نقش آموزش و پرورش در کنار فضای مجازی و خانواده در تربیت اسلامی فرزندان

از آنجایی که در دین اسلام و براساس آیات قرآن تربیت را مقدم بر تعلیم می‌داند، وجود چنین بینش عمیق در اسلام موجب شد تا در ساختار جدید آموزش وپرورش بعد از انقلاب تربیت انسان های مومن و فداکار و متعهد و متخصص از اهم اهداف باشد.

بدون شک، پس از انقلاب، شاهد تغییراتی در بدنه هر کشور هستیم و در این زمینه کشور ایران نیز از این موضوع جدا نبوده است.

به همین دلیل بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، کشور به ویژه نظام آموزشی و پرورشی ایران به شدت نیازمند تغییر اساسی بود و تا بتواند همسو با تاثیرات انقلاب اسلامی رسالت خود را در تعلیم و تربیت آینده سازان ایران اسلامی مطابق با اهداف و آرمان های مکتبی با برنامه ریزی صحیح ، زمینه لازم برای تربیت درست را فراهم کند.

از آنجایی که در دین اسلام و براساس آیات قرآن تربیت را مقدم بر تعلیم می‌داند، وجود چنین بینش عمیق در اسلام موجب شد تا در ساختار جدید آموزش وپرورش بعد از انقلاب تربیت انسان های مومن و فداکار و متعهد و متخصص از اهم اهداف باشد.

ابوالقاسم فرجی کارشناس مسائل مذهبی در گفت‌و‌گو با خبرنگار ما، با بیان اینکه جوانان بخش مهمی از افراد جامعه هستند که در نزد دوستان و دشمنان هر ملت، جایگاه و اهمیت ویژه‌ای دارند، گفت: این گروه به ویژه متخصصان و شایستگان آنها عامل تحول‌های بزرگ فرهنگی، سیاسی و اقتصادی کشور هستند.

وی تصریح کرد: به همین دلیل دشمنان برای جلوگیری از پیشرفت ملت‌ها، ابتدا به سراغ جوانان آنها می روند تا با ایجاد سرگرمی های فریبنده آنها را از رشد باز بدارند تا زمینه سلطه بر آنها را فراهم کنند.

این کارشناس مذهبی با اشاره به اینکه همه باید با درک درست جایگاه جوانان و حساسیت و نیازهای آنها،برای رشد معنوی، علمی و بالندگی‌شان، کمک کنند، خاطرنشان کرد: این راه سلامت و رشد جامعه را فراهم می‌کند و این عبادتی بزرگ است.

فرجی افزود: امروز دنیا به سوی اسلام حرکت کرده است و با توجه به اینکه دنیای غرب زن را به ابتذال کشید، به برکت انقلاب اسلامی زن ایرانی در راه بسیار مناسبی قرار دارد و می‌تواند در میدان‌های مختلفی مانند علم وارد شود در حالیکه دین، عفاف، تقوا، وقار و متانت را حفظ کرده باشد.

وی با اشاره به اینکه نخستین چیزی که در اخلاق این جوانان و اجتماع می‌تواند موثر باشد به دین و قرآن استناد می‌شود که خداوند رمز موفقیت در تبلیغ دین را اخلاق نیکو می‌داند، گفت: پیامبر فرمود برای رواج اخلاق اسلامی مبعوث شدم، بنابراین اخلاق نیکو مهم‌ترین عامل بعثت پیامبر است.

این کارشناس خاطرنشان کرد: زمانی که اخلاق در جامعه ای حاکم باشد نظم و برنامه ریزی حاکم می شود و نتیجه این امور موفقیت در فعالیت‌ها و پایبندی به اصول است.

فرجی افزود: در جامعه اسلامی باید تلاش شود اخلاق را گسترش دهیم و نامگذاری این روز برای تربیت افراد اسلامی بسیار مهم و ضروری بود.

وی با بیان اینکه آموزش و پرورش نقش مهمی در تربیت فرزندان دارد، گفت: باید در کنار آموزش، پرورش نیز جدی گرفته شود که متاسفانه گاهی مواقع، پرورش فقط یک نماد است و به زنگ های مناسبت‌های مختلف ختم می شود.

عباس جعفری کارشناس مسائل مذهبی نیز در گفت‌و‌گو با خبرنگار ما، اظهار کرد: خانواده‌ای که در آن تعالیم اسلامی معنا نداشته باشد، بنیان سستی دارد.

وی با بیان اینکه اسلام به تحکیم خانواده اشاره می‌کند که در این زمینه تربیت متناسب با آن بسیار مهم است، گفت: آموزش و پرورش که کلیددار این موضوع است باید خود در خط مقدم این عرصه با قدرت ورود و بهترین شکل ممکن نقش خود را اجرا کند.

این کارشناس مذهبی افزود: رونق دین و مذهب در مدارس و به ویژه در تعالیم دینی می‌تواند نسبت به گسترش و دستیابی به اهداف تربیتی دینی و اسلامی تاثیرگذار باشد.

امور تربیتی نهادی اضافه در داخل مجموعه آموزش و پرورش نیست بلکه آموزش و پرورش در کنار هم می توانند هم تکمیل کننده شناخت استعداهای دانش آموزان باشند و هم اینکه بستر فعالیت های دبیران و مربیان را برای آموزش و تربیت صحیح اسلامی و انقلابی آماده کنند و در این میان نباید از نقش تاثیرگذار فضای مجازی و خانواده ها نیز گذشت.

گلوگاه ما

دیدگاه های این مطلب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *