بزک نمير بهار مياد کمبزه و خيار مياد !/ حکایت امروز مسئولان

«بزک نمیر بهار میاد، کمبزه با خیار میاد!» مثلی از امثال بسیار رایج در فرهنگ کوچه و بازار امروز است و کاربردش وقتی است که کسی بخواهد دیگری را با وعدة دور و دراز، از سر وا کند، وعدة دوری که با زبان و الفاظ شیرین و خو‌ش‌آینده توأم است.

مثلاً در فصل زمستان می‌گوید: ان‌شاءالله طلبت را بعد از فروش اجناس بهاره پرداخت خواهم کرد. در این هنگام، طلبکار در اعتراض به این وعدة دور می‌گوید: بزک نمیر بهار میاد ـ کمبزه با خیار میاد!
با این توصیف، معلوم شد که این مثل در میان دامداران و کشاورزان پا به عرصة وجود گذاشته و بعد از رشد و نمو در روستا، مهاجرت کرده و شهرنشین شده است.ضرب المثل بزک نمير بهار مياد کمبزه و خيار مياد !

بز حیوانی است مقاوم که به هر طریقی شکم خود را سیر می‌کند. حالا مجسّم کنید بز کوچکی (بزغاله) را که در زمستان سخت و سوزان گرسنه است و صاحبش به جای دادن علوفه به او وعدة فصل بهار را می‌دهد؛ که ای بُزک عزیز! اگر سه ماه زمستان گرسنگی را تحمل کنی، امید آن می‌رود که در فصل بهار که کمبزه (خربزه کال و نارس) و خیار می‌روید و به عمل می‌آید، من با تهیة آنها تو را تغذیه خواهم کرد و از خجالت تو درخواهم آمد!

راستی، بُزک (بزغاله) می‌تواند سه ماه زمستان گرسنگی را ـ با امید خوردن کمبزه و خیار در بهار ـ تحمل کند؟ چنین وعده‌ای باعث تلف شدن بز و از بین رفتن مایه و سرمایه خواهد شد.
نیکا خبر: این مصداق بارز مدیران شهرستان ماست که در واپسین لحظات دوران خدمتی بر این مسند، مدام در پایگاه های خبری ویا در فضای مجازی مرتبط ،در گفتگو با جریان سیاسی خاص با خبرنگاران سوگلی خودشان اعلام می دارند فلان مبلغ اعتیار ازفلان مسئول برای اجرای فلان پروژه در حال دریافت هستیم تا برای اجرای فلان طرح در سنوات آتی که قراره احتمالا اجرایی بشه محقق بشه؛ خوب جناب مدیر در این چند ساله چکار می کردی که در این لحظات آخر دم از ییگیری و خدمت میزنی ؟ خدا عاقبت شما را که فرا فکنی می کنید را ختم بخیر نماید انشالله

دیدگاه های این مطلب

2 نفر دیدگاه خود را در مورد این خبر بیان کردند. شما نفر بعدی باشید

  1. سلام
    خودت بهتر میدونی تو این چند ساله چیکار کرده ، انقلابی در سطح عمرانی نکا اتفاق افتاد ولی متاسفانه چون منافع برخی اصحاب رسانه تامین نشد، پیگیری های ایشون و … به خاطر منفعت یک سری خبرنگار به نام آقای … ثبت میشه
    ۱۶۴ پروژه که طی یکسال اخیر افتتاح شد هم وعده است.
    تو که اسم و لفظ خبرنگار رو یدک میکشی و ادعا داری هدف و رسالتت بیان حقایق هست چرا حتی یک گزارش نیم بندی از افتتاحییه ها و کلنگ زنی های شش ماه گذشته نزدی؟! این اون اصولی که تو ازش دم میزنی؟!
    جالبه تا قبل از اون جلسه طلب مطالبه میلیونی شما، خود شخص جنابعالی اون خبرنگار سوگلی بود و احمدی مدیر جهادی
    ولی چی شد که وقتی احمدی زیر بار سرکیسه کردن ۴ تا کارخونه و شرکت نرفت و حاضر نشد بین شما و بقیه خبرنگارها تبعیض قائل بشه شد مدیرناکارآمد.
    در هر صورت دیر یا زود احمدی از نکا میره و قاعدتا هر روز به اون روز نزدیکتر میشیه
    اگه امروز تمرکزش رو گذاشت رو اطلاع رسانی تمام و کمال به خاطر اینه که خیانت یک سری کاسب اهل قلم نما رو تو دهه فجر دید، همون هایی که این ۲-۳ سال احمدی به خاطر اعتماد بهشون به دنبال اطلاع رسانی مستقل نرفت و فقط و فقط به کار و خدمت به مردم فکر کرد.
    ۳ سال صبح پاشدن و تا دیر وقت نخوابیدن
    ۳ سال تفریح درست و درمون نرفتن
    ۳سال جلو دزدی یک سری رو گرفتن
    ۳سال پیگیری شبانه روزی ۳۰ سال عقب افتادگی
    ۳ سال مبارزه با اشخاصی که ۳۰ سال حق نکا رو بردن بهشهر
    و الان ههم منتظر همین فرصت هستند.
    تو اگه آدم صادقی هستی فقط بحث خیانت آقای شاعری به نکا و انحراف آب سد و تصویه خانه اون رو یکبار بازگو کن
    یک بار ماجرای جاده مرگ رو برا مردم بگو
    چرا تا حالا نگفتی آقای نماینده مردم برای حل معضلات روستاهای بالادست به اونجا نرفت؟!!!!
    فرماندار یه نماینده داره تو بخش هزار جریب، چرا تا حالا اون رو زیر سوال نبردی؟!!! در مورد کم و کاستی های بالادست
    مردم شعور دارند و خیلی زودتر از تصورات شما، نوبت قضاوت رفتار و کردار شما میرسه
    اون روز خیلی زودتر از تصورت میرسه

    • در پاسخ به این اظهارات که مشخصاتی حتی از جنسیت فرد نیست باید گفت : چنین مواردی صحت نداره تقاضا شخصی نیود برای تجهیز رسانه و اتاق خبر شهرستان بود تا جناب فرماندار فردا روزی مقابل استاندارش با سوئ استفاده از زحمات خبرنگاران پز دهد ضمن اینکه کاش مراجعه میکردید به خبرنگاران شهرستانهای مجاور که مدیران در حمایت از آنان چگونه عمل می کنند نه اینکه هر روز یک خبرنگار را به بهانه ایی به دادگاه بفرستند کاش مشخص می کرد که چه میزان و کی مطلبه شده تا شفاف سازی انجام گیرد جناب فرماندار به اصحاب رسانه بومی اعتماد ندارد همانطوریکه به کارمندان خودش اعتماد نداره اون کارهای های که اگر انجام داده تنها کافیست پنجا تارا مردم ببیند و یا با برگزاری اردو رسانه ایی اطلاع رسانی شفاف نمایند نه اینکه هر تعدادی که دلشون خواست مثلا اجرای ۱۶۳ پروژه در جمع مردم بی اطلاع از اصل ماجرا ، خود را تطهیر نمایند آخه افتتاح حمام مخروبه بنام دفتر شورای اسلامی شده طرح دولتی؟ یا سنگ فرش های تپه ها ها که از چند سال قبل اجرا شده می شه پروزه بوم گردی دولت ؟ و یا طرحهایگه ردیف اعتباری مصوب مجلس ازچند سال قبل بود بنام فرماندار فعلی که واقعا کمال بی انصافیست براستی دم خروس را باید باور داشت یا ……؟ البته تاریکه کی به کیه
      شما هم دلت خوش بسیاری از آمار و ارقام اعلام شده ساختگیست و به واقیعت می توان گفت صحت نداره و پیگیری ایشون نبوده است این پایگاه خبری بزودی مسائلی را در زمینه های مختلف افشا گری خواهد نمود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *