موسوی:از ورود واسطه‌ها جلوگیری شود تا قیمت‌ مرکبات را به کف نرسانند/ تصویر

موج سرمای هفته گذشته که از سیبری در کشور روسیه، به شمال ایران سرازیر و منطقه را فرا گرفته بود، زحمت و دسترنج باغداران مازندران را تهدید و موجب یخ‌زدگی در مرکبات شده است که براساس برآورد انجام شده توسط مسؤولان، ۹۵۰ میلیارد تومان به بخش‌های مختلف کشاورزی خسارت وارد شده است.
در جریان بارش برف هفته گذشته بخشی از باغ‌های مرکبات مازندران و شمال کشور دچار خسارت شده و همین این امر سبب بروز مشکلات فراوان به بخش کشاورزی و نگرانی باغ‌داران و کشاورزان مناطق مختلف مازندران شد.photo_2016-12-01_09-37-42

photo_2016-12-01_09-38-50
کشاورزان مازندرانی در سال‌های اخیر دچار خسارت‌های فراوانی در فروش محصولات و عرضه به بازار شده‌اند به طوری که به گفته باغداران، عید امسال به دلیل واردات بی‌رویه مرکبات، متضرر شدند و اکنون هم که فصل برداشت مرکبات و بهار مرکبات این استان است با بارش برف، متضرر شدند.

با بارش برف و وجود یخبندان در هفته گذشته، خزانی بر باغ‌های مازندران حاکم شده است و باغ‌داران نگران فروش مرکبات هستند و همین امر سبب شد تا مسؤولان برای برآورد خسارت‌های وارد شده به مازندران و جبران آن تلاش عمده‌ای را آغاز کنند.

در نخستین بازدید مسؤولان کشوری از باغات مازندران، شاهد حضور مدیرکل دفتر مدیریت بحران و کاهش مخاطرات وزارت جهاد کشاورزی در باغات نکا بودیم تا با حضور در باغات، از نزدیک خسارت‌های ایجاد شده ناشی از برف، سرما و یخبندان را دیده و برای برون‌رفت از مشکل چاره‌اندیشی کنند.
مدیرکل دفتر مدیریت بحران و کاهش مخاطرات وزارت جهاد کشاورزی در بازدیدی که از باغات شرق مازندران و روستای دنگسرک و نوذرآباد نکا داشتند بر بسیج همگانی صنایع تبدیلی برای نجات مرکبات مازندران تأکید کرد و گفت: همه ما باید برای کمک به باغ‌داران و کاهش خسارت وارد عمل شویم.

سید محمد موسوی اظهار کرد: به محض وقوع سرمازدگی در استان‌های شمالی، آمارها و خسارت‌ها اعلام شد و جمع‌بندی انجام شده به اطلاع وزیر کشور رسید که تأکید وزیر جهاد کشاورزی بر بررسی میدانی برای دقت و صحت بیشتر کارها و ارزیابی کمی و کیفی خسارت بوده است.

وی با بیان اینکه با هدف بررسی میدانی خسارت وارد شده به باغات مرکبات این سفر انجام شده است، افزود: شدت خسارت بستگی به نوع درخت، مکان باغ، فاصله از دریا، ارقام به کارگرفته شده برای درختان، سن و جهت درخت متغیر است و بررسی کمی دقیق نیازمند زمان بیشتری است.

این مسؤول گفت: برآورد کلی ما این است که اکنون ۲۵ درصد درختان به طور کامل از بین رفته است و تلخ است و باید با فوریت و سرعت برداشت و به سمت صنایع تبدیلی پیش برود.
photo_2016-12-01_09-38-40

photo_2016-12-01_09-38-44

photo_2016-12-01_09-38-47
مدیرکل دفتر مدیریت بحران و کاهش مخاطرات وزارت جهاد کشاورزی ادامه داد: بسیج صنایع تبدیلی کشور برای برداشت سریع مرکبات و تبدیل به کنسانتره و آب‌میوه انجام شود تا از بروز خسارت‌های بیشتر جلوگیری شود.

موسوی گفت: در شرایط فعلی باید سرعت برداشت و عرضه مرکبات به بازار، طوری تنظیم شود تا حداقل خسارت به کشاورز وارد شده و از ورود واسطه‌ها و سوء استفاده آنان جلوگیری شود تا قیمت‌های مرکبات را به کف نرسانند.

وی افزود: باید تعاونی‌ها، اتحادیه‌ها و تشکل‌های مرتبط با محصولات کشاورزی و باغی وارد شده و با ساماندهی عرضه مرکبات به بازار قیمت‌ها را کنترل کرده تا با حداقل افت قیمت مواجه شده و مرکبات در زمان کوتاه‌تر به دست مصرف کننده برسد.

دیدگاه های این مطلب

1 نفر دیدگاه خود را در مورد این خبر بیان کردند. شما نفر بعدی باشید

  1. شهروند از نکا در گفت:

    با سلام .درود بر مهندس موسوی مرد خستگی ناپذیر شرق مازندران که در وزارت جهاد کشاورزی عهده دار این سمت مهم هستند.در ضمن از جناب آقای دکتر شاعری هم تشکر میکنم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *