دکترشاعری خواستارتصریح درپرداخت خسارت به باغداران کشور شد /تصویر

رئیس کمیسیون آب، خاک و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی نیز درجریان بازدید از سطح باغات نکا که صبح دیروز انجام گر فته است گفت: برف و کولاک هفته گذشته، سرمای غیرمنتظره و اتفاقات نگران‌کننده برای مردم و مسؤولان بوده که بنا داریم تا با همکاری دولت و اخذ تصمیمات درست، بخشی از خسارت وارد شده پرداخت و جبران شود و اثرات سوء کاهش یابد.dscn6135

علی‌محمد شاعری افزود: برآورد خسارت برف و سرمای شدید هفته گذشته در کل سه استان شمالی در استان‌های مازندران، گیلان و گلستان، حدود ۲۵ تا ۳۰ درصد است که این مقدار از مرکبات و کیوی شمال کشور کاملا از بین رفته است.

وی ادامه داد: گزارش خسارت وارد شده از برف و سرما برای رئیس جمهور، هیأت وزیران، وزارت کشور و وزارت کشاورزی ارسال می‌شود و کمیسیون کشاورزی مجلس هم در حال رایزنی با دولت است تا با هماهنگی انجام شده، بخشی از این خسارت‌های وارد شده به کشاورزان جبران شود.

به گزارش نیکا خبر ، ما کشاورزان و باغداران خسارت‌دیده خواهان کمک، مساعدت و حمایت مسؤولان دولتی برای جبران خسارت وارد شده هستند.

محمد ولی‌زاده، یکی از باغ‌داران روستای نوذرآباد نکا در گفت‌وگو با فارس گفت: مشکل کشاورزان منطقه یخ‌زدگی میوه بر روی درختان که ضربه شدید به درختان وارد شده و حتی امید به اینکه سال بعد محصولی داشته باشیم، از بین رفته است.dscn6139

dscn6135

وی اظهار کرد: امیدی برای باروری این درختان در سال آینده نیست چرا که حتی نطفه و جوانه‌هایی که تبدیل به میوه می‌شدند هم از بین رفته و امید بازگشت بسیار کم است.

ولی‌زاده افزود: میوه و مرکبات اکنون در ظاهر بسیار خوب و سالم است اما برخی از میوه‌ها از داخل تلخ شده و جداره پوست و گوشت آن قهوه ای شده و دچار یخ‌زدگی شده است و منتظر کمک و حمایت دولت هستیم.

علی عباسی، از دیگر باغ‌داران منطقه نیز به خبرنگار فارس گفت: تمام بار از بین رفته و درختان جوان سوخته و محصول درختان پیر هم از بین رفته است و امیدی برای بازگشت دوباره وجود ندارد.

وی با اشاره به اینکه باغش بیمه نبوده است، اظهار کرد: در سال‌های گذشته محصولات را بیمه می‌کردیم اما بیمه هیچ تأثیری بر باغات و محصولات نداشته است و اکنون هم بیمه نکردیم.

عباسی ادامه داد: اکنون اعلام کردند که خسارت به باغداران از طریق بیمه، از یک میلیون و ۸۰۰ هزار تومان تا ۶ میلیون تومان برای باغ‌هایی که بیمه بوده‌اند پرداخت می‌شود که این مسأله هم به نفع باغداران نیست چرا که هزینه و خسارت یک باغدار برای یک هکتار باغ، حدود ۲۰ تا ۳۰ میلیون تومان است و پرداخت یک تا ۶ میلیون تومان دردی از باغ‌دار دوا نمی‌کند.
dscn6128

dscn6127

dscn6125

dscn6120
وی گفت: مهم‌ترین راهکار فعلی برای جبران خسارت وارد شده به باغات ما، حمایت دولت از باغ‌داران است تا این مشکل ما برطرف شود.

موج سرمای هفته گذشته که از سیبری در کشور روسیه، به شمال ایران سرازیر و منطقه را فرا گرفته بود، زحمت و دسترنج باغداران مازندران را تهدید و موجب یخ‌زدگی در مرکبات شده است که براساس برآورد انجام شده توسط مسؤولان، ۹۵۰ میلیارد تومان به بخش‌های مختلف کشاورزی خسارت وارد شده است.

دیدگاه های این مطلب

2 نفر دیدگاه خود را در مورد این خبر بیان کردند. شما نفر بعدی باشید

  1. خسارات سرما در دشت کمتره آقایون بخودتون زحمت بازدید از زرندین و..بالادست رو نمیدین ؟

  2. آقاي شاعري لطفا درخصوص هجوم دلالان ميوه هم كه از شرايط كشاورزان بعداز سرمازدگي سوءاستفاده هاي كلان ميكنند فكري كنيد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *