سی حدیث نامدار حدیث بیست و پنجم:« نفرین مظلوم ».پژوهش و نگارش:استاداحمدخیرخواه

روز جهانی قدس گرامیباد.
قال رسول الله (ص) : اِتَّقُوا دَعوةَ المَظلومِ؛ فإنّها تَصعَدُ إلى السَّماءِ كأنَّها شَرارَةٌ .
(از نفرین مظلوم بترسید كه چون شعله آتش بر آسمان میرود) . كنز العمال ، ج ۳ ، ص ۵۰۰ ، ح ۷۶۰۱
اهمیت این حدیث:
این حدیث شریف و مضمون آن را هم پیامبر گرامی (ص) و هم امیر المومنین (ع) بیان فرمودند، ضمن آنکه هم درکتب شیعیان وهم در آثاراهل سنت آمده است.
نکته ها :
۱-این حدیث ( فارغ از تعلقات و تشخصاتی از قبیل زمان و مکان و عقائد و اقوام ) یک هشدارجدی به تمام بشریت است تا از ستمگری به دیگران بر حذر باشند.
۲-این حدیث علاوه بر تحذیر در باره ستمگری ، درباره «نفرین مستجاب» مظلومان، هشدار جدی می دهد.
۳-پیامبر اکرم (ص) می فرماید: ستمگران برای ستمگری خود، عذری مقبول و بهانه ای معقول ندارند.
۴-حضرت محمد (ص) می فرمایند: ستمگران در مقابل نفرین مظلومان، مصونیت و امنیت ندارند.
۵-این سخن پیامبر (ص) مستظهر به آیات بسیاری از قرآن کریم است، از قبیل : « وَاللّهُ لاَ يُحِبُّ الظَّالِمِينَ »[آل عمران:۵۷].
۶-این حدیث شریف در باره دو سنت قطعی و مسلم الهی سخن می گوید: ۱- سنت دعای مستجاب مظلومان ۲- سنت نابودی ستمگران . ( سخن اول تصریحی است و سخن دوم تلویحی ).
۷-امیر المومنین (ع) با اشاره به دو سنت گفته شده می فرماید: « أنفَذُ السِّهامِ دَعوَةُ المَظلومِ ». غرر الحكم : ۲۹۷۹
( كارگرترين تيرها ، دعاى ستمديده است ) .
۸-جان خطاب رسول گرامی متوجه قاطبه انسان هایی است که آلوده به ستمگری نشده اند، تا مبادا مقدمات آن را فراهم کنند و دچار آن شوند.
۹-هرچند هشدار معصومانه و ناصحانه است پیامبر گرامی (ص) درباره اجتناب از ستم ورزی با تاکیدات بسیاری همراه می باشد، اما این هشداردرواقعیت تاثیر چندانی روی ستمگران ندارد!
۱۰-پیامبر رحمت (ص) هشدار می دهد « اتقوا » که: ملبس به لباس ظلم نشوید وگرنه شما با خدا طرف هستید نه درطرف خدا و طرف مظلومان!
۱۱-در منطق توحیدی مبتنی بر قرآن کریم و سیره معصومان(ع)، ستمگری بد است و ستمگران بدند، اما نه ظلم ها یکسان هستند و نه ظالمان برابرند!
۱۲-در نقطه مقابل ستم و ستمگران , داد و دادگران ( عدل و عدول )، هست که آن نیزهم در نوع و هم در قدر و اندازه بسی متفاوت هست.
۱۳-تردیدی نیست که برخی از ستم ها ذهنی هستند و برخی زبانی و برخی رفتاری.
۱۴-ستمگران گاهی فقط به خود ستم می ورزند ( خود ستم ورزی ).
۱۵-گاهی ستمگران به دیگران ستم می ورزند .
۱۶-گاهی ستمگری هم نسبت به خود هست و هم به دیگران .
۱۷-گاهی ستم فقط نسبت به خداست، ( مثلا بد بینی به خداوند رحمان ).
۱۸-گاهی ستمگری نسبت عقاید و باورهای الهی و توحیدی است.
۱۹-گاهی ستم گری نسبت به طبیعت و موجودات طبیعی است.
۲۰-گاهی ستمگری اجتماعی و سیاسی یا اقتصادی و … است.
۲۱-ستمگری اشکال مختلفی دارد.
۲۲-ستمگری دامنه و قلمرو گوناگون دارد.
۲۳-گاهی ستمگری جهانی است ، یعنی دامنه آن به وسعت همه جهان است ، این همان ستمی است که امام خمینی (ره) از آن به استکبار جهانی تعبیر کرده است.
۲۴-استکبار جهانی ، ستم خود را بر همه مردم جهان تحمیل می کند .
۲۵-ستم استکبار جهانی چند وجهی است: گاهی سیاسی است ، گاهی نظامی ، گاهی اقتصادی ، گاهی فرهنگی و گاهی رسانه ای و …
۲۶-استکبار جهانی ، فقط به منافع شیطانی خود می اندیشد و بس، به همین خاطر با روی کارآوردن رژیم جعلی و اشغال گر اسرائیل میلیون ها انسان مظلوم را از خانه و کاشانه و از سرزمین آبا و اجدادی و تاریخی خود آواره کرده اند وخانه هایشان را ویران و مزارع و باغات و سرمایه های آنان را تصاحب کردند و کسانی را که با آنها مخالفت کردند و با آنان مبارزه کردند به گلوله بستند و برای ترساندن آنها حتی به اردوگاههایشان یورش بردند و نسل کشی هایی مانند صبرا و شتیلا را انجام دادند و البته در ازای جنایات خود از دست سران استکبار مدال می گیرند،و برنده جایزه صلح نوبل هم شدند!
۲۷-وعده قطعی و مسلم و تخلف ناپذیر الهی ، نابودی استکبار جهانی است و محو شدن رژیم جعلی و نامشروع واشغالگر و خون خوار اسرائیل از صفحه روزگار بر اساس سنت و قانون تغییر ناپذیر پروردگارمتعال است.
۲۸-اسراییل مظهر ذات استکبارجهانی است.
۲۹-استکبار جهانی دشمن اسلام و دشمن کشورهای اسلامی است .
۳۰-استکبار جهانی دشمن کشور ما است ، استکبار جهانی دشمن پیشرفت ما هست، استکبار جهانی دشمن دانش و عدالت اجتماعی و عدالت اقتصادی و عدالت سیاسی و استقلال و امنیت ما هست.
۳۱-اگر پیشرفت در کشور ما جامع و هم افزا نباشد، پیشرفتی زایا و پایا نخواهد بود، بدیهی است که استکبار جهانی حتی به پیشرفت های تک وجهی هم امیدوار می ماند( زیرا در پیشرفت تک وجهی امنیتی پایدار تحقق ندارد).
۳۲-آنچه کام ملت را شیرین می کند جام عدالت است، دشمن می خواهد این جام را از دست زمامدارن بگیرد و ملت را از حلاوت عدالت مأیوس کند، این خواسته دشمن است.
۳۳-به تعبیر رهبر معظم، هیچکس حق مخالف خوانی ندارد، همه مسئولان سهمی از نوازش نقد را دارند، آیا کسی هست که بتواند خود را عاری از قصور و خالی از تقصیر بداند؟! پس همه برای برداشتن قدم های محکم و پرشتاب برای تحصیل رضای خدا و خشنودی مردم دارای مسئولیت هستیم ، پیامبر (ص) فرمود: ( کلکم راع و کلکم مسئول عن رعیته )- همه شما در قبال زندگی مردم مسئولیت دارید – .
آرزومند سلامت ، سعادت و سرافرازی
روز بیست و پنجم ماه میهمانی خدا ۱۴۴۰ ق
برابر با دهم خرداد ۱۳۹۸ ش

دیدگاه های این مطلب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *