حیدرپورازتولیدسالانه ۶ میلیون تن محصولات کشاورزی درمازندران خبرداد/عکس

رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران گفت: مازندران سالانه ۶ میلیون تن محصولات کشاورزی تولید می‌کند.
 
دلاور حیدرپور بعد از ظهر امروز در همایش تجلیل از برترین‌های بخش کشاورزی مازندران در نکا اظهار کرد: کشاورزی مهم‌ترین بخش در جبهه اقتصادی کشور است که غذای جامعه را تامین می‌کند و در این رابطه با همت و پشتیبانی‌های صورت گرفته در کشور سالانه بیش از ۹۰ میلیون تن محصولات کشاورزی تولید می‌شود که این رقم رد سال ۵۷ در حدود ۱۸ میلیون تن بوده‌ است.DSCN9970

وی با بیان اینکه مازندران به دلیل شرایط خاص خود در کشور، در بیشترین محصولات کشاورزی نمونه است خاطرنشان کرد: در این رابطه برای رشد بیشتر شاخص‌های مختلف نیازمند کوشش و تلاش بیشتر محققان و همکاران هستیم تا با انتقال دانش و داشته‌های مختلف به تولید بیشتر و افزایش شاخص‌ها دست یابیم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران با اشاره به اینکه امروز از ۴۷ کشاورز و تولیدکننده نمونه و برتر استانی و ملی مازندران تجلیل می‌شود یادآور شد: تولیدکنندگان ما رکورددار تولید محصولات و تولیدات در سطح استان و کشور هستند و در برخی از موارد این افزایش شاخص‌ها دو تا سه برابر نسبت به سنوات گذشته بوده‌است.

حیدرپور بیان کرد: یکی از تولیدکنندگان ما به عنوان نمونه در یک هکتار ۱۱۸ تن پرتقال برداشت کرده است که این رقم در مقایسه با متوسط تولید استان که بین ۱۸ تا ۲۰ تن است رقم بسیار بالایی است که بیانگر توجه این تولیدکننده به تولید و دغدغه تولید است.DSCN9983 DSCN9977 DSCN9976 DSCN9972 DSCN9947

وی با بیان اینکه علی‌رغم تولیدات بالا در برخی موارد و افزایش شاخص‌ها، مازندران همچنان با ظرفیت‌های تولید کشور فاصله دارد اظهار داشت: سرمایه‌گذاری زیربنایی، توجه به یافته‌ها، تحقیقات و دانش جدید در بخش کشاورزی و انتقال آن به کشاورزان، استفاده از دانش و تکنولوژی جدید توسط کشاورزان از مسائل مهمی است که باید مورد توجه باشد تا تولید بیشتر رقم بخورد.

این مسئول جهاد کشاورزی مازندران افزود: تولید در مازندران وجود دارد اما همه تولیدکنندگان و کشاورزان باید سعی کنند تا نمونه باشند و وظیفه ماست تا امکانات را برای آنان فراهم کرده و با کمک و هم‌فکری متوسط تولید استان را افزایش دهیم.

حیدرپور از تولیدکنندگان برتر بخش کشاورزی به عنوان سربازان جبهه تولید نام برد که نشان دادند در هر شرایطی می‌توانند با همت و تلاش به بهترین‌ها دست یابند و لذا باید کاستی‌ها در این بخش شناسایی و برطرف شود.

وی گفت: تولیدکنندگان برتر بخش کشاورزی صاحب‌نظر در تولید و در واقع کارشناسان تولید هستند که علی‌رغم اینکه در برخی از موارد مدرک مورد نظر را ندارند اما در امور خود از خبرگان تولید هستند که باید با همراهی کارشناسان برای انتقال تجربه و دانش، کمک‌کار کشاورزان باشند.DSCN9946 DSCN9943 DSCN9936 DSCN9931 DSCN9927 DSCN9926 DSCN9924

این مسئول ادامه داد: در نظر داریم تا با استفاده از توان و نظر کارشناسی تولیدکنندگان برتر و با حمایت از نمونه‌های بخش کشاورزی در سال‌های مختلف، تجربیات سال‌های مختلف برترین‌ها را در اختیار کشاورزان قرار دهیم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران با بیان اینکه زیرساخت‌های بخش کشاورزی مازندران نیازمند تقویت است ادامه داد: در این بخش با استانداردها و شاخص‌ها فاصله داریم و لذا در تقویت زیرساخت‌ها باید تلاش بیشتری انجام شود.

حیدرپور گفت: در بخش جمع‌آوری آب‌های سطحی در پشت سدها در استان مازندران تنها هفت درصد آب‌های سطحی ما در استان پشت سدها جمع می‌شود که متوسط این رقم در کشور ۴۰ درصد است.

وی افزود: عزم ما در بخش کشاورزی در تقویت زیرساخت‌های لازم در این بخش است که از دغدغه‌های استاندار مازندران و معاونان نیز است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران با بیان اینکه ۲۰ درصد اشتغال و ۲۳ درصد تولید ناخالص مازندران متعلق به بخش کشاورزی است گفت: تا سال گذشته ۵/۴ درصد اعتبارات استان به بخش کشاورزی اختصاص داشت که این مقدار اعتبارات در سال جاری به ۵/۸ درصد رسیده است اما همچنان با ایده‌آل‌ها فاصله داریم و باید حق بخش کشاورزی از منابع اعتباری استان بیشتر شده و مورد توجه قرار گیرد.

حیدرپور ادامه داد: امسال با برنامه‌ریزی انجام شده دو برابر سال گذشته تسهیلات استان تخصیص یافته و با رشد ۱۹۸ درصدی مواجه بوده‌ایم که برای این بخش کم است و باید افزایش یابد.

وی مهم‌ترین مشکل بخش کشاورزی نقدینگی و سرمایه‌گذاری در زیرساخت‌ها اعلام کرد و افزود: این مشکل از جمله مشکلات دیرین مازندران است که در سال‌های مختلف با این مشکل و معضل روبرو بوده‌ایم و باید تلاش بیشتری انجام شود تا این معضل حل شود.DSCN9922 DSCN9921 DSCN9920 DSCN9918 DSCN9900 DSCN9902 DSCN9906 DSCN9915 DSCN9899 DSCN9898

حیدرپور اظهار کرد: باغبانی مازندران ظرفیت خوبی است که به دلیل قرار گرفتن در موقعیت جغرافیایی مناسب و استفاده از انرژی خورشیدی دارای تولیدات خوب و مناسبی هستیم که باید با تقویت صادرات در این بخش، کسری محصولات کشاورزی در بخش‌های دیگر را جبران کنیم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران گفت: ظرفیت خوبی در استان و کشور وجود دارد که باید با برنامه‌ریزی درست، بهره‌گیری از نظر کارشناسان و تجربیات تولیدکنندگان برتر تلاش کنیم تا با بهره‌مندی از ظرفیت‌ها در جهت تولیدات بیشتر، فاصله‌های تولید را کاهش دهیم و به رونق همه‌جانبه در بخش کشاورزی دست یابیم.

شایان ذکراست :در این مراسم که با حضور استاندار مازندران، معاون استاندار، رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران، فرماندار نکا، رئیس جهاد کشاورزی نکا و جمعی از مسئولان و کشاورزان برگزار شد از ۴۷ تولیدکننده برتر در بخش کشاورزی مازندران در بخش استانی و ملی تجلیل شد.

فارس

دیدگاه های این مطلب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *