چه کسی نمره ی انضباط مدیریتی صفر یا بیست می خواهد؟؟؟اسماعیلی ارمی

ﺳﺎل ﻫﺎ ﭘﻴﺶ، آن زﻣﺎن ﻛﻪ همه ما ﺷﺎﮔﺮد ﻣﺪرﺳﻪ ﺑﻮدم، درهرﺳﺎﻋﺖ قبل از آمدن معلم،مبصر کلاس تخته سبز کلاس را به دو قسمت تقسیم می کرد و بالای هر طرف آن می نوشت:«ﺧﻮب ﻫﺎ» و ﻃﺮف دﻳﮕﺮ آن ﻣﻲﻧﻮﺷﺖ: « ﺑﺪﻫﺎ»

ﺑﻌﺪ از ﻧﻮﺷﺘﻦ اﻳﻦ دو ﺳﺮﻓﺼﻞ، ﻛﺎر ﻣﺒﺼﺮ اﻳﻦ ﺑﻮد ﻛﻪ ﭼﺸﻢ ﺑﻪ شاگردان کلاس ﺑﺪوزد و با چرخاندن چشم تیزبین خود «ﺧﻮب ها» را از «ﺑﺪها» ﺗﻤﻴﺰ دﻫﺪ و دو ﺳﺘﻮنِ روي ﺗﺨﺘﻪ ﺳﻴﺎه را ﭘﺮ ﻛﻨﺪ. ﺗﻤﻴﺰدادن «ﺧﻮبﻫﺎ» از «ﺑﺪﻫﺎ» ﻛﺎر آﺳﺎﻧﻲ ﺑﻮد:
ﻫﺮﻛﺲ دﻫﺎن ﻣﻲﮔﺸﻮد و ﺣﺮف ﻣﻲزد «ﺑﺪ» ﺑﻮد و ﻫﺮﻛﺲ دﻫﺎن ﻣﻲﺑﺴﺖ و ﺧﺎﻣﻮش ﺑﻮد «ﺧﻮب» ﺑﻮد، ﺑﻪ ﻫﻤﻴﻦ ﺳﺎدﮔﻲ!

اﻳﻦ ﻣﺎﺟﺮا، ﺑﺎ ﻫﻤﻪ ي ﺳﺎدﮔﻲ اش، ﻧﻤﻮﻧﻪ اي ﺑﻮد از ﻃﺮز ﻓﻜﺮﻛﻼن در ﺟﺎﻣﻌﻪ ي آن روزکلاس درس و امروزجامعه ی ما، سکوت مدیران در جامعه امروز ما «خوب» تلقی می شود و گفت و گو و حرف زدن و انتقاد کردن،پیگیر شدن ،علت خواستن از زیردستان هَمهمه و سرو صدا «بد» تلقی می شود.
باورغلط از مدیر«خوب»، مدیرمطیع،آرام و سربه زیراست ،که سرش به کار خودش گرم است و پا را از گلیم خویش بیشتر بیرون نمی کشد است و اگر کسی این الگو مدیریتی را رعایت نکند، کنجکا وی کند سوال بپرسد، روش های مدیریتی جدید ایجاد کند، به دنبال ایده ها و فکرهای جدید باشد، پیگیر و دقیق و تعهد سازمانی را به روابط انسانی (خوشنود نمودن نزد دیگران) ترجیع دهد، آدم ماجرا جو و دردسر سازی تلقی می گردد.
علم مدیریتی امروز در حرکت و پویا است،زمان قابل توقف نیست و هیچگاه باز نمی ایستد این روزها دوره ی دیگری است،دوره انقضای عمر جوامع مدیریتی بسته و سر به زیر و مصلحت اندیشی!
در دهکده جهانی امروز مدیران ما باید با تمام توان وتلاش و پیگیر امور، به دنبال راهکارهای جدید مدیریتی بوده و ترسی از آن نداشته باشند که اگر حرکتی انجام دهند دیگران از آنان انتقاد کرده و نامشان را در لیست «بدها» بنویسند،یقیناً کسی که مشقی می نویسد حتماً چند غلط املائی دارد،قطار ایستاده را کسی جرائت سنگ انداختن ندارد اما قطار در حال حرکت و شتابان را سنگ باران می کنند .
آنچه که امروز می بایست در جامعه ما نهادینه گردد،تغییر باور صاحب نظران نسبت به این دیدگاه : ساکت بودن و آرام نشستن و جلب رضایت تعداد افراد معدود برای «خوب» بودن وکسب نمره بیست ،بلکه این باور را تقویت نمائیم که مدیرانی که برای رسیدن به اهداف عالی سازمان،تعهد سازمانی داشته و ضوابط را بر روابط (خوش رقصی) ترجیح می دهند و به دنبال بَه بَه و چَه چَه دیگران نیستند را باور نمائیم و از مبصران کلاس درس نهراسیم که شاید اسم ما را در لیست «بدها» نوشته و نمره صفر دهند. بلکه باید به مبصران امروز بقبولانیم که کسانی که با تلاش و کوشش و پیگیری خود به دنبال اهداف عالیه سازمان و موفقیت سیستم خود هستند و خود را هزینه دستگاه نموده و از جان و زندگی خود مایه گذاشته را در لیست «خوب ها »نوشته و نمره بیست دهیم.انشا اله


(ابوالقاسم اسماعیلی ارمی،کارشناس ارشد مدیریت و برنامه ریزی آموزشی)

دیدگاه های این مطلب

3 نفر دیدگاه خود را در مورد این خبر بیان کردند. شما نفر بعدی باشید

  1. سلام عالی بود تشکر ویژه

  2. زیبا بود! استفاده بردیم! باتشکر از برادر بزرگوارم!استاد ومعلم ارزشمندشهرمان آقای ابراهیمی عزیز!

  3. همکار فرهنگی شما در گفت:

    سلام عرض ارادت،مدیریت منظم و سیستمی و پیگیر و جلوگیری از بی نظمی و هرج مرج اولین مولفه موفقیت در کلیه حوزه های اقتصادی ،اجتماعی، وآموزشی جوامع محسوب می شود.
    که متاسفانه در جوامع جهان سوم کمتر به آن توجه شده است و باعث فروپاشی سیستم های اداری ما شده است.با تشکر از مطالب علمی شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *