آمانو به تهران سفر می‌کند

مدیر کل آژانس انرژی اتمی یکشنبه ۲۸ آذر برای گفت‌وگو درباره اجرای «برجام» به تهران سفر خواهد کرد
به گزارش نیکاخبر: «یوکیا آمانو»، مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، روز ۱۸ دسامبر (۲۸ آذرماه) برای گفت‌وگو با مقام‌های ایرانی درباره اجرای «برجام» به تهران سفر خواهد کرد.

نهاد دیده‌بان هسته‌ای سازمان ملل در بیانیه‌ای روز جمعه اعلام کرد: «این سفر بخشی از تماس‌های سطح بالا بین آژنس و ایران است. آمانو در تهران درباره اجرای تعهدات هسته‌ای ایران ذیل برجام رایزنی خواهد کرد.»

سفر آقای «آمانو» در حالی انجام می‌شود که مقام‌های ایران در روزهای گذشته تمدید ده ساله «قانون تحریم‌های ایران» در آمریکا را نقض «برجام» دانسته‌اند.

کنگره آمریکا اول آذرماه سال جاری این طرح را پس از تصویب برای «باراک اوباما»، رئیس‌جمهور آمریکا ارسال کرد. اوباما در مهلت ۱۰ روزه‌اش برای تصمیم‌گیری درباره ایران طرح آن را وتو نکرد تا به قانون تبدیل شود.

این در حالی است که مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که وظیفه نظارت بر حسن اجرای «برجام» را به عهده دارد، در آخرین گزارش فصلی خود در ماه گذشته پایبندی ایران به این توافق هسته‌ای را تأیید کرد.

آمانو علی‌رغم این تصریح کرده بود میزان ذخائر آب سنگین ایران اندکی از محدودیت‌های تعیین‌شده در توافق هسته‌ای فراتر رفته است.

با وجود این منابع دیپلماتیک مدتی بعد با استناد به گزارشی محرمانه از آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تصریح کردند ایران در راستای عمل به تعهداتش یازده متریک تُن از ذخائر آب سنگین خود را به خارج از کشور انتقال داده است.

گزارش محرمانه آژانس، همچنین با بیان اینکه «انتقال این میزان آب سنگین ذخائر آب سنگین ایران را به زیر ۱۳۰ تُن می‌رساند» تأکید شده که ایران به آژانس اطلاع داده که این محموله روز ۱۹ نوامبر از کشور خارج شده است.

فارس

دیدگاه های این مطلب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *