نوازنده موسیقی محلی و عضو هیات علمی دانشگاه

حفظ و زنده نگه داشتن موسیقی محلی یکی از مسائل مهم و دغدغه های اصلی فرهنگیان مازنی است. به همین دلیل شما را با یکی از نوازندگان موسیقی محلی آشنا می کنیم. دکتر ایوب برزگر نژاد در گفتگو با مازنی نیوز از خود و دغدغه هایش گفت :

*** دکتر ایوب برزگرنژاد و اهل روستای پایین زرندین نکا هستم ودر دهم اردیبهشت ۱۳۴۲ در روستای سفیدکوه از مناطق هزارجریب نکا به دنیا آمدم . ۴ سال اول دوران ابتدایی را در زرندین و کلاس پنجم ابتدایی را در روستای گلبستان تحصیل کردم دوران راهنمایی را درنکا گذراندم و دیپلم ریاضی و فیزیک را از دبیرستان هشترودی بهشهر اخذ کردم . به علت انقلاب فرهنگی و تعطیلی دانشگاها تنها راه ادامه تحصیل ، مراکز آموزش تربیت معلم بود که با قبولی در رشته ریاضی ، فوق دیپلم ریاضی را اخذ و به مدت ۴ سال معلم ریاضی مدارس راهنمایی نکا و روستاهای تابعه بودم .
***یک بار در رشته مهندسی پتروشیمی دانشگاه صنعتی اصفهان قبول شدم و ادامه ندادم و سال بعد در رشته پزشکی دانشگاه مشهد در سال ۱۳۶۴ قبول و در سال ۱۳۷۲ فارغ التحصیل شدم .
دوران طرح نیروی انسانی را در مناطق هزارجریب نکا و بهشهر انجام وظیفه کردم و پس از طرح مسئولیت شبکه بهداشت و مرکز بهداشت بهشهر به اینجانب سپرده شد .
***در سال ۱۳۷۶ در رشته ارولوژی دانشگاه علوم پزشکی مشهد قبول و در سال ۱۳۸۰ فارغ التحصیل شدم و مجددا به بهشهر برگشته و در بیمارستان امام خمینی بهشهر مشغول کار تخصصی شدم .
به علت عدم وجود امکانات تشخیصی و درمانی در رشته تخصصی ام ، با هزینه شخصی دستگاه سنگ شکن کلیوی و سایر وسیله های تشخیصی خریداری نمودم تا از اعزام بیماران به خارج شهرستان جلوگیری شود .
***در سال ۱۳۸۵ با قبولی در رشته فوق تخصصی پیوند کلیه ، دوره یکساله این رشته را در بیمارستان هاشمی نژاد تهران به پایان رساندم و با شرکت در فراخوان پذیرش هیئت علمی در دانشگاه مازندران به عنوان عضو هیئت علمی در بیمارستان امام خمینی ساری مشغول به کار شدم و همچنان در این مرکز و مرکز فوق تخصصی طوبی انجام وظیفه می کنم .
از کلاس سوم ابتدایی به عنوان ذاکر اهلبیت مدیحه ثرایی میکنم و هم اکنون نیز در ایام دهه اول محرم در مراسم عزای امام حسین (ع) و ائمه اطهار و با افتخار آن را ادامه میدهم .
***از دوران کودکی به شعر علاقه داشتم و میل و عشق به طبیعت باعث میشد که ایام فراغت را در جنگل و کوه و صحرا و با اقشار مختلف جامعه سپری کنم . سروده های مذهبی زیادی به زبان مازندرانی داشتم که در آتش سوزی خانه ام در سال ۱۳۶۲ به همراه تمامی وسائل زندگیم ، از بین رفت .
***تغییرات فرهنگی و گویشها و زبان مازندرانی دغدغه ی جدی فکری من بود و همین امر باعث شد احیا و ثبت فرهنگ بومی و محلی و زبان مازندران در دستور کارم قرار گیرد و در این راستا ۲ مجموعه شعر محلی به نام اسپه کوه مشتمل بر ۶ سروده و شِورِه با ۴ سروده و ۵ تصنیف با مجوز وزارت ارشاد تقدیم فرهنگ مازندران کنم .
***در این بین شاهد بودم که نگاه مردم به هنرمندان عرصه موسیقی یک نگاه منفی بوده که آن هم به علت مسائل حاشیه ای در بین بعضی از هنرمندان بوده است و با توجه به نگاه و شناختی که مردم از من داشتند تصمیمی شجاعانه گرفتم و با خود گفتم که برای احیای این فرهنگ باید هزینه کنی و باید از آبرو و حیثیتت مایه بگذاری و تیرهای تهمتها و حرف و حدیث بدخواهان را به جان بخری تا همگان بدانند که موسیقی پاک تر و سالمتر از آن هست که عده ای با نگاه بسته به آن مینگرند و بر این اساس در آلبوم شِورِه تصنیفهای اصیل مازندرانی را اجرا کردم .
***از بین سازهای موسیقی لله وا و دوتار را مینوازم و مقداری هم با سنتور و قرنه آشنایی دارم .
***اعتقاد دارم که احیای فرهنگ و موسیقی بومی محلی مهمترین سد در قبال تهاجم فرهنگی است و در این خصوص مقالاتی در سایت وزارت ارشاد و سایر سایتهای محلی نوشته ام .
***امیدوارم بازنگری در نگاه مسئولین کشوری و استانی نسبت به موسیقی و فرهنگ اقوام مختلف کشور صورت پذیرد تا مجددا ذهن و روح و روان نسل آینده از سرچشمه پاک و زلال فرهنگ مادری بهره مند گردد .
****** دکتر ایوب برزگرنژاد ، عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی مازندران و فوق تخصص پیوند کلیه
منبع/ مازنی نیوز

دیدگاه های این مطلب

15 نفر دیدگاه خود را در مورد این خبر بیان کردند. شما نفر بعدی باشید

  1. ابوالقاسم عزیزی در گفت:

    باسلام!درخطه شرق مازندران کسی هست که باسجایای
    اخلاقی چهره شادومتواضع این دکتردکتربی ادعاآشنانبا شه؟مفتخرم که سی واندی سال بایشان مراوده دارم.
    انسانی بی ریا!خاکی!مردمی!نیکوکاری گمنام!
    ازاینروعرض میکنم گمنام چون خودم افرادنیازمند
    ی روجهت مساعدت بایشان معرفی نمودم خداوندشاهده
    کمکهای قابل ملاحظه ای هم نموداماهرگزراضی نشدن کهشخص نیازمندباهاش روبروشود!یادمه یکباربمن گفته بودراضی نیستم شخص بخطرنیازش خجالت زده
    نشه!درخصوص مردمی بونشم نظردوستان رابه کمکها ئیکه دکترمحبوب مادرزمان بستری بودن مرحوم عباس
    رمدانی همون پیرمردیکه سالهای سال درخیابان علمیه
    درمحیط سرویس بهداشتی خدمات دهی بدون مزدومواجب
    میکردوبخاطربیماری دربیمارستان بستری بودن دکترما
    همانندشمعی بیقرارگرداین پیرمردبیکس میگشت ومداو ایش میکرد!دراین مجال اندک ازخداوندمنان توفیقا تش رامسئلت دارم!

  2. خرازی آرایشی محمدی در گفت:

    درودبردکتربرزگرنژاد…..مردمی وخاکی بودن ازبارزترین خصوصیات اخلاقی شماست…افتخارمایی..

  3. سلام.آقا دکتری که دم از فرهنگ مازندرانی می زنی.شما که با بچه هاتون فارسی صحبت می کنین پس چه دغدغه ای کدوم حفظ فرهنگ ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟خودتون که عامل از بین بردن فرهنگین!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

    • شخصی که باعنوان م مطلب گذاشتی!شرف داشته باش و
      بگومعذرت میخام!چون من ازنزدیک بادکتررفت آمددارم
      توخونش بازبان مازرونی حرف میزنه!حتی بقول خودت بابچهاش!بخداحتی مواقعیکه باون فارسی حرف میزنن اون محلی جواب میده!البته اینجورکه معلومه زیاد
      معلومات انچنانی نداری!بقول معروف ازکوزه همان تر اودکه دراوست

    • امیرعلی عبدالشاهی در گفت:

      اقای م ادبیات نشون میده از نظر فرهنگ دچار فقر هستی و من برات متاسفم میخواستم بیشتر باهات صحبت کنم ولی کمبود فرهنگ داری متاسفام

  4. دکتر انسانی شریف دلسوز وخدوم نسبت به محرومین و همشهریهاست اگر وارد سیاست نمیشدند بیشتر مورد توجه قرار میگرفتند شخصا از سجایای اخلاقی ایشان خرسندم و تحسینشان میکنم

  5. درویشی ارمی در گفت:

    دکترجان سلام وقتی فرمودیدمعلم ریاضی مدارس راهنمایی بودم هیچ وقت آن دوران رافرموش نمی کمنم وهروقت شمارا می بینم هنوز آن حجب وحیا استادو شاگردی درمن وجود دارد شما فردی فوق العاده هستید وامیدوارم شمارا درعرصه خیلی بالاتر ازاینها ببینیم .

  6. دکتر چرا از خودت انقدر تعریف میکنی مگه تو کی هستی

  7. عظیمی سفسپیدکوهی در گفت:

    بسیار مسروریم که دکتر ما همچنان شاداب سرحال و امیدوار در عرصه های سیاسی واجتماعی فعال هستند به امید روزی که به خواسته اصلیشان برسند و مردم منطقه هزارجریب و خصوصا سرزمین مادریش سفیدکوه را سرافراز فرماییند .

  8. از اینکه هر هفته تمثال دکتر برزگر نژاد را در سایت خوب نیوز نکا مشاهده می کنیم باعث خوشحالی ما بوده و امیدواریم که در انتخابات مجلس دکتر با آرای بالا به مجلس راه یافته تا حق ضایع شده شهرستان را به مردم باز گرداند و باعث پیشرفت فرهنگی و علمی شهرمان شود . انشا ء الله .

    • بس کن آقا مدیر ، راستی دکتر داشت می رفت برای درمان بیمارانش از طبیعت الهام بگیره . بالاخره نفهمیدم جناب آقا دکترند یا فرهنگی یا سیاسی ؟

  9. باسلام. تحصیل کرده ی رشته پزشکی که درون مردم و به آداب و رسوم مردم منطقه احساس خوبی دارد و علاقه مند است نشان می دهد که انسان با احساسی ست و قلب مهربانی دارد. ای کاش سایر تحصیل کرده های این منطقه هم به روستایی بودن شان عشق بورزند.کم پیش میاد که کسی پزشک متخصص باشد و اینگونه رفتار و منش داشته باشد. بنابراین چنین رفتار و کردار ی از آقای دکتر برزگر نژاد قابل ستایش و تحسین است. (کاوه فیروز از غرب مازندران)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *