حال باغ هاي مازندران،مگسي است!!!

شهيدي فر مديرکل جهاد کشاورزي مازندران: سموم مورد نياز براي مبارزه با مگس مديترانه اي به اندازه کافي در استان موجود است و باغداران در اين باره نگران نباشند.

حال باغهاي مازندران، مگسي است!!!به گزارش خبرگزاري صداوسيما مرکز مازندران ، باغ هاي زيباي مازندران را که اين روزها نگاه ميکني، سبزي چشم نواز درختانش را در کنار ميوه هاي زردي مي بيني که زيبايي باغ را دو چندان کرده است.

وارد باغ آقا کريم درمياندرود مي شوم و همکلام مي شويم. مي گويد: باغي ۴ هکتاري که پيش بيني مي شود حدود ۱۵۰ تن مرکبات را توليد کند. پرتقال هاي تامسون و در گوشه اي ديگر، نارنگي هاي در حال زرد شدن، وسوسه مي شوم تا از آنها استفاده کنم.

يکي از پرتقالها را مي چينم. پوستي صاف و نازک و وزن مناسب پرتقال نشان مي دهد اوضاع باغ آقا کريم خوب است. درباره همين موضوع با او گپ مي زدم و پوست پرتقال را مي کنم که لکه اي عجيب در پرتقال، توجهم را جلب ميکند!

اين آفت چه بلايي بر سر ميوه مي آورد؟

درباره لکه سفيد متمايل به زرد داخل ميوه از آقا کريم پرسيدم که گفت: اين اثر نيش مگس ميوه مديترانه است. آفتي که سالهاست وارد باغ هاي مازندران شده است و همچنان در حال خسارت زدن به محصولات به ويژه مرکبات است.

اين باغدار قديمي مي گويد: اين آفت سالهاست که در حال تکرار خسارتهاست و بسياري از باغ هاي منطقه را آلوده کرده است بطوريکه ميوه هاي آفت زده، تلخ و غير قابل استفاده مي شوند.

قاسمي، پژوهشگر آفات درباره نحوه خسارت زدن اين آفت هم گفت: مگس ماده در پوست ميوه تخم ريزي مي کند و لارو از گوشت ميوه تغذيه نموده در اثر تغذيه لارو ، يک نوع لهيدگي و تغيير رنگ محسوسي در ميوه ديده مي شود.

براي پيگيري سراغ دکتر نعمت زاده پژوهشگر ژنتيک گياهي دانشگاه علوم کشاورزي و منابع طبيعي ساري رفتم. نعمت زاده دراين باره مي گويد: مبداء اصلي اين آفت خطرناک، آفريقاي شرقي است و از سال ۱۸۲۹ ميلادي بتدريج به ساير کشورها انتشار يافته است. مگس ميوه مديترانه اي تا سال ۱۳۵۴ جزء آفات قرنطينه اي ايران محسوب مي شد و نخستين بار در پاييز سال ۵۴ خسارت لارو اين مگس در باغ هاي هلوي مشهد و در سال۶۲ هم وجود آفت در مازندران روي ميوه هاي نارنج، هلو ، خرمالو و نارنگي ، گزارشهايي ثبت شد.

به گفته نعمت زاده اين حشره در دنيا حدود ۳۵۰ گونه ميزبان دارد و درميان آنها بيشتر به هلو، زردآلو، گلابي، گوجه، سيب، گيلاس، انار، انجير و مرکبات حمله مي کند.

مشخصات ظاهري مگس مديترانه

قاسمي پژوهشگرآفات هم درباره مشخصات مگس ميوه مديترانه مي گويد: حشره کامل به طول ۴ تا ۶ميليمتر است. سر خاکستري رنگ و روي خرطوم يک نواره تيره ديده مي شود شاخک حنايي سه مفصلي و در روي مفصل سوم يک موي حنايي رنگ بلند ديده مي شود.روي بال سه نوار تيره قرار دارد. پشت شکم پوشيده از موهاي ريز است.حشره نر تقريبا شبيه به حشره ماده است .

تفاوت عمده مگس نر و ماده اين است که ران پاهاي جلو و ساق پاهاي وسط و آخر مگس هاي نر و ماده از نظر موهاي پوششي با يکديگر اختلاف دارند. لارو اين حشره هم پا ندارد. اندازه لارو کامل۷ تا ۱۰ميلي متر و شکل بدن لارو دوکي کشيده و کمي خميده است.

مازندران ۱۶۰ هزار هکتار باغ انواع ميوه دارد که ۱۱۰ هزار هکتار آن از انواع مرکبات بويژه پرتقال است و سالانه حدود ۲ و نيم ميليون تن محصول از اين باغ ها برداشت مي شود.

مهم ترين ميوه باغ هاي مرکبات مازندران را انوع نارنگي و پرتقال تشکيل مي دهد و بسته به گونه درخت به صورت زودرس و يا ديررس برداشت مي شود.انشو ، پيج ، کلمانتين ، يافا و يونسي از انواع نارنگي هايي است که برداشت نوع زودرس آنها از اواخر شهريور آغاز شد و هم اکنون نيز زمان برداشت رقم ديررس آغاز شده است. برداشت گونه هاي مختلف پرتقال در مازندران هم از نيمه آبان آغاز مي شود و در صورت مساعد بودن شرايط آب و هوائي تا اواخر دي ادامه مي يابد.

مدير حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزي مازندران درباره گسترش شيوع آفت مگس مديترانه اي هشدار داد و گفت که سطح رديابي اين مگس به حدود ۵۴ هزار هکتار رسيده است.

راههاي مقابله با اين آفت

عبدالرحمان زاغي با تاکيد بر اينکه محصول نارنگي در برخي از کانون هاي شيوع آفت دچار آسيب شده است، از باغداران خواست تا هرچه سريع تر نسبت به برداشت ميوه‌هاي رسيده موجود در سر درخت اقدام کنند.

زاغي گفت: تاکنون در ۲ هزار و ۱۵۸ هکتار از باغ هاي استان طرح مبارزه شيميايي و غيرشيميايي عليه آفت مگس ميوه اجرا شده است و باغداران در کانون‌هايي که مگس ميوه مشاهده شده است اقدام به طعمه ‌پاشي کنند.

براري کارشناس حفظ نباتات مازندران، بهترين روش مقابله با آفات را اقدامات پيشگيرانه مي داند و از صاحبان باغ هاي مرکبات بويژه باغ هاي نارنگي خواست تا ميوه هاي فاسد را از پاي درختان جمع آوري و در عمق ۴۰ تا ۵۰ سانتي متري زمين دفن کنند.

براري همچنين تسريع در برداشت ميوه هاي رسيده درختان را ضروري دانست و افزود: ميوه ها در صورتي که برداشت نشوند و روي درخت باقي بمانند، ميزبان آفت خواهند بود زيرا مگس ميوه در شرايط سخت، تا ۲ ماه زنده مي‌ ماند، اما اگر شرايط مساعد باشد تا ۶ ماه هم امکان زنده بودن آنها وجود دارد.

شهيدي فر مديرکل جهاد کشاورزي مازندران هم با اشاره به رصد روزانه اين آفت در باغ هاي استان مي گويد: دوره هاي آموزشي با همکاري دهياران و گروه هاي آموزش محلي در مناطق مختلف استان براي باغداران در حال برگزاري است و مراکز ترويج جهاد کشاورزي هم آماده گسترش دوره ها هستند.

شهيدي فر افزود: سموم مورد نياز به اندازه کافي در استان موجود است و باغداران در اين باره نگران نباشند.

سراغ آقا کريم رفتم و درباره حضور کارشناسان جهاد کشاورزي پرسيدم که گفت: انتظار حضور مستمر از آنها ندارم اما چرا نبايد يکبار براي هميشه از شر اين آفت خلاص شويم؟ چرا هرسال بايد اين خسارتها، سبب از بين رفتن زحمات فراوان باغداران شود؟

از آقا کريم خداخافظي ميکنم اما سوألاتش را در کنار گفته هاي کارشناسان و مسئولان مرور ميکنم. يک سوال به ذهنم مي رسد: با گذشت بيش از ۳۵ سال از شناسايي اين آفت و تکرار همه ساله خسارتهاي آن، با وحود تعدد مراکز تحقبقاتي و اجرايي که بصورت اختصاصي در همين زمينه فعاليت دارند، چرا هنوز شاهد خسارتهاي گسترده مگس ميوه مديترانه به باغ هاي مازندران هستيم؟

دیدگاه های این مطلب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *