نوروز، میراث ماندگار در روستای سفیدکوه نکا/تصویر

حفظ آداب و رسومات سنتی از جمله آیین نوروزی سفیدکوه را نسبت به دیگر نقاط کشور و مازندران متمایز نموده است.
به گزارش نیکا خبر؛این سنت چند روز قبل از تحویل سال با انجام و ادای رسوم مختلف و متنوع آغاز می شود. که اهم آن به شرح ذیل می باشد:
خانه تکانی و شستشوی لباس ها و لحاف ، نو و زیبا کردن نمای خانه های قدیمی با گل مالی و حاشیه گیری و غبارروبی که خانه ها را آماده میزبانی در نوروز میکند.

۲. یکی از رسومات محل ، شخم زدن زمین توسط گاوهای نر در روز عید و سپس تا ۷  روز است که هر چه از روز عید فاصله میگیرند مقدار کار را بیشتر میکنند تا گاوها آماده برای شخم زدن شوند . یکی از موضوعات قابل توجه در آئین مردم مازندران شروع شخم و کشاورزی در روزهای مبارک و خوش یمن سال است لذا مردم به دلیل اعتقاد به مبارکی نوروز ، در این ایام کار کشاورزی را آغاز میکنند
 پختن نان محلی معروف به (خشکه نون) با ترکیبی از آرد ، ماست ، تخم مرغ ، شیر محلی و روغن حیوانی و افزودنیهای دیگر و همچنین پخت سمنو و انواع شیرینیها مثل جریز ، حلوا ، کیک و … که برای رونق و زیبایی سفره عید انجام میشود.
فرزندان خانواده از اقصی نقاط کشور جهت ادای احترام به والدین و بر پا داشتن آیین نوروز به روستا بر می گردند.
 غروب آخرین روز سال معروف به عرفهی سال نو اهالی محل به یاد گذشتگان و عزیزان خود طعامی را که غالباً فسنجون می باشد طبخ نموده و به منازل همسایگان و اهالی می برند.
 بر اساس سنت کهن ما ایرانیان، اهالی روستا در هنگام غروب خورشید ، مشعل هایی در چند نقطه از حیاط منازل روشن می کنند.


 یکی از سنت های زیبا ، انتخاب شگون (مادرامه) بین اهالی منزل با مراجعه و استخاره از قرآن می باشد که مادرامه پیام آور نیک بختی و شادمانی برای سال جدید است که در واپسین لحظات سال قدیم به مسجد یا بیرون از خونه رفته تا سال تحویل شود.

۸. ثانیه های قبل از تحویل سال ، تفنگ ها آماده شلیک به هر چه زشتی و پلیدی می شود و همزمان با تحویل سال توسط تفنگداران محل شلیک هوایی انجام می شود.

۹. با تحویل سال و شلیک تفنگ، شگون با گفتن  (یا الله ) و در دست داشتن قرآن، اجازه ورود به منزل را از بزرگ خانواده  می گیرد و وارد می شود.

۱۰. با ورود شگون،  بازار روبوسی اعضای خانواده گرم می شود و به رسم همیشگی ، با بوسیدن قرآن ، هدایایی را متبرک به آیات نور به شگون با هدف رونق  زندگی و افزایش رزق و روزی در سال جدید داده می شود.

۱۱. سپس با حضور اعضای خانواده در کنار سفره هفت سین، آیاتی چند از کلام الله مجید قرائت می شود و پدر خانواده ، سالی پر خیر و برکت و توام با سلامتی و سعادت برای خانواده آرزو می کند.

۱۲. بر اساس رسم قدیمی ، ابتدا کلیه اهالی محل به دیدار خانواده هایی که عزیزی را در سال قبل از دست داده اند می روند و ضمن گفتن تبریک سال نو و آرزوی رحمت و مغفرت برای تازه گذشته ،از خانواده های داغدار میخواهند تا لباس نوروزی را جایگزین رخت عزا نمایند .

۱۳. سپس به دیدار ریش سفید یا کهن سال ترین فرد محل رفته و بر اساس توافق از بالا یا پایین محل دیدار جمعی و خانه به خانه آغاز و صله رحم که از سفارشات دین مبین اسلام هست را به خوبی به جا می آورند.

۱۴. از نکات بسیار جالب توجه  ، بزرگان و ریش سفیدان محل به بیان خاطرات شیرین قدیم می پردازند و موجی از شور و نشاط ایجاد می شود.

۱۵. در منزل هر یک از اهالی محل ضمن بازگویی خاطرهای شیرین از صاحب خانه، میزبان به هریک از مهمانان یک عدد تخم مرغ محلی و عموماً رنگ شده عیدی می دهد.

۱۶. جوانان محل به رسم به جامانده، به بازی « مرغانه جنگی» یا جنگ تخم مرغ با شور مضاعفی می پردازند  که تبحر و مهارت افراد صاحب تجربه ، عایدی بیشتری را نصیب آنان می کند.

۱۷. با پادرمیانی ریش سفیدان و بزرگان روستا چنانچه کدورتی بین برخی از اهالی محل باشد در روز عید به صلح و صفا می انجامد.

۱۸. پس از دید و بازدید به زیارت اهل قبور و آرامگاه محل رفته و با اهدای حمد و سوره یاد و خاطرشان را گرامی می دارند.

۱۹. در پایان به مسجد محل رفته و نماز جماعت بر پا نموده و با صرف ناهار یک روز به یاد ماندنی خلق کرده و سالی پر از نشاط را آغاز می نمایند.

بی شک حفظ آداب و رسوم و آیین نیاکان ما و انتقال آن به نسل های بعدی از وظایف همهی ما بوده و گرامی داشت میراث معنوی این مرز و بوم جانمایه حفظ فرهنگ و خرده فرهنگ غنی ایرانی – اسلامی است.

 تهیه و تنظیم: یونس محمودی سفیدکوهی- نوروز ۱۳۹۶ هجری خورشیدی

شایان ذکر است :روستای  سفیدکوه در منطقه ییلاقی و خوش آب و هوای هزار جریب در کیلومتر ۶۰ شهر نکا واقع شده است.

دیدگاه های این مطلب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *