعلی فتح اللهی
دانشجوی دکترای علوم سیاسی

دیدگاه های این مطلب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *