امام جمعه نکا: نماز در ادارات جدی گرفته شود / تصویر
تاریخ انتشار خبر : ۹۵/۰۹/۲۷
نماز عبادی سیاسی و وحدت آفرین جمعه در مصلای امام خمینی و به امامت آیت الله محمدی لائییی برگزار شد .
در خطبه دوم نماز خطیب مصلای امام خمینی نکا به کارکنان دولت در دستگاههای اجرایی تاکید نمود تا نماز در ادارات جدی گرفته شود .
اداراتی که کارکنان آن متعهد به نماز باشند، نه یک نماز صوری آنچنانی، آن اداره کارکرد بهتری دارد، رضایت مردم را بهتر جلب میکند، کار مردم را بهتر پیش میاندازد، اختلاس و دزدی و کم کاری و سوء استفاده در اداره کمتر خواهد بود. پس بنابراین اگر میخواهیم ادارات ما سالمتر باشند باید در ادارات نماز جدی گرفته شود.
بخصوص آموزش و پرورش باید مسئله نماز را جدی بگیرد. کاری کنیم نه نماز چهره اجبار داشته باشد برای دانش آموزان و نه نماز ترک شود. می توانیم کاری کنیم که انها را با فهم و درک و زبان خودشان آنها را روشن کنیم که خیرشان در نماز است و شوق نماز را در آنها ایجاد کنیم./ والسلام
متن کامل خطبه دوم نمازجمعه به امام آیت الله محمدی لائینی امام جمعه در جمع نماز گزاران مصلای امام خمینی شهرستان نکا
همه شما خوبان در عزای پیغمبر و اهل بیتش عزاداری کردید و ناراحت بودید. در شادی آنها مثل امروز و امشب و فردا، خوشحال و شاد هستید و مراسم جشن می گیرید. همه شما و خودم را به بهترین عیدی که از طرف آنها برای ما خواهد بود سفارش میکنم و آن هم تقواست. اگر کسی در زندگی باتقوا بود، بداند که عیدی خوبی به او رسیده. باید چنین عیدیهایی از خدا بخواهیم.
خدایا در سالروز ولادت پیامبر(ص) و امام صادق(ع) به ما تقوا عنایت بفرما.




اینجوری باید دعا کنیم. واقعا هرکس از خدا تقوا خواست، بهترین چیز را خواسته و هرکه تقوا دارد بهترین چیز را دارد.
یکی از فلسفههای ظهور حضرت حجت(عج) همین است که یک وحدت جهانی براساس تقوا ایجاد می کند «این جامع الکلمة علی التقوی» تمام مردم را بر محور تقوا جمع می کند. وحدت و انسجام حول محور تقواست. بنابراین بیاییم با تقوای خودمان این دو مولود عزیز را خوشحال کنیم و از خدا هم عیدی خودمان را بخواهیم که تقواست. آنهایی که دارند بیشتر شود و آنهایی که ندارند، تقوا پیدا کنند.
سالروز خجسته میلاد پیامبر بزرگوار اسلام است، امشب و فردا و همزمان است با ولادت فرزند بزرگوارش، رئیس مذهب، امام صادق(ع). تبریک عرض میکنیم خدمت همه شما بزرگواران و از زبان همه شما به محضر شریف آقا امام زمان(عج)عرض تبریک و تهنیت داریم.
اگر تقوا داشته باشیم و با زبان تقوای خودمان خدمت آقا تبریک بگوییم، خوشحالتر خواهد شد.
علی(ع) فرمود: خدا فردی و موجودی را برتر و بهتر از پیغمبر خلق نکرد.
بنابراین ما واقعا در آستانه یک عید و یک جشن بسیار بزرگی قرار داریم و واقعا جای تبریک و تهنیت است.
روز اخلاق و مهرورزی است. سالروز ولادت پیغمبر(ص)، چون پیغمبر نمونه کامل اخلاق «و انک لعلی خلق عظیم» از این جهت امروز را به عنوان روز اخلاق و مهرورزی نامیدند. در سالروز ولادت پیغمبر آیا اخلاق جامعه ایرانی ما بهتر میشود؟ آمار بگیریم که در روز شنبه ایا خشونت و جنگ و دعوا، شکایت به دادگستریها، تقاضای طلاق و.. کم میشود یا نه؟ اگر اینطور باشد نشان دهنده این است که ما واقعا احترام گذاشتیم به پیغمبر.
روز ایمنی حمل و نقل و رانندگان است. واقعا رانندگان قشر زحمتکشی هستند. بخصوص کسانی که در بیابانها شبها و روزها و هفتهها از خانه و زندگی دور هستند. اینها کالاهای انسانها را حمل و نقل می کنند، مسافران را جابجا می کنند. اگر اینها بخوابد چقدر وضع کشور مختل میشود. پس اینها واقعا زحمت میکشند و از زحماتشان باید تشکر کنیم. نه تنها رانندگان بیرون، رانندگان شهری هم همینطور هستند. کسانی که تاکسی دارند و امثال اینها، مسافران و کالاهای شهری را حمل و نقل می کنند. اینها قشر زحمتکشی هستند و باید امنیت آنها حفظ شود. بخشی از امنیت برمی گردد به احتیاط آنها. خود اینها باید اهل احتیاط باشند. باید نمونه رانندگی باشند چون کارشان است. کسانی که شغلشان رانندگی نیست تخلفاتی دارند ولی یک مورد هم نباید داشته باشیم کسی که شغلش رانندگی است، تخلف داشته باشد یا تصادفی باشد که مقصر اینها باشند.
سالروز شهادت آیت الله دکتر مفتح و به همین مناسبت روز وحدت حوزه و دانشگاه است.
روز جهان عاری از خشونت و افراطیگری است. باید روز ولادت پیغمبر روز عاری از خشونت و افراگری باشد.
ما در آخرین روزهای هفته وحدت، امروز و فردا هستیم.
رهبر بزرگوارمان در پیام به ۲۵مین اجلاس نماز فرستادند. در فرازی از این پیام چنین آمده بود: همه همت گماریم نماز را در جایگاه شایسته بشناسیم و بشناسانیم و عمل شخصی خود را نیز به تناسب آن تعالی بخشیم.
روایت داریم از پیامبر بزرگوار اسلام که نماز، نسبت به دین مانند سر نسبت به بدن است. آیا بدن بدون سر معنا دارد و زنده است؟ نه. دین، دیندار و مسلمانی که نماز نخواند مانند تن بیسر است. پیامبر(ص) فرمود خیری نیست در آن دینی که در آن نماز نباشد. خود پیغمبر با آن مقام میفرمود نور چشم من در نماز است (نهج الفصاحه حدیث ۱۳۴۳).




بنابراین آقایان و خانمها، نماز را جدی بگیریم. شاید بفرمایید به نمازگزاران جمعه میگویید نماز را جدی بگیرید؟ اینها همه اهل نماز هستند. بله. نمازخوانها را هم باید سفارش کنیم که نمازشان را جدی بگیرند و نمازشان را اول وقت بخوانند. قرائت درست، آداب طهارت و وضو و غصل و تیمم درست باشد. اگر اینها مختل باشد، نمازهم بخواند نمازش درست نیست.
هم به این معنا که ما باید جدی بگیریم و نماز را اول وقت بخوانیم، در مسجد بخوانیم، آداب و نماز و حضور قلب درنماز را تمرین کنیم و داشته باشیم. هم شما به فرزندان و نوهها، خدا ببخشد انشاءالله، مسئولیت دارید در برابر آنها. چه بسا آدم نمازگزار نمازجمعهای که دخترش وضع حجابش آنطوری است، نماز نخواند، پسر و نوهاش وضع حجاب و نمازش آنگونه است، مسئولیتش مربوط به شماست تا حدودی.
در رابطه با حضرت اسماعیل، خدا در قرآن می فرماید: اهل خودش را همیشه سفارش به نماز می کرد. شما هم اهل و خانواده و نوههایت را هم سفارش کنید. یک نفر در نسل شما نباید باشد که نماز نخواند. یک نفر نباید باشد که حجابش ناجور باشد، یک نفر نباید باشد که معتاد و… باشد.
رزمایش محمد(ص) ۴ که بوسیله ارتش جمهوری اسلامی در یک پهنه بسیار وسیع انجام گرفته واقعا نشانه اقتدار این مملکت و قوای مسلح مملکت است که اینها بازدارنده دشمن از سوء نیت خواهد بود.
موضوع آخر در رابطه با وحدت است. امام بزرگوار ما فرمود خداوند تبارک و تعالی برای مومنانی که در خدمت اسلام هستند دو خاصیت نقل میفرماید. یکی اینکه بین خودشان محیط محبت است و با هم دوستند، «رحما بینهم» و در مقابل غیر، اشدّاء، در مقابل کفار و اجانب شدید هستند. (صحیفه امام جلد ۶ ص ۴۴۰)
پس مومنین، بین خود وحدت و انسجام و محبت دارند ودر مقابل بیگانگان هم سخت و سخت.
خدای بزرگ به همه ما سفارش فرموده «واعتصموا بحبل الله جمیعا» همه باید به ریسمان خدا چنگ بزنیم و وحدت داشته باشیم. با همدیگر نزاع و اختلاف نداشته باشیم. اگر اختلافهای سلیقهای است، اینها را نباید بدون کنترل رها کنیم که تمام زندگی ما را فرا بگیرد. حالا ده درصد اختلاف سلیقهای باشد و ما ۹۰ درصد در جوانب و مسائل دیگر با هم وحدت داریم.
یکی از نمونههای وحدت، وحدت حوزه و دانشگاه است. دانشگاهیان عزیز و حوزوزیان بزرگوار. اینها هم یکی از مصادیق وحدت است.
مقام معظم رهبری می فرماید: ثمره وحدت حوزه و دانشگاه، آبادانی دین و دنیای مردم است، وحدت حوزه و دانشگاه یعنی این. زندگی آنها (یعنی حوزویان) جهتگیری زندگی او را تصحیح می کند و اینها حرکات زندگی او را تسهیل می کنند. (۲۴/۹/۷۲)
ما هر کجا که وحدت داشتیم سود بردیم. پیروزی انقلاب اسلامی ما مرهون وحدت امت ما بود. در هشت سال دفاع مقدس این وحدت ما بود که کارساز بود. امروز هم اگر میبینیم که حلب آزاد میشود به لطف خداوند باز هم نشانه وحدت نیروهایی است که در حوزه مقاومت انجام وظیفه می کنند. این وحدت است که ماشین فتنه جنگی صهیونیستها و آمریکا را در حلب از کار انداخته و علی رغم تمام حمایتهای آنها، حلب آزاد شده و این آزادی پیام بسیار مهمی دارد و این وحدت است که در یمن دولت نجات ملی تشکیل میشود. یمن که دو سال زیر بمباران آل سعود و عوامل آمریکا و صهیونیستها هیچ حمایتکنندهای ندارد جز شما مردم ایران که شما هم دعا می کنید و کار دیگری از دست شما بر نمیآید. دور تا دور کشور یمن محاصره است یعنی نیروهای آمریکایی و نیروهای غربی هستند. نه هوایی و نه دریایی. زمینی هم که راه ندارد. شما فقط دعا کردید و آنها هم وحدت داشتند و ایستادگی کردند. ببینید چه نتیجهای گرفتند؟ هر جا که وحدت باشد دستاورد وحدت بسیار مفید است.




انگلیس در میان همه کشورها و دول غربی سابقه طولانی تری در ایجاد تفرقه و جنگ افروزی دارد. خبره این کار است. این وهابیت را او بوجود آورده. این بهائیت را او با همدستی بعضیها به وجود آورده، صهیونیستها و دولت غاصب اسرائیل را هم اینها اینجا کاشتند. این مرزهای کشور ما را اینطور تعیین کردند که همه کشورهای اسلامی که خورد شدند مرزهایشان مشکل دارند. طوری اینها را ترسیم کردند که همیشه کشورهای اسلامی در مرزها مشکل داشته باشند. الان در مرز افغانستان ما زمینهایی را به ما دادند که سرچشمههای آب آن( رود هیرمند) در افغانستان است. آنها آب دارند و خاک و زمین ندارند. طوری ترسیم کردند که همیشه استخوان لای زخم گذاشتند. چند روز قبل هم نخست وزیرشان در شورای همکاری خلیج فارس صحبت می کند، صحبت فتنهانگیزانه و می گوید: ایران خطر جدی در منطقه است، شما باید به فکرش باشید، ما شما را حمایت میکنیم در این زمینه و باید در مقابل ایران ایستاد و اینگونه حرفها. همیشه انگلیس یک چنین نقشی را داشته.
واقعا اینکه امام بزرگوار فرمودند آمریکا از شوروی و بدتر و شوروی از آمریکا بدتر و انگلیس از هر دو تا بدتر، همه از همدیگر بدتر، واقعا فرمایش بسیار بسیار خوبی است . گرچه انگلیس پیر استعمار و خبره تفرقه افکنی است اما امروز ابرقدرت استکبار آمریکاست و همه فریادها را باید روی آمریکا بکشیم با مرگ بر آمریکا. (مرگ بر آمریکا حضار).
در رابطه با نماز این نکته را تذکر دهم که واقعا در ادارات، باید مدیران و کارکنان محترم، به نماز عنایت داشته باشند. اداراتی که کارکنان آن متعهد به نماز باشند، نه یک نماز صوری آنچنانی، آن اداره کارکرد بهتری دارد، رضایت مردم را بهتر جلب میکند، کار مردم را بهتر پیش میاندازد، اختلاس و دزدی و کم کاری و سوء استفاده در اداره کمتر خواهد بود. پس بنابراین اگر میخواهیم ادارات ما سالمتر باشند باید در ادارات نماز جدی گرفته شود.
بخصوص آموزش و پرورش باید مسئله نماز را جدی بگیرد. کاری کنیم نه نماز چهره اجبار داشته باشد برای دانش آموزان و نه نماز ترک شود. می توانیم کاری کنیم که انها را با فهم و درک و زبان خودشان آنها را روشن کنیم که خیرشان در نماز است و شوق نماز را در آنها ایجاد کنیم./ والسلام





خلاصه خطبه اول
خطیب محترم جمعه، پس از حمد و ثنای الهی و صلوات بر پیامبر اکرم(ص) و ائمه طاهرین(ع)، همگان و خود را به امر مهم تقوا سفارش کردند. چیزی که پیامبر اکرم(ص) و امام جعفر صادق(ع) و ائمه را شاد میکند این است که ما در زندگی خودمان باتقوا باشیم. تقوا، هم دنیا و هم آخرتمان را حفظ میکند.
پیامبر اکرم(ص)، سیره گفتاریاش برای دعوت مردم چه بوده است؟ خداوند متعال در این باره میفرماید: «ادع الی سبیل ربک بالحکمه و الموعظه الحسنه و…» سه نکته را متذکر میشود: ۱ – دعوت از طریق حکمت. حکمت یعنی با زبان عقل و استدلال سخن گفتن. این برای خواص مردم بود. ۲ – موعظه. موعظه، کارکردن با احساسات مخاطب است موعظه برای عوام و توده مردم است عامه مردم حال و حوصله برهان و استدلال را ندارند. موعظه باید نیکو باشد. موعظه نیکو پنج ویژگی دارد:
خود موعظه کننده اهل عمل باشد و اگر عمل نکند هیچ اثری ندارد
خالی از برتری جویی باشد و دیگران را کوچکتر از خود نداند.
موعظه باید بااخلاص باشد. هدف این باشد که خدا را راضی کند و انگیزه دیگری نباشد.
در حضور دیگران نباشد و با آبروی افراد بازی نشود.
موعظه باید متناسب با افراد باشد و همه را نمیشود با یک زبان موعظه کرد.
۳ – پیامبر(ص) جدال احسن داشت. جدال احسن برای کسانی است که اندیشه غلط و افکار مخالف دارند. با اینها باید با اصول و افکار خودشان با آنها سخن گفت. امام صادق(ع) فرمود: جدال احسن یعنی با قرآن جدال کردن. نمونه بارز آن جدال احسن سوره یاسین است که فرمود: شخصی استخوان پوسیده را نزد پیامبر آورد و گفت چگونه خداوند این استخوان پوسیده را دوباره زنده میکند؟ فرمود: آن کسی که بار اول آن را آفرید، دوباره میتواند آن را زنده گرداند. پیامبر(ص) در عمل آنقدر تواضع و فروتنی داشت که برای مردم بسیار جادبه داشت. پیامبر(ص) تنهای تنها بود، ولی با اخلاق و رفتار نیکو، امتی بزرگ به وجود آورد.


























