روستای گلبستان نکا نامزد روستاهای دوستدار کتاب کشور شد

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران گفت: ۴ روستای مازندران ضمن راهیابی به مرحله نیمه‌نهایی چهارمین جشنواره روستاها و عشایر دوستدار کتاب، نامزد بخش برترین‌های این جشنواره قرار گرفتند.

احد جاودانی در ساری با بیان اینکه چهارمین جشنواره کتابخوانی در سطح روستاها با عنوان روستاهای دوستدار کتاب مورد استقبال خوبی واقع شده است، اظهار کرد: این جشنواره متمایز از جشنواره‌های دیگر به بحث کیفیت، ابداعات و ابتکاراتی که سبب افزایش سرانه و اقبال عمومی به مطالعه شود، تدارک دیده شد و پس از سه دوره برگزاری، در سال چهارم شاهد شکوفایی بهتری در بخش موضوعات بودیم.

وی افزود: ۴۵ اثر از ۴۵ روستای مازندران به دبیرخانه مرکزی جشنواره روستاها و عشایر دوستدار کتاب در تهران ارسال شد که در نتیجه آن چهار روستای مازندران به مرحله نیمه‌نهایی رسیدند که افتخار بزرگی برای استان محسوب می‌شود.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران تصریح کرد: از بین یک‌هزار و ۳۰۰ روستای کشور که آثار آنها به جشنواره رسیده است، پس از بررسی‌ها و داوری‌هایی که در چند مرحله انجام شد؛ در نهایت ۴۰ روستا به مرحله نیمه‌نهایی رسیدند و از بین آنها ۱۰ روستا به‌عنوان روستاهای برتر دوستدار کتاب کشور انتخاب می‌شوند.

جاودانی گفت: روستاهای قادیکلای بزرگ در قائم‌شهر، عرب‌خیل در بابلسر، گلبستان در نکا و کردخیل در ساری، در بین ۴۰ روستای منتخب دوستدار کتاب کشور قرار گرفتند و این یعنی ۱۰ درصد برگزیدگان نیمه‌نهایی جشنواره، از استان مازندران هستند.

وی با بیان اینکه جایگاه مازندران بین استان‌های کشور در بحث کتابخوانی خوب است، افزود: در جشنواره روستاها و عشایر دوستدار کتاب توانستیم پس از خراسان رضوی در جایگاه دوم قرار بگیریم.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران بیان کرد: تا جایی که اطلاع دارم؛ شوراها و دهیاران در روستاهایی که انتخاب شدند؛ خیلی خوشحال هستند و این شور و شعف، انگیزه مضاعفی را در آنها برای سایر رقابت‌های فرهنگی ایجاد می‌کند.

جاودانی گفت: امیدواریم از بین ۱۰ روستای برتر، نامی از روستاهای برگزیده مازندران نیز باشد، در نظر داریم که روستاهای منتخب و انشاالله روستای برتر را به‌عنوان پایلوت و مرکزی برای برگزاری فعالیت‌های کتاب و کتابخوانی و جشنواره کتاب قرار بدهیم.

وی اظهار امیدواری کرد که جشنواره پنجم با تجربیاتی که در جشنواره سال‌جاری به‌دست آمده است، بتواند سهم مهمی در افزایش سرانه مطالعه کتاب در کشور و استان مازندران داشته باشد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران در پایان از اداره‌کل روستایی استانداری، اداره‌کل کتابخانه‌های عمومی و دبیرخانه کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد مازندران قدردانی کرد.

شایان ذکر است : اسامی ۱۰ روستای دوستدار کتاب کشور نیز به‌زودی اعلام و روستاهای برتر در سطح استانی و کشوری، هم‌زمان با جشنواره پایتخت کتاب ایران هشتم اسفندماه ۹۶ با حضور رئیس جمهور تجلیل می‌شوند.

دیدگاه های این مطلب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *