در انتخابات شورای شهر به لیست رأی بدهیم

آهنگ پنجمین دوره انتخابات شورای اسلامی در حال نواختن است . تجربه چهار دوره مدیریت شهری با نظارت و سیاستگذاری شورای اسلامی شهر تجربه کمی برای انتخاب کنندگان و انتخاب شوندگان نیست. اگرچه نهاد شوراها بدون وجود احزاب تجربه موفقی برای سیاست ورزی نیست اما اینجا ایران است با تجربه مردم سالاری از جنس ایرانی.
شهروندان ایرانی در چهار دوره زندگی مدنی با شورای اسلامی شهر بخوبی با آسیب ها، عارضه ها و توفیقات این نهاد برآمده از اراده ملت آشنایی پیدا نمودند.
یکی از آسیب ها و عارضه های مترتب بر نهاد شورا پیش از انتخابات ، کاندیداتوری فردی و انتخاب فردی از سوی شهروندان می باشد یعنی هم نامزدی فردی اشتباه است و هم انتخاب فردی یک اشکال!چرا که شورا یک نهاد جمعی می باشد و اعضای آن باید بصورت جمعی کاندیدا و بصورت جمعی انتخاب شوند.
بی تردید کارایی و اثربخشی یک تیم منسجم و هماهنگ در اداره امور شهر بیشتر از شورای چند پاره با اندیشه ها و سلیقه های متضاد می باشد. اختلاف دیدگاه خوب است اما تضاد در یک تیم باعث فروپاشی آن می گردد.
برهمین اساس از کلیه کسانی که قصد نامزدی برای انتخابات شورای اسلامی شهر را دارند باید خواست ابتدا یک تیم و یک لیست تشکیل دهند و با ارائه برنامه و مانیفست منسجم و مشترک وارد کارزار انتخاباتی شوند وگرنه یقین بدانند در صورت راهیابی به پارلمان شهری هم موفیقت چندانی نخواهند داشت.
روی دیگر سکه تشکیل یک شورای موفق و منسجم با گروه های مرجع و جریان های سیاسی و اجتماعی می باشد . گروه های مرجع و موثر هم می توانند با پیشنهاد یک لیست منسجم به شهروندان در انتخاب شورای هماهنگ کمک نمایند و راه را بر فرد گرایی و تک محوری ببندند.
یکی از عارضه های مزمن ادوار گذشته شوراها ،فرد گرایی بوده چرا که افراد با روش ها و سلیقه های بعضا متضاد و هزینه های گزاف وارد شورا گردیده ولیکن در ادامه با چالش و دردسر ناهماهنگی مواجه می شدند.
شورای اسلامی شهر به سان یک ماشین و سیستم می ماند و باید بین اجزای سیستم همکاری منطقی وجود داشته باشد و اگر این تعادل و تعامل برقرار نشود باعث کندی حرکت ماشین و عدم کارآیی آن می شود و این یعنی اتلاف منابع و فرصت سوزی.
نگارنده از دوستداران خدمت در شورای اسلامی شهر و شهروندانی که مایل به تشکیل شورای اسلامی شهر موثر و موفقی هستند دعوت می نماید مثل کشورهای توسعه یافته شانس خود را روی ساخت یک تیم هماهنگ تجربه کنند.
شورای شهر تیم ستارگان پیشکسوت برای یک بازی نمایشی و خیریه نیست که از نقاط مختلف بازیکن جمع کند. بلکه قرار است برای یک دوره چهارساله در لیگ شهری نقش آفرینی نماید . ازاین رو شهروندان باید در نقش مربیان دلسوز و هوشیار بازیکنانی موثر و حرفه ای جذب و تیم سازی نمایند تا در پایان فصل چهارساله کارنامه ای رضایت بخش داشته باشند.

سید هاشم طباطبائی

دیدگاه های این مطلب

5 نفر دیدگاه خود را در مورد این خبر بیان کردند. شما نفر بعدی باشید

  1. به امید آنروز

  2. علیپور فرهنگی نکا در گفت:

    دقیقا موافقم . انشاءالله مردم کمک کنند و از تعصبات و نگاه های فامیلی و قبیله ای به نگاه کلان تر یعنی انتخاب افراد موثر را در لیست رای دهند

  3. آقای حاج سید هاشم جانا که حرف دل را زدی اما کو حرف شنوا ؟ اگر در انتخاب اعضای شورای شهر کمی بصیرت به خرج دهیم و از انتخاب قومی و قبیله ای پرهیز کنیم می توانیم در آبادانی شهر ولایت مدار سهیم باشیم …

  4. با سلام

    اگر جمی کاندیدا شوند و پس از رای آوری دسته جمعی بخور بخور کنند، چطور جلوی یک جمع قوی رو بگیریم؟؟؟؟؟

  5. خودت دنبال چی هستی که به دیگران توصیه می کنی کار جمعی کنن از این نمد برای خودت کلاه می بافی باف عزیزم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *