احمدی:سد گلورد در تولیت شهرستان نکا می باشد+تصویر

سد گلورد نکا در ۴۲ کیلومتری جنوب شرقی نکا و میان رشته‌کوه‌های بلند و سر به فلک کشیده جنگل‌های نکا و در دهستان پی رجه بخش مرکزی نکا و در تولیت شهرستان نکا بوده و با آبگیری و تامین آب کشاورزی و آب شرب، به‌نوعی نجات‌بخش حیات و کشاورزی شرق مازندران است.
با آبگیری سد گلورد نکا می‌توان علاوه بر تامین آب کشاورزی و شرب در زمینه گردشگری و اقتصادی نیز منبع مناسبی برای مردم منطقه باشد.
به گزارش نیکاخبر:سد گلورد نکا ، با پیگیری های احمدی فرماندار شهرستان نکا، و به پشتوانه تخصص مهندسان و نیروهای داخلی و بومی، و با آبگیری در سال ۹۶، جان تازه‌ای به کشاورزی و اقتصاد شرق مازندران می بخشد.
فرماندار نکا در بازدید از سد گلورد بیان داشت: در سال‌های اخیر، بحران کمبود آب شرب در مناطق شرق مازندران و بروز سیلاب‌های متعدد در این مناطق، موجب آن شد تا رغبت مردم به آبگیری سد گلورد نکا افزایش یابد و با تزریق اعتبارات از سوی دولت تدبیر و امید ،باعث شد تا تسریع روند اجرای این طرح را شاهد باشیم.

احمدی افزود: براساس اعلام کارشناسان امر، نقش سد گلورد در کنترل سیلاب‌های منطقه، بسیار تاثیرگذار است و با بهره‌برداری از این سد بزرگ، شهر نکا و روستاهای پایین‌دست نیز در مقابله با سیلاب ایمن می‌شوند. که امیدواریم هر چه زودتر این امر محقق شده و شاهد شکوفایی همه‌جانبه در نکا و شرق مازندران باشیم.
نماینده عالی دولت در این شهرستان با اشاره به سد گلورد نکا اظهار داشت: سدی که قرار است تشنگی زمین‌های دشت شرق مازندران بکاهد، شبکه آبیاری و زهکشی آن اجرا شده و در آستانه آبگیری است، سدی که تبلور سازندگی ایرانیان و نمونه‌ای کامل از اراده جوانان ایرانی است که بدون واسطه هیچ تکنسین و مهندس خارجی، در دولت یازدهم به مرحله آبگیری نزدیک شده است.


این مسول ادامه داد: سد گلورد نکا از جمله سدهای مهم کشور است که غیر از آب مصرفی در بخش کشاورزی، در بخش آب شرب هم آبدهی مناسبی دارد .
فرماندار نکا هدف از اجرای سد گلورد نکا را مهار سیلاب‎های رودخانه نکا، تامین آب کشاورزی و شرب مردم منطقه، ایجاد گردشگری و تولید برق عنوان کرد و گفت:‌ دولت تدبیر و امید دکتر روحانی ، تعهد تامین اعتبار برای سد گلورد را فراهم کرده تا در زمان موعد اعلام شده، این سد به آبگیری برسد.
احمدی افزود: سد گلورد سومین سد مهم استان مازندران بعد از سدهای البرز و شهید رجایی است که ساخت آن، گواه خلاقیت ایرانیان در امر آبادانی ایران با حضور مهندسان متعهد و متخصص داخلی ماست که به تجلی‌گاه استعدادها و مدیریت استفاده از مواهب خدادادی، برای آبادانی ایران عزیز تبدیل شده است.

این مسول تاکید کرد: با آبگیری سد گلورد و مشروب شدن زمین‌های کشاورزی سه شهرستان بهشهر، نکا و گلوگاه، شکوفایی مناسبی در منطقه اتفاق می‌افتد و همچنین تامین آب شرب بخشی از نکا و بهشهر تامین شده و علاوه بر رونق کشاورزی، شاهد رونق صنعت گردشگری، توریسم، رونق اقتصادی و کاهش بیکاری در منطقه خواهیم بود.
شایان ذکر است: سد گلورد نکا در ارتفاع ۶۴۰ متری از سطح آب‌های آزاد، بر روی رودخانه نکا در نزدیکی روستای گلورد و در ۴۲ کیلومتری جنوب شرقی نکا قرار گرفته است که از نوع سنگ‌ریزه‌ای با رویه بتنی است و ارتفاع آن از پی ۱۱۳ متر، رقوم تاج سد ۷۳۹ متر، عرض کل سد در پی ۳۷۰ متر و طول تاج سد ۲۷۰ متر است.
مساحت حوزه آبریز این سد به وسعت یک‌هزار و ۴۸۰ کیلومتر مربع است که ۲۵ هزار هکتار اراضی کشاورزی دشت نکا و بهشهر از آب آن مشروب می‌شود و همچنین تامین ۳۶ میلیون متر مکعب از آب شرب شهرهای پایین‌دست نکا، بهشهر و گلوگاه هم از دیگر اهداف مورد نظر این سد است.

دیدگاه های این مطلب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *