شکل گیری انجمن محیط زیست درمدارس نکا

رئيس اداره حفاظت محيط زيست شهرستان نكا گفت: تشكيل انجمن حفاظت محيط زيست در مدارس در راستای نهادینه کردن فرهنگ حفاظت از محيط زيست درجامعه می باشد.

مهدی کشاورزیان اظهار کرد: تلاش برای ایجاد محیط زیستی سالم و امن از مهم‌ترین وظایفی است که برعهده داریم و این مهم باید در سراسر زندگی ما ساری و جاری باشد و در بین همه مردم حفاظت از محیط زیست نهادینه شود.

وی افزود: محیط زیست سالم شامل داشتن زمین، هوا، جنگل، طبیعت، منزل، مدرسه و جامعه‌ای سالم است و این مسأله نیازمند فرهنگ‌سازی است.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست نکا گفت: برای این منظور و نهادینه کردن فرهنگ زیست محیطی در بین جامعه، برای نخستین گام، جلسه هم‌اندیشی با حضور معاون آموزش و پرورش شهرستان نکا، دبیران انسان و محیط زیست، جغرافیا، زمین‌شناسی و زیست شناسی در شهرستان برگزار شده است.

کشاورزیان اظهار کرد: دبیرانی که با زمین و مسائل زمین‌شناسی و محیط زیست سر و کار دارند توجه به این مسائل را همواره در دستور کار دارند اما ما نیازمند آگاهی‌رسانی زیست‌محیطی در سطح وسیع‌تری از جامعه با همکاری دبیران و معاونان هستیم.

وی بیان کرد: مدرسه‌ای است که آموزش‌دهندگان و فراگیران به مسأله محیط زیست توجه داشته باشند و رعایت این موارد را در دستور کار قرار دهند؛ می‌تواند زمینه‌ساز نهادینه کردن این فرهنگ در خانواده و والدین باشد.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست نکا با اعلام اینکه مدرسه زیربنای آموزش و فرهنگ‌سازی در جامعه است؛ یادآور شد: تلاش برای داشتن مدرسه محیط زیستی که تمامی اعضای آن از جمله دبیران، دانش‌آموزان، اولیاء و مربیان به کسب آموزش و مهارت‌های محیط زیستی مبادرت می‌کنند؛ از مسائل مهم و مورد توجه است.

کشاورزیان افزود: تلاش برای استقرار ضوابط و استانداردهای محیط زیستی در بین دانش آموزان همچون توجه به تفکیک زباله از مبداء، جلوگیری از مصرف‌گرایی، عدم تولید زباله اضافه، حفظ تنوع زیستی، رعایت پاکیزگی در جنگل و محیط زیست و پیرامون ما در جامعه و مواردی از این قبیل، مسائلی است که باید در مدرسه فرهنگ‌سازی شود.

وی گفت: تلاش برای داشتن مدرسه‌ای سبز، سالم، استاندارد و مدارس پایدار از نظر زیست محیطی بر راندمان تحصیلی افراد هم تأثیرگذار خواهد بود و موجب افزایش عملکردها می‌شود که باید مورد توجه باشد.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست نکا بیان داشت: آموزش رعایت مسائل زیست محیطی، اجرای مدیریت زباله و تفکیک زباله از مبداء، شناسایی آلودگی‌های زیست محیطی در جامعه، اثرات نامطلوب دفن غیربهداشتی زباله، انقراض گونه‌های گیاهی و جانوری و همه این موارد نیازمند فرهنگ‌سازی است که می‌توان با استفاده از آموزش‌های میدانی دانش‌آموزان برای رفع معضلات گام برداشت.

وی نکا افزود: حضور بیشتر دانش آموزان در طبیعت و فرهنگ‌سازی پاسداشت و نگهداشت درست محیط زیست و آموزش‌های میدانی دانش‌آموزان با تشکیل شورا یا انجمن حفاظت محیط زیست در مدارس امکان‌پذیر است.

کشاورزیان گفت: برای فرهنگ‌سازی زیست محیطی در مدارس، می‌توان با استفاده از توان دبیران مجرب در پژوهش‌سراها و یا پژوهشکده‌های آموزش و پرورش و همچنین کارشناسان سازمان محیط زیست استفاده کرد.

* خودداری از شکار غیرمجاز

رئیس اداره حفاظت محیط زیست نکا همچنین اظهار کرد: در مورد صید و شکار غیرمجاز همواره هشدار داده شده است و این هشدار همیشگی ما است که باید همه شهروندان رعایت کرده و از شکار غیرمجاز خودداری کنند.

کشاورزیان افزود: براساس بند الف ماده ۶ قانون «مجازات قاچاق اسلحه و مهمات و دارندگان سلاح و مهمات غیرمجاز» مصوب ۱۳۹۰/۶/۷۷، هر فردی که به‌طور غیرمجاز سلاح شکاری و یا مهمات آن را خریداری، نگهداری و یا حمل کند، به حبس از ۹۱ روز تا ۶ ماه و یا جزای نقدی تا سقف ۲۰ میلیون ریال محکوم خواهد شد و همچنین براساس ماده ۱۸ قانون فوق‌الذکر، همه سلاح‌ها، مهمات، اقلام و مواد کشف‌شده موضوع این قانون به‌موجب حکم دادگاه به نفع دولت (وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح) ضبط می‌شود.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست نکا ادامه داد: با توجه به اینکه شکار حیوانات وحشی ممنوع است، افراد و شهروندان در صورت مشاهده افرادی که مبادرت به این اقدام خلاف کرده و به شکار حیوانات وحشی می‌پردازند و به منظور حفظ محیط زیست که براساس اصل پنجاهم قانون اساسی، ” حفاظت از محیط زیست مطابق یک وظیفه عمومی تلقی می‌گردد” می‌توانند گزارش‌های تخلفات اعم از آلودگی، شکار و صید غیر مجاز را گزارش کنند.

وی گفت: در اصل پنجاهم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران اعلام شده است : “در جمهوری‏ اسلامی، حفاظت‏ محیط زیست‏ که‏ نسل‏ امروز و نسل‌های‏ بعد باید در آن‏ حیات‏ اجتماعی‏ رو به‏ رشدی‏ داشته‏ باشند، وظیفه‏ عمومی‏ تلقی‏ می‏‌شود؛ از این‏ رو فعالیت‌های‏ اقتصادی‏ و غیر آن‏ که‏ با آلودگی‏ محیط زیست‏ یا تخریب‏ غیر قابل‏ جبران‏ آن‏ ملازمه‏ پیدا کند، ممنوع است.” و لذا همه ما باید در حفاظت از محیط زیست تلاش کنیم.

دیدگاه های این مطلب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *