پاسخ به شبهات /قم محمدصادق مطهری فرد

به نام خدای مهربان
سلام و عرض تبریک ایام مبارک میلاد رسول مهربانی ها و رئیس مکتب جعفری امام صادق علیهم السلام.
وَمَا كَانَ الْمُؤْمِنُونَ لِيَنفِرُوا كَافَّةً فَلَوْلَا نَفَرَ مِن كُلِّ فِرْقَةٍ مِّنْهُمْ طَائِفَةٌ لِّيَتَفَقَّهُوا فِي الدِّينِ وَلِيُنذِرُوا قَوْمَهُمْ إِذَا رَجَعُوا إِلَيْهِمْ لَعَلَّهُمْ يَحْذَرُونَ
شایسته نیست مؤمنان همگی (بسوی میدان جهاد) کوچ کنند؛ چرا از هر گروهی از آنان، طایفهای کوچ نمیکند (و طایفهای در مدینه بماند)، تا در دین (و معارف و احکام اسلام) آگاهی یابند و به هنگام بازگشت بسوی قوم خود، آنها را بیم دهند؟ شاید (از مخالفت فرمان پروردگار) بترسند، و خودداری کنند
سوره التوبه آیه ۱۲۲
بمناسبت این روزهای مبارک که به یمن مبارکی آن طلاب گرانقدر که به حکم آیه بالا، در حوزه های علمیه مشغول تحصیل علوم دینی هستند و پس از سپری کردن مراحلی، مزیّن به لباس مقدس روحانیت و متوّج به تاج کرامت می گردند، به سوالات و بهتر بگویم شایعات پیرامون این عزیزان بپردازم.
فقط ذکر این نکته لازم است که بعد از هر بند از پاسخ آدرس و لینک اطلاعات کامل در خصوص همان بند از پاسخ رو ذکر کردیم تا شما مخاطبان محترم به پاسخ کامل و مستند دسترسی داشته باشید.
⛔ متن شبهه ⛔

” بیاییم آخوند بشویم آیا میدانید: آخوندها معاف ازسربازی هستند؟ آیا میدانید: آخوندها قاضی میشوند… در اداره ها استخدام میشوند… در وزارت ارشاد… گمرک و…کار میکنند اما هیچ اخوندی در کارخانه کار نمیکند؟ کمی فکر کنید ایا تاکنون اخوند رادر کارخانه به عنوان کارگر دیده اید؟ آنها بیشتر در شرکت نفت… وزارت خارجه… وزارت دادگستری و وزارت کشور مشعولند چون در انجا پول زیاد است آیا می دانید شغل اصلی آنان معلمی است ولی چون در اموزش و پرورش پول وجود ندارد حضور ی ندارند واین شغل را انتخاب نمی کنند آیا میدانستید دانشجویان باید ترمی بالای یک میلیون تومن بابت درس خوندن پرداخت کنن و آخوندا همین مقدار را بابت درس خواندن دریافت میکنند؟ آیا تا کنون دیده اید آخوندی برای شفای فرزندش یا خودش خود را به امام زاده یا صحن امام رضا زنجیر کند؟ آیا دیده اید آخوندی نذری درست کنه و بین مردم تقسیم کند؟ آیا دیده اید دادگاه محاکمه آخوندی پخش بشه؟ چرا دکتر بیکار داریم ولی هیچ آخوند بیکاری نداریم؟ بياييد آخوند بشويم! اینجا دیاریست ﮐﻪ ﺑﺮﺧﻰ ﻫﺮ ﺭﻭﺯ ﺍﯾﺪﻩﻫﺎﻯ ﺑﻬﺸﺘﻰ ﻣﯿﻔﺮﻭﺷﻨﺪ ﺍﻣﺎ ﺧﻮﺩﺷﺎﻥ ﺳﻮﺍﺭ ﻣﺎﺷﯿﻦ ﻫﺎﻯ ﺿﺪ ﮔﻠﻮﻟﻪ ﻣﯿﺸﻮﻧﺪ و به بهترین بیمارستانهای دنیا میروند ﺗﺎ ﻭﺭﻭﺩﺷﺎﻥ ﺑﻪ ﺑﻬﺸﺖ ﺭﺍ ﺗﺎ ﺣﺪ ﻣﻤﻜﻦ ﺑﻪ ﺗﻌﻮﯾﻖ ﺑﯿﻨﺪﺍﺯﻧﺪ… و مردم ساده دل را برای مداوا به امامزاده ها میفرستند!!! التماس تفکر ” ‏

در پاسخ به شبهه
“آخوندها معاف از سربازی هستند !!” :

۱- روحانيون هم موظف به انجام خدمت سربازی هستند و در زمان تحصیل معافیت تحصیلی دارند.
http://yon.ir/khedmat
۲- تخصص و وظیفه اصلی روحانیون در حوزه علوم انسانی و تعلیم دین است؛ آیا نویسنده شبهه از اساتید دانشگاه نیز توقع کارگری دارد؟! بسیاری از روحانیون در کنار تدریس و تبلیغ دین، به شغلهایی مانند کشاورزی، راننده تاکسی، امور فنی و… مشغول هستند.
http://yon.ir/kaargar
http://yon.ir/keshaavarz
۳- بر خلاف ادعای شبهه تنها در شهر قم ۵۵۰ طلبه در آموزش و پرورش خدمت می کنند! رسالت روحانیون تعلیم دین به تمام افراد جامعه است، نه فقط دانش آموزان.
http://yon.ir/moaleme
۴- تنها نیمی از دانشجویان کشور در دانشگاههای شهریه پرداز تحصیل می کنند و رقم ادعا شده برای تمام دانشگاهها و رشته ها موضوعیت ندارد!
http://yon.ir/shahrieh
۵- شهریه طلاب به متغیرهایی مانند تاهل، معمم بودن، سطح تحصیل و… بستگی دارد که بعد از پایان ۶ سال مقدمات به عددی بین ۱۱۰ تا ۴۰۰ هزارتومان در ماه می رسد.
http://yon.ir/tollab
۶- کارهایی چون بستن گردن به درب و پنجره اماکن مقدس و… غیرعقلانی و بی‌فایده است و روحانیون بعنوان الگوهای روشنگری مردم، از این خرافات پیروی نمی کنند. توسل و اعتقاد آنها با مشاهده خیل عظیم ایشان در این اماکن مقدسه کاملا روشن است.
http://yon.ir/dakhil
۷- آنها که با روحانیون ارتباط دارند، شاهد تهیه و توزیع نذری توسط آنها بوده اند. هم در داخل و هم در سایر کشورها، آنها پای ثابت این امور هستند.
http://yon.ir/Nazrr
۸- روحانیون هم مانند سایرین در صورت ارتکاب اعمالی مغایر با قانون، بازخواست شده و در دادگاه ویژه روحانیت محاکمه می شوند.
http://yon.ir/Dadgah
۹- بیکاری پزشکان در حالیست که در مناطق محروم کمبود پزشک داریم اما برخی با حقوقهای ۱۵ و ۱۷ میلیونی هم حاضر به همکاری نشده اند! اکثریت روحانیون فاقد شغل رسمی و ثابت هستند و ضمن مشکلات معیشتی اما با ساده زیستی و توکل به خدا زندگی می کنند.
http://yon.ir/pezeskan
http://yon.ir/tollab2
۱۰- تمام کشورها از مسئولان خود در برابر تهدیدها محافظت می کنند! هر امری علل و اسبابی دارد و استجابت دعا در کنار استفاده از علل و اسباب معنا می دهد. بزرگان در کنار توسل، مراجعه به پزشک را اسباب درمان می دانند.
http://yon.ir/bimari
به امید هوای تازه ترdownload2
قم مقدسه
هفدهم ماه ربیع الاول
۰۸/۱۰/۹۴
محمدصادق مطهری فرد

دیدگاه های این مطلب

17 نفر دیدگاه خود را در مورد این خبر بیان کردند. شما نفر بعدی باشید

  1. حاجی مطهری سلام
    به جنابعالی و پدر دوست داشتنی شما ارادت دارم و از نزدیک از اوضاع زندگی شما باخبرم چون پدر شما فرد کریمی هست.
    حاجی جان حلال کنید ما را، با این مطالب که شما گذاشتی یکی مثل من زیاد غیبت طلبه ها رو کردم پس. حلال کنید

  2. اقا یداللهی نظرم رو اصلاح کن برا حاجی به اسم حاجی مطهری نوشتم.

  3. اقای مطهری من که خیلی قانع شدم بقیه رو نمیدونم. فقط اینو متوجه نشدم تو بند۴ منظورتون اینه که اونایی که درسشون خوبه و پیشرفت خوبی دارن تو دانشگاه سراسری قبول میشن و شهریه ای هم پرداخت نمیکنن. درسته. حالا به من بگو اینایی که تو هوزه هستن همشون درس خوندنشون و پیشرفتشون در حد همونایی هست که دانشگاه امیر کبیر یا شریف قبول میشن. ایا انصافا هست برابری میکنه. جان هر کی دوست داری نظرمو حذف نکن. میدونی چند تا مرد زن بچه دار تو شهرت هست که بیکارن. تا خالا شده بچت پاره تنت عشقت همه چیزت که وقتی به دنیا میاد ارزو میکنی یک روزی به حرف بیاد و بهت بگه بابا جون فلان چیزو واسم میخری و بعد از چند سال بعد حرف اومد بهت بگه بابا میخام برم بیرون بازی کنم کاپشن ندارم هوا سرده واسم کاپشن میخری و اونجا ارزو کنی تو دلت بگی خدایا هیچ پدری رو شرمنده بچش نکن. اگه فقط تونستی این حرف منو درک کنی فقط درک اون موقع بیا به من بگو که این شبهات دروغه و منم باور میکنم. یا علی

    • سلام بر شما
      شبهه اینه که:
      آیا میدانستید دانشجویان باید ترمی بالای یک میلیون تومن بابت درس خوندن پرداخت کنن و آخوندا همین مقدار را بابت درس خواندن دریافت میکنند؟
      پاسخ:
      تنها نیمی از دانشجویان کشور در دانشگاههای شهریه پرداز تحصیل می کنند و رقم ادعا شده برای تمام دانشگاهها و رشته ها موضوعیت ندارد!

      و اما پاسخ شما بزرگوار اینکه؛
      الان مشکل پاسخ بنده در کجاست؟
      دوست عزیز؛ طلاب در حوزه با استاد زد و بند برای دریافت نمره ندارند!
      طلاب به جای درس خواندن، جزوه رد و بدل نمی کنند و بر روی عین عبارات تخصصی بحث می کنند!
      طلاب نه بر روی ترجمه کتاب بلکه بر روی متون اصلی کار می کنند.
      طلاب از همان آغاز راه با زبان تخصصی متون که عربی است به مطالعه و بحث و تدریس و کسب علم می پردازند.

      اگر بخواهم برایتان این تفاوت ها را بشمارم بسیار است اما حق این است که هستند عده ای بسیار بسیار اندک که نتوانسته اند از نظر علمی خود را بسازند اما همان ها هم در حد خود بسیار مثمر ثمر بوده و خدمات ارزنده ای داشته اند.
      و البته قصد تحقیر یا ناچیز شمردن تحصیلات عزیزان دانشجو را هم نداریم.

      دوست عزیز؛ در عصر نو و جدیدی زندگی میکنیم و حصار هم دور حوزه نکشیده اند، کافی است شما وارد یکی از این مراکز علمیه شوید و هر از گاتهی پای درس و مباحثه آقایان طلاب بنشینید و بعد ما سکوت کرده و عنان سخن را در دست شما می نهیم.
      و اما در خصوص بحث مالی و شهریه طلاب، گمان میکنم فرصت و حوصله کافی بخرج ندادید تا لینک ذیل همان بند را مطالعه نمایید پس تقاضا میکنم با حوصله مطالب موجود در لینک را مطالعه نمایید.
      ضمن اینکه لازم است توجه داشته باشید که اگر تمام مخارجی که صرف طلاب در قالب شهریه پرداخت می گردد را با امکاناتی و هزینه هایی که دولت و خود دانشجو میکند بسنجید اصلا به چشم نخواهد آمد،
      کافی است سری به حوزه های علمیه بزنید و از نزدیک مشاهده کنید.
      در حوزه اساتید خودجوش و بدون دریافت مبلغی تدریس می کنند، ساختمان های مراکز اصلی حوزه را با دانشگاههای موجود در دور افتاده ترین نقاط شهرها مقایسه کنید و ببینید فرق از کجا تا کجاست.
      در حوزه برخی اساتید با کمترین مزایا و خدمات کرسی تدریس دارند.
      سخن بسیار است اما پیشنهاد بنده همان است که لینک ذیل بند مربوطه را مطالعه کنید.

  4. بند اول – نفرمودید کدام پاسگاه مرزی خدمت سربازی را انجام می دهند ؟ !!!!!!!!

  5. سلام به مخاطبان ارجمند این پایگاه خبری؛
    و تشکر از عنایت شما.

    از آنجا که به برکت راه و مرام طلبگی و نفس پاک بزرگان دین، روحیه گلایه و شکایت و ندارم ندارم در عموم طلاب نیست، برای ما سخت است که بخواهیم از مشکلات معیشتی طلاب بگوئیم چرا که مطمئنا بدلیل متانت طبع این عزیزان موجبات آزردگی خاطرشان فراهم خواهد آمد اما جهت روشن شدن فضا باید عرض کنم که برخی از خدمات رفاهی که اخیرا شاهد آن بوده ایم، مواردی است که همزمان طرحش در مورد اقشار ضعیف جامعه تصویب و اجرایی شده به عنوان نمونه تقریبا همزمان با طرح بیمه سراسری و بیمه بیکاران ، طرح بیمه تامین اجتماعی در حوزه هم پیاده شد.
    و چقدر زیباست اگر به خدمات طلاب و حوزه هم پرداخته شود تا بدانیم در بالاترین حد محدودیت و محرومیت، طلاب و حوزه توانسته چه خدمات ارزنده ای داشته باشد.
    متاسفانه در فضای آلوده سیاسی کشور که فقط در بزنگاه های سیاسی بیاد حوزه و علما و طلاب می افتند شاید حق دارند آنان که از ما شاکی اند و الا بدنه حوزه سیاست زده نیست و مستقل است.
    در مناسبت و دیداری نیست که مراجع عظام و طلاب فریاد زننده مشکلات مردم نباشند اما مشکل از آنجاست که قرار نیست این صداها را بگذارند کسی بشنود.

  6. اقاجانی برمایی در گفت:

    میخوام به اقا یا خانم نقاد بگم
    من خودم یه جوان هستم اونم در روستا که با خیلی از گرفتاری ها و سحتی ها دارم دست و پنجه نرم میکنم اما میدونم طلبه های هم محلی من که مثل من اینجا بزرگ شدن و رفتن طلبگی هم مثل خودم هستن و من هیچ فرقی نمیبینم.
    پس نگو یکی مثل اقای مطهری و امثال ایشون خبر از درد ما ندارن
    این داد رو باید سر مسئولین بکشیم که چرا اینقدر با ما فرق دارن
    مگه امام علی دستور نداد که مثل طبقه پایین باشن

  7. خدا بر توفیقات شما بیافراد
    بجا و مفید.

  8. سلام علیکم استاد عزیزم
    سخنانتون مثل همیشه راهنمای خوبی بود
    خوبه این روشنگری ها
    خاطرم هست یکبار که در محضرتون بودم فرمودید بیخبری مردم از برخی چیزها برا عده ای منفعت داره برای همین نمیگذارن اطلاع رسانی بشه و الا روحانیت همه جا و همیشه کنار مردم و حامی مردم بوده و هست.
    استاد عزیز دعا فراموش نشه

  9. هر کی از هر جا ناراحته دق و دغلیش رو سر طلبه ها و آخوهدا خالی میکنه هم دوست هم دشمن
    جمهوری اسلامی خیلی به این قشر بدهکاره
    شاید بشه گفت تنها قشری که در دیدار مسئولان بیشتر از اینکه مطالبه صنفی داشته باشه ، نگران مردم و پیگیر مشکلاتش اونا هست همینها باشن
    من در قم چند جلسه که با حضور مسئولین بود شرکت کردم و شاهد بودم گاهی صدای فریاد طلبه ملبس بلند میشد در دفاع از حق مردم و پیگیری گرفتاری اونا.
    ان شاالله مورد تایید امام زمان باشید

  10. ماشاالله حاجی
    قبولت داریم.
    در هر صنفی افت و خیز ها بوده و هست. در مجموع امتیازها و خدمات حوزه بیش از خرابکاری نخاله ها هست که اشتباهی رفتن اونجا.
    دوستت داریم حاجی

  11. میرزاعلی درخشانی در گفت:

    درود برشما حاج آقای بزرگوار مطهری فرد
    نکات بسیارجالبی بود استفاده کردیم.

  12. اسماعیل نژاد در گفت:

    سلام
    ممنون از حاج آقا
    بنده فرزند یک روحانی هستم و افتخار هم میکنم.
    علی رغم انگشت نما شدن روحانیت در بحث مادیات و شایعات اقتصادی
    تنها چیزی که از بچگی تا الان نصیب ما شده فقط محدودیت و محرومیته حتی الان که نظام به قول خیلی ها دست آوخوندهاست اما خدا روشکر که نوکر امام زمانیم و پدمون مال حلال سر سفره آورده.

  13. سیدقدرت الله شریفی در گفت:

    با سلام خسته نباشید از دیدگاه همه عزیزان استفاده کردم وبسیار خوب بود چه دردیدگاهی اشکال داشت چه بنظر همه خوب بود .هرکسی به اندازه توان وقدرت تحلیل می تواند حقایق رادرک کند اما من دوست دارم هر خانواری درمنزل خود طلبیه ای داشته باشد.ماهرچه از بدو رسول خدا داریم از امامان وهمین روحانیت است ولی همه آنها شاید عامل به عمل نباشند بقول آیت االله ایازی شایدبعضی ازلباس روحانیت را پوشاندن ولی روحانی اصیل هرگز مسائل دینی واخلاقی خود وخدمت به اسلام را فراموش نخواهند کرد وهیشه خداوند بزرگ را ناظر اعمال خویش میدانند به به همه برادران عزیز توصه می کنم کلامی خلاف واقع گفته شود در رابطه هرکسی باشد حق الناس خواهد بود وعواقب بدی دارد . انشالله در کفتار وکردار خودمان مواظب باشیم دچار مشکل معنوی نشوی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *